Sóc masclista

«Combatre el privilegi no és anar en contra dels homes, és anar en contra de la injustícia. Combatre el privilegi no és ni tan sols anar a favor de les dones, perquè hi sortirem tots guanyant»

| 26/11/2015 a les 00:01h
Aquesta notícia es va publicar originalment el 26/11/2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Sí, ho sóc. Fins i tot sense pretendre-ho. Però ara, almenys, ho sé. Aquest text no és cap excusa. Ni una confessió. És més aviat l’acceptació pública d’una condició que, com qualsevol home, porto aparellada des del dia que vaig néixer. Perquè el masclisme, vulguis o no vulguis, costa tant de treure-se’l del damunt com l’olor de tabac, que se t’enganxa tant si ets fumador com si no. Potser he trigat tant a adonar-me’n perquè he crescut en un món dissenyat per homes i per a homes en què ens podem sentir molt còmodes. Acceptem normes, valors i comportaments sense adonar-nos-en i ens hem cregut tant que són neutrals que ni els qüestionem. Però no perquè creguem que siguin positius, sinó perquè els donem per descomptats. Per entendre’ns: sóc masclista en la mateixa mesura que sóc catòlic, i no em cal ser ni practicant, ni tan sols creient, per reconèixer-m’hi en més sentits dels que voldria.

Ahir era el dia mundial per l’eliminació de la violència de gènere (o contra la dona). Per què no directament masclista? Seria pitjor, com proposa Ciutadans, tornar-ne a dir “domèstica”, però com ens alerta Jackson T. Katz, utilitzar la paraula “gènere” potser no és el més adequat si volem que els homes ens sentim interpel·lats. Com que ser home és una condició socialment neutra, hem assumit, equivocadament, que “gènere” és sinònim de “dona”. I, en conseqüència, que això és problema seu. I no, la violència de gènere no és una cosa de dones. Més aviat al contrari: és un problema principalment nostre, dels homes. No cal tractar els homes com a presumptes res, sinó com a potencials tot. No per precaució, sinó perquè som així. Clar que hi ha violència de dones contra homes, però la proporció és ridícula i, sobretot, en cap cas es pot recolzar en un sistema que està dissenyat explícitament per al domini d’un gènere sobre l’altre. No és un problema individual d’homes degenerats i violents, sinó que aquests homes -més normals del que semblen, “no ho hauria dit mai” sentim sovint- no s’han de desviar massa d’una norma social que institucionalitza l’abús a tots els nivells.

Xirinachs, tan utilitzat per a altres causes, repetia una frase que aplica perfectament en aquest cas: “cal lluitar contra els forts per deixar de ser febles, i contra nosaltres mateixos quan siguem forts”. El que ens correspon als homes amb urgència és assumir com a pròpia la segona premissa: lluitar contra nosaltres mateixos, perquè som els forts. No és fàcil, ni agradable, perquè a ningú li ve de gust posar-se davant del mirall i veure’s les vergonyes. Però ja va sent hora de que deixem de dir a les dones què han de fer per alliberar-se, que deixem de silenciar-les quan aixequen la veu com si sabéssim millor que elles què pateixen i què necessiten. Va sent hora que comencem a fer tot el possible per, almenys, no ser una nosa. I potser podrem dedicar tot aquest temps perdut a preguntar-nos a nosaltres mateixos quin tipus de masculinitat hegemònica estem promovent o, com a mínim, acceptant.

Formo part, sense haver-ho triat, d’un bon grapat de col·lectius privilegiats: sóc home, sí, però també sóc blanc, heterosexual, adult-jove, sense discapacitats i visc en un entorn urbà del món occidental. En moltes altres arestes de la meva personalitat hi surto perdent, i aleshores em queixo, és clar. Però molt menys quan sóc jo el que hi surto guanyant. Una de dues: o crec que em mereixo aquestes posicions de privilegi o ni tan sols m'adono que les tinc. I tan dramàtica i equivocada és una perspectiva com l’altra. I qualsevol de les dues ens impedirà fer una cosa que és absolutament necessària i urgent: deixar d’abusar de la nostra posició de superioritat, reduir el nostre poder. No n’hi haurà prou amb què les dones facin passes endavant, perquè quan ho facin toparan de morros amb les esquenes d’una colla d’homes que els barrem el pas. Elles que facin tantes passes cap on vulguin, però ens toca a nosaltres fer-ne unes quantes cap al cantó. I si no volem, que ens hi obliguin. És inquietant veure que hi ha qui -de nou, Ciutadans- amb una concepció innocent de la igualtat i el mèrit discuteix la mateixa idea de les quotes quan està demostrat més que de sobres que funcionen (en la política o en l’empresa, per exemple). Combatre el privilegi no és anar en contra dels homes, és anar en contra de la injustícia. Combatre el privilegi no ni tan sols anar a favor de les dones, perquè hi sortirem tots guanyant.

El sociòleg Michael Kimmel explica que el privilegi és invisible als ulls de qui el posseeix. El privilegi és un luxe per nosaltres perquè no hem de perdre ni un sol segon pensant en què implica la nostra condició d’homes, ni quan anem en transport públic, ni quan anem sols cap a casa a la nit, ni en tantes altres ocasions en què som cecs a una violència evident que ens hauria d’ofendre tant com ho fa a les dones. A algunes feministes els agrada utilitzar la imatge que cal posar-se les ulleres liles per mirar el món amb perspectiva de gènere (femení). Malauradament, a aproximadament la meitat de la població ens cal, abans, treure’ns la bena de gènere (masculí) dels ulls.

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Es parla molt alegrement del què és masclista.
Anònim, 26/11/2015 a les 09:14
+35
-19
Carles Foguet, llegeix això i potser alguna de les coses que creus les veuràs diferent:





Privilegis?
Miquel Wittmann, 26/11/2015 a les 13:40
+22
-38
Privilegis dels homes:
1- viure una mitjana de 8 anys menys que les dones
2- ser la immensa majoria de morts per accident laboral
3- fer les feines més dures i perilloses
4- ser el 75% de les persones que es suïciden
5- si ens mata la nostra parella femenina, ser acusats, postumament, de violència masclista
Sí: un munt de privilegis!
I només falta que un aprenent de periodista, educat en el dogma de la ideologia de gènere, ens vingui a explicar que som uns privilegiats!
Feminisme, victimització, tòpics
Miquel Carxot, 26/11/2015 a les 14:02
+14
-4
Interessant, però alerta amb els supremacisme inherent a cert feminime. L'home no és culpable «per se»: la cultura preindustrial reparteix tasques i rols en funció de les possibilitats biològiques, que a l'era industrial, estem superant. No és culpa de la dona parir, però tampoc o ho és de l'home, no parir. El problema és com afrontar el masclisme sense caure en l'«ultranacionalisme» femení vigent. Es pot entendre la rancúnia acumulada per les dones, però sent honestos hauriem d'entendre qui o què és l'enemic. Combatre el masclisme, però també el ridícul (les dones són les millor en tot, del món... no, que dic de l'univers!) que fa , que paradoxalment, a voltes, per excés de vanitat, siguin tan vulnerables... Antimasclisme, antivanitat, pensament profund contra la banalitat i l'avorriment del tòpics repetits, abandonament de la victimització i recuperació de la lluita feminista, veure el rei quan va despullat... En fi, massa temes sense que si posi fil a l'agulla.
Ridícul
Anònim, 26/11/2015 a les 14:44
+13
-1
Biggest mangina ever.
això deu ser l'home nou?
Antoni725, 26/11/2015 a les 14:48
+13
-12
Si l'articulista és un exemple d'home nou ja s'ho farà, però l'article és patètic fins a dir prou.

És difícil incloure més demagògia i mitges veritats en menys espai.
M'encanta el teu article
Joana Badia, 26/11/2015 a les 15:55
+4
-14
He llegit el teu article i t'he de dir que m'encanta. Em serà molt útil de cara a la meva feina en que intento prevenir la violència masclista, crec que has sabut plasmar molt bé totes i cadascuna de les coses contra les que lluito cada dia. Llàstima que no hagis posat el teu nom al comentari, almenys així podria dir als meus alumnes el nom de la persona que han d'evitar ser.

Felicitats
Anònim, 26/11/2015 a les 16:49
+6
-12
Felicitats per l'article m'ha agradat molt!
Prou propaganda
Anònim, 26/11/2015 a les 19:44
+15
-13
Buf quanta autocompassió insuportable i ploriqueig.

BUA BUA m'agradaria tenir vagina ser negre i viure al Pakistan.
BUA BUA soc infeliç perquè visc en un país on la gent pot ser feliç i on per cert les dones estan tractades infinitament millor que la majoria del món, exactament igual que els homes.
En Carles Foguet sap el que es diu, no com l'home masclista que ha deixat el primer comentari
Anònim, 26/11/2015 a les 20:45
+5
-16
Carles no facis cas d'aquet link, que s'ha deixat en el primer comentari, és pura basura, que li demanin a qualsevol dona maltractada, sento vergonya.
El masclisme molesta, primer, més i sobretot els homes
Anònim, 26/11/2015 a les 20:51
+11
-3
És ben curiós que certs postulats feministes de fa no ja 100 sinó tan sols 50 anys o menys ara són qualificats per les noves feministes de "masclistes". Val la pena comprovar-ho.
En què quedem?
D'altra banda cada cop és més gran la sospita que masclisme i feminisme són complementaris, es necessiten l'un a l'altre, troben la seva justificació en l'existència del seu complementari i s'alimenten mutuament.
Moltes de les campanyes que es fan aquí, a Catalunya, país on el masclisme real ha sigut pràcticament inexistent des de l'Edat Mitjana i sempre molt mal vist, semblen fetes per a altres coordenades geogràfiques i històriques.
És a destacar també que les lleis contra la violència "de gènere" (signifiqui el que signifiqui això) no van néixer en cercles feministes, sinó que es van començar a implantar en departaments oficials de governs molt conservadors. Es pot comprovar fàcilment busvant per Internet o repassant hemeroteques.
El masclisme molesta, sí, però les feministes i els governants nostrats obliden que a qui molesta més el masclisme d'algú o alguns és en primer lloc als homes en general. La culpa de tot aquest embolic mental en que estem ara és sobretot d'Amèrica, és a dir dels Estats Units. Allà tot degenera i es corromp: l'home molt masculí, positiu, de la tradició europea, es converteix allà en el caricaturesc i negatiu "macho man" de les pel·lícules amb les que ens renten el cervell des de fa moltes dècades.
Amb el gran perill que quan a algú o a una societat se li diu que és masclista, al final pot acabar essent-ho realment, per interiorització. No anem bé, gens bé.
Cercle viciós
Anònim, 26/11/2015 a les 21:08
+9
-4
Ningú parla tant dels masclisme com les feministes.
Ningú parla tant del feminisme com els masclistes.
M'agradaria que em desmentissin. No ho aconsegueixo.
Anònim_bb, 27/11/2015 a les 13:48
+13
-3
Anònima de les 20:45, soc el del primer comentari. Si em respons, en aquest fil signaré anònim_bb perquè m'identifiquis.
M'agradaria, sense necessitat de violència verbal, que em diguessis què és el què trobes malament de l'article. Potser tens raó, potser tens part de raó, potser no tens raó. Ho veurem.
Les dades en què m'he basat son totes rigorosament certes i hi ha l'enllaç a llocs oficials perquè les puguis comprovar. Si tens prou autoestima per creure't a tu mateixa, no en podràs dubtar.
Hi hauria la possibilitat que aquestes dades et sorprenguin i veient que desmenteixen algunes de les coses per les que lluites(que si és així, t'animo a ser fent-ho), en lloc d'intentar matissar algunes d'aquestes coses, carregues contra la veritat.
No ho sé, és una possibilitat. És una forma de fer molt freqüent en gran part de la gent.
Vinga, t'animo a que em donis la opinió sobre alguns dels punts que hi ha en aquest article.
Això de "que li demanin a qualsevol dona maltractada", tens dades fiables de la quantitat d'homes que son maltractats per les seves dones? et puc assegurar que la violència psíquica (similar de dura que la física i que s'exerceix molt més generalitzadament), l'exerceixen quasi per igual homes i dones.
Si no ets masclista, sabràs que els homes no son més forts psíquicament que les dones i per tant pateixen igual que elles quan tenen aquesta violència. Però ells, en realitat més, perquè no poden anar al centre d'atenció d'homes maltractats, ni poden denunciar-ho perquè mossos, advocats, jutges i gent en general se li en riurien. El sofriment secret i en silenci. La humiliació més dura.
Clixés everywhere
QWERTY_BCN, 27/11/2015 a les 14:18
+13
-2
"(...) com a potencials tot."
Ull amb voler combatre tòpics i clixés recreant-ne de nous.
De la mateixa manera que el #totes_putes es intolerable el #tots_potencials_violadors és igual d'intolerable. Cap llibre s'hauria de jutjar per la seua coberta. Ni cap persona, sigui quin sigui el seu sexe o la seua opció sexual.

Desmuntant els suposats privilegis dels homes, segons el catedràtic en periodisme i gens dogmàtic Miquel Wittmann
Nat, 27/11/2015 a les 16:17
+11
-11
1- Els homes viuen 8 anys més de mitjana... Caldria mirar també la qualitat dels anys de vida viscuts, no només la quantitat
2- Certament, més morts en accidents laborals perquè els homes són més presents en el mercat laboral, i això significa més independència econòmica
3- Feines dures? Les tasques reproductives requereixen d’una disponibilitat de 24h i 365 dies a l’any (i no m’estendré més en aquest tema tot i que donaria per fer un altre article)
4- Si la taxa de suïcidis de les dones és més baixa segurament respon a l’obligació moral d’haver-se de fer càrrec de persones dependents (criatures, ancianes, etc.) i a la capacitat de les dones de suportar situacions de penúria.
5- No et nego que, lamentablement, existeixin casos de falses acusacions per violència masclista, però aleshores què proposes? Suprimim totes les lleis en contra de la violència masclista i deixem morir centenar de dones perquè uns pocs homes no siguin acusats de falsos maltractaments? A mi em preocupen més les primeres que vols que et digui...
I dos comentaris més que no puc evitar de fer...

A l’anònim que diu que a Catalunya el masclisme va ser inexistent des de l’Edat Mitjana... Et sona el nom de Francisco Franco? Només per posar un dels mil exemples que et podria donar...

Finalment, al Carles Foguet, lluny de desanimar-te amb els comentaris impertinents i maleducats com el que acabo de comentar (sí, maleducat perquè les discrepàncies es poden expressar sense menystenir la professió de ningú, com ha fet altra gent), precisament aquest tipus de comentaris són una senyal que anem pel bon camí. A ningú li agrada que li qüestionin els seus privilegis i si s’ha sentit atacat personalment amb el teu article que es plantegi per què s’ha donat per al·ludit. Gràcies per l’article.
no està malament, Nat
Anònim_bb, 27/11/2015 a les 18:36
+5
-3
Nat, m'agrada el to i l'intent de reflexió del teu comentari. Almenys alguna que no respon amb violència verbal de gènere! ;--)
En les respostes 1, 2, 3 i 4, les podria subscriure... fins i tot dir que la diferència de 8 anys és menys. Crec que 4 o 5 anys.
La resposta 5, no. I raonable com ets estic segur que ho entendràs i ho compartiràs.
La llei que es va fer des del govern espanyol (impulsada per un ministre que mai s'ha distingit per feminista), dóna la presumpció de culpabilitat a l'home. Només a l'home. És molt bèstia, això.
Que vol dir això?
Fins ara hi ha la presumpció d'innocència. O sigui si algú t'acusa d'alguna cosa ho ha de demostrar. O han de trobar proves del què has fet. Si no hi ha cap indici, ets innocent.
La presumpció de culpabilitat que han colat en aquesta llei diu que si la dona denuncia l'home de maltractes, l'home és automàticament culpable. Sense cap més testimoni. I si l'home no pot demostrar que la dona menteix, el condemnen.
Això és realment una passada, perquè és dificilíssim demostrar que no fas una cosa que queda només dins la llar.

La única cosa que em diverteix d'això, és que aquest exministre és víctima de la seva llei. Ara la seva dona el denuncia de maltractes i ell no pot demostrar el contrari.

Nat, et sembla bé, aquesta llei? tu creus que les dones no es venguen de qualsevol cosa (gelosia, per exemple) usant la llei?

Una altra cosa. La llei dóna molta menys condemna a la dona que mata el marit que no pas al marit que mata la dona.
Sí, per llei s'estipula que una dona que raja el marit per gelosia, és menys dolenta i li cal menys presó que el marit que raja la dona per gelosia.
De fet, a Catalunya, la mitjana d'anys de presó per homicidi, és de 17anys en els homes i de 7 anys en les dones.

Et sembla bé això?

En contra del què sembla, aquestes son lleis masclistes i fetes per masclistes. Tenen incrustat que la dona és vulnerable psíquicament i qualsevol atac o insult a una dona és més greu que als "forts" homes. A l'hora les fa menys responsables dels seus actes.

gràcies per llegir-me fins aquí.
Article genial
JDM, 27/11/2015 a les 19:19
+3
-7
Felicitar-te per l'article. Com ha homes ens costa adonar-nos perque neix amb nosaltres. Encara més difícil assumir els privilegis perque un cop assumits la disònancia cognitiva que crea es molt gran amb un mateix hi ha de perdre aquets privilegis si vol ser conseqüent amb els drets que tothom mereixem.

Ánims, ja has vist quants privilegiats hi som per aquí. El pitjor és la quantitat de gent que ataca per no perdre'ls.
Post-masclisme
Ona Català, 27/11/2015 a les 19:31
+5
-8
La immensa majoria dels comentaris del tipus "no sóc masclista, però..." que abunden en aquest article, responen a algun (o diversos) trets d'un neo-masclisme menys agressiu però més sibil·lí i igual de perniciós:





Feu-vos-ho mirar si com a homes us ha ofés tant un article com aquest. Potser el problema és vostre, no de m'article o l'articulista.
RESPOSTA A: Nat, 27/11/2015 a les 16:17
Miquel Wittmann, 27/11/2015 a les 20:32
+7
-3
Sr. o Sra. Nat, espero que llegeixi aquesta resposta sense prejudicis. I el més segur és que ni vostè ni jo tinguem tota la raó, perquè el tema de la desigualtat de gèneres és molt complex. Per començar li diré que vostè té raó quan diu que el meu primer comentari era maleducat: dons sí, ho reconec, no havia de dir-li al Sr. Foguet que és "un aprenent de periodista" Es periodista, i punt. Passo doncs a contestar-lo /-la:
Nat, 27/11/2015 a les 16:17 diu:
"1- Els homes viuen 8 anys més de mitjana... Caldria mirar també la qualitat dels anys de vida viscuts, no només la quantitat"
RESPOSTA: jo crec que la majoria d'homes s'avindrien a viure 8 anys més, en igualtat amb les dones (perquè les feministes defensen la igualtat, oi?). I el que diu vostè és pura demagògia: que les dones tenen menys qualitat de vida en aquests 8 anys que viuen de mitjana més. Amb quines dades mèdiques i/o sociològiques es fonamenta vostè per dir aquest tòpic? Una dada que li dono: a Turquia l'esperança de vida de les dones és inferior a la dels homes simplement perquè, en una societat islàmica-patriarcal com aquella, les dones tenen unes condicions de vida més dures que els homes. Aquí, en la feminista Espanya, passa just el contrari.
Nat, 27/11/2015 a les 16:17 diu:
"2- Certament, més morts en accidents laborals perquè els homes són més presents en el mercat laboral, i això significa més independència econòmica"
RESPOSTA: Sí, fantàstic: tenir més independència econòmica quan t'has mort en accident laboral és tot un privilegi. A més, veig molt poques dones a les mines, a la construcció fent de paletes, fent de bomberes, fent de policies, o fent moltes altres feines físicament i psicològicament tan dures com aquestes. Potser si tinguessin el valor de fer-ho "serien més presents en el mercat laboral".
Nat, 27/11/2015 a les 16:17 diu:
"3- Feines dures? Les tasques reproductives requereixen d’una disponibilitat de 24h i 365 dies a l’any (i no m’estendré més en aquest tema tot i que donaria per fer un altre article)"
RESPOSTA: Si clar: és molt dur cuidar un nadó, normalment amb l'ajuda de la parella, i tenint un permís de 16 setmanes, prorrogables. A costat d'això baixar cada dia a la mina durant 40 o 50 anys de vida laboral és una bicoca!
Nat, 27/11/2015 a les 16:17 diu:
"4- Si la taxa de suïcidis de les dones és més baixa segurament respon a /.../ la capacitat de les dones de suportar situacions de penúria"
RESPOSTA: torna vostè a fer demagògia de gènere: on està escrit que les dones tenen més capacitat de suportar situacions de penúria? I, ni que això fos cert, seria com justificar el maltractament a les dones (el qual odio i cal combatre) dient que com que són físicament més febles, els cops dels seus maltractadors els fan més mal del que faria el mateix cop a algú físicament més fort. Oi que aquí hi veu clarament la demagògia sexista? Doncs és el que vostè ha fet amb la seva interpretació de la superior taxa de suïcidis entre els homes.
Nat, 27/11/2015 a les 16:17 diu:
"5- No et nego que, lamentablement, existeixin casos de falses acusacions per violència masclista, però aleshores què proposes? Suprimim totes les lleis en contra de la violència masclista i deixem morir centenar de dones perquè uns pocs homes no siguin acusats de falsos maltractaments?"
RESPOSTA: sap vostè quin és el percentatge de denúncies falses o amb insuficiència de proves? Miri's, per favor, això:



i veurà (amb dades actualitzades) que les denúncies per "violència masclista" que acaben en sentències absolutòries, sumades als sobreseïments suposen el 45,1 % . Per tant, el 45,1 % d'homes han estat denunciats falsament o amb insuficiència de proves.
Silenci escandalós davant d'un tema molt greu
Anònim, 10/01/2016 a les 00:55
+0
-0
Com és que ara hi ha un silenci escandalós sobre els gravíssims fets de Colònia i de 4 ciutats més d'Alemanya la nit de Cap d'Any, estesos a més a localitats d'Àustria, Suïssa i Finlàndia?

Que no importen els centenars de denúncies d'abusos sexuals, de violacions, d'encalçament en grup a dones, agressions fetes en massa, de forma coordinada i davant un símbol com la catedral de Colònia per part majoritàriament de recent arribats refugiats sirians i iraquians, amb la participació de gent d'altres països, però tots ells immigrants i tots ells musulmans?

Com és que ara les feministes callen igual que els teòrics de la ideologia de gènere?

O si diuen alguna cosa és com la feminista i multiculturalista Henrietta Recker, fins ara admirada alcaldessa de Colònia, que diu que són les dones alemanyes i europees les que s'han d'adaptar a la nova situació creada per la presència massiva d'aquests nouvinguts de cultura, costums i reaccions diferents, als quals no se'ls ha de provocar ni excitar sexualment ni que sigui involuntàriament, ni donar peu per petit que sigui ni que sigui de forma inadvertida, quasi insinuant que les mateixes dones tenen molta part de la culpa d'aquest comportament d'aquests grups?

Aquesta tàctica de l'estruç de no voler afrontar ni veure els problemes ni les contradiccions de la pròpia ideologia fa un contrast brutal amb la constant denúncia dels "micromasclismes" inconscients dels homes d'aquí.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Carles Foguet
Carles A. Foguet (Olesa de Montserrat, 1979). Politòleg treballant per l’enemic. Molt més fan de politics que de policies*, hi veig tàctiques allà on ens volen fer veure estratègies. Em costa més canviar de tema que d’opinió però, per educació, el primer passa més sovint. Sóc un oxímoron: escolto punk i em poso Nenuco. A Twitter: @hooligags

*Llegir-ho en anglès, en català no sóc fan de cap dels dos.
01/01/1970
Totes les notícies de NacióDigital relacionades amb les conseqüències del referèndum de l'1 d'octubre
 00:24 Un manifest denuncia «l'ofensiva» de l'Estat contra educació, cultura i llibertats a Catalunya. El text, impulsat per la Revista Mirall, està signat per un centenar de personalitats del món del periodisme, la política i la cultura.
 00:02 OPINIÓ «La pressa i la rendició», l'article de Joan Foguet.
 00:01 OPINIÓ «La flama no s'apagarà», l'article d'Aura Ruano. 
 00:00 OPINIÓ «La deriva espanyola», l'article de Josep-Lluís Carod-Rovira. 
 23:59 LA VEU DE NACIÓ «No hi ha 155 suau», l'article d'Arnau Urgell.
 22:50 Clam del Camp Nou per la llibertat de Sànchez i Cuixart. Partit plàcid del conjunt blaugrana, que aplana el camí cap als vuitens de final de la Lliga de Campions amb un 3-1 contra l'Olympiacos.
 22:32 La Moncloa considera l'advertiment del PDECat un "xantatge inacceptable". El president de la Generalitat ha afirmat al consell nacional del partit que aixecarà la suspensió de la independència si s'aplica l'article 155.
 21:59 Santi Vila acusa l'Estat d'alimentar un clima de «por i angoixa» que pot afectar l'economia. El conseller d'Empresa considera "inadmissible" el boicot del govern espanyol a la seguretat jurídica de Catalunya.
 21:57 Així veu Pedro Sánchez el sobiranisme: "Reaccionari", "regressiu" i basat en "retallar drets". El líder del procés català afirma a Brussel·les que el procés català "és la materialització de l'antipolítica que s'està vivint en altres parts d'Europa, ja sigui a Hongria o a Polònia".
 21:31 VÍDEO Una periodista de RAC1, agredida en una manifestació unionista a Barcelona. Un manifestant l'ha increpat i l'ha colpejat amb el pal d'una bandera espanyola. Unes 600 persones s'han concentrat a la Diagonal de Barcelona per reclamar la unitat d'Espanya.
 21:28 Entrevista a Josep Soler: «El conflicte a Catalunya afectarà de ple l'economia espanyola». Pep Martí conversa amb el director general de l'Institut d'Estudis Financers, que afirma que el govern espanyol menteix quan diu que "una Catalunya independent seria inviable".
 20:44 Puigdemont garanteix al PDECat que aixecarà la suspensió de la independència si Rajoy no dialoga. La coordinadora general de la formació, Marta Pascal, li fa costat per aixecar la suspensió de la declaració d'independència "quan cregui oportú". 
 19:49 ANÀLISI Del paper d'Alemanya a l'impacte econòmic: la Unió Europea i el procés, en deu claus. Brussel·les manté una ambigüitat calculada davant del conflicte, entre un suport tebi a Rajoy i la preocupació per l'efecte de la crisi política en el creixement. Per Pep Martí. 
 19:38 L'exdirector general de la Unesco demana una reunió Catalunya-Espanya "sense condicions ni apriorismes". Federico Mayor Zaragoza demana "serenitat i altura de mires" per evitar conseqüències "greus".
 19:28 Comín no veu "contradiccions" entre que Barcelona sigui "la capital de la República" i la seu de l'Agència Europea del Medicament. El conseller de Salut assegura que la candidatura catalana "és la millor".
 19:06 VÍDEO Albiol aprofita els talls a la Diagonal per carregar contra Puigdemont. El líder del Partit Popular a Catalunya ha penjat un vídeo al seu Twitter gravat al peu de l'avinguda en què critica les conseqüències de la "gran" manifestació d'ahir. 
 19:04 Amnistia Internacional considera excessius els càrrecs de sedició contra Jordi Sànchez i Jordi Cuixart i demana suspendre la presó provisional. "Demanem a les autoritats que retirin els càrrecs de sedició presentats contra Jordi Sánchez i Jordi Cuixart i que posin fi immediatament a la seva presó provisional", ha dit Esteban Beltrán, director d'Amnistia Internacional Espanya.
 18:41 Rajoy i Rivera es reuneixen durant més d'una hora per tractar l'aplicació del 155. El líder de Cs es desplaça a la Moncloa i insisteix al president espanyol que convoqui eleccions.
 18:14 Citen a declarar un digital català per la publicitat institucional del referèndum. Joan Puig, de Directe.cat, ha de comparèixer divendres en qualitat de testimoni a la caserna de la Guàrdia Civil de la Travessera de Gràcia, de Barcelona.
 18:14 ÚLTIMA HORA Restablerta la circulació a l'Avinguda Diagonal de Barcelona en sentit Llobregat. També es pot circular per totes les vies transversals, excepte el Passeig de Gràcia, i falta per obrir la via en sentit Besos.
 18:04 La comissió de reforma constitucional del PSOE s'estavella per la repressió de l'Estat. Units Podem deixa en suspens la participació arran del 155 o la declaració d'independència, el PDECat no hi serà si se suspèn l'autonomia, ERC ja va avançar que no hi participaria i C's creu que serà un fracàs.
 17:43 Filtren la declaració de Trapero a l'Audiència Nacional: "La Guàrdia Civil no volia marxar sense els cotxes". El major dels Mossos va transmetre a la jutge que va advertir la benemèrita que desallotjar els manifestants del 20-S provocaria un problema d'ordre públic.
 17:43 La crida de Mònica Terribas a informar dels moviments de la Guàrdia Civil no vulnera la normativa. Agents del cos van denunciar el programa i un reduït grup d'ultres es va manifestar davant dels estudis de Catalunya Ràdio per protestar contra la petició de la presentadora del programa, que ha estat avalada pel CAC.
 17:23 Eurodiputats reclamen debatre sobre l'empresonament de Sànchez i Cuixart al Parlament Europeu. La decisió es prendrà en una reunió dijous i depèn del suport del grup socialdemòcrata.
 16:44 El xoc amb Catalunya pot fer que l'economia espanyola creixi 13.000 milions menys del previst. L’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal confirma, com va avançar Montoro, que la persistència sobre la "incertesa" pot tenir un impacte negatiu d'entre 0,4 i 1,2 punts percentuals en el PIB del 2018.
 16:58 L'empresonament de Sànchez i Cuixart erosiona el relat del PSC; ho explica Sara González. Dirigents socialistes manifesten la seva incomoditat amb un discurs del PSOE que consideren massa ancorat a l'estratègia de Rajoy. L'escalada repressiva del govern espanyol ha motivat que alcaldes del PSC s'hagin pronunciat al marge de les consignes de la direcció d'Iceta.
 16:43 VÍDEO Nicolás Maduro, a Évole: "Vigila Jordi, a Espanya empresonen els Jordis". El president de Veneçuela convida el periodista a anar "quan vulgui a Caracas" i critica l'empresonament dels dirigents de l'ANC i Òmnium.
 16:15 «Així no»: la duríssima resposta de l'Assemblea al tebi suport del Barça. El club desplegarà una pancarta amb el lema “Diàleg, respecte, esport” arran de les detencions de Jordi Sànchez i Jordi Cuixart.
 16:07 El PSC demana a Comín que expliqui com afecta el procés independentista a la candidatura de Barcelona com a seu de l'AEM. “No ens podem permetre, per culpa de la incertesa política, perdre una oportunitat com aquesta", ha alertat Assumpta Escarp.
 16:07 El Tribunal de Comptes resoldrà dijous la pròrroga demanada per Mas pel 9-N. L’expresident i els exconsellers ja ha abonat 2,2 milions i han demanat més temps per ingressar els tres milions restants.
 15:54 Òmnium Cultural deixarà buit el seient de la llotja ofert pel FC Barcelona per denunciar "la manca de llibertat" de Jordi Cuixart. Òmnium ha declinat l'oferiment, tot i que ha publicat un tuit on agraeix el gest del club blaugrana.
 15:49 Jordi Sànchez demana el canvi de cel·la després de ser increpat per diversos reclusos de la presó de Soto del Real.  Els presos van cridar “Viva España” mentre el dirigent sobiranista es dirigia al menjador.
 14:31 L'Ajuntament de Barcelona preveu reobrir l'avinguda Diagonal a la tarda un cop retirada la cera de les espelmes que es van encendre aquest dimarts en la concentració en suport a Jordi Sànchez i Jordi Cuixart. Òmnium lamenta els problemes de mobilitat, el PP demana dimissions i C's es queixa del "descontrol municipal"
 14:22 La Guàrdia Civil demana suport econòmic per telèfon als catalans. L'Asociación Española de Guardias Civiles (AEGC) busca finançament entre la ciutadania catalana.
 14:21 ÚLTIMA HORA L'Audiència Nacional demana la identificació dels mossos que van actuar l'1-O. El tribunal sol·licita al cos que detalli l'actuació dels agents col·legi per col·legi.
 14:20 El Síndic denuncia que l'empresonament de Sànchez i Cuixart vulnera drets fonamentals. Rafael Ribó recorda que una sentència del Tribunal Constitucional avala les entitats o partits que defensen idearis independentistes, encara que pretenguin alterar l'ordre constitucional.
 14:14 L'abraçada de l'os de l'Estat a Tusk: premiat a Oviedo en paral·lel a l'amenaça del 155; per Joan Serra Carné. El president del Consell Europeu, al costat de Jean Claude Juncker i Antonio Tajani, recollirà divendres en nom de la Unió Europea el Premi Princesa d'Astúries de la Concòrdia. Rajoy coincidirà amb Tusk a la reunió del Consell Europeu abans de la distinció a les institucions comunitàries, i també té programats contactes amb Juncker i Tajani.
 14:07 ERC i Romeva descarten l'"oferta" de Rajoy de convocar eleccions, mentre que Joaquim Forn apunta que caldrà estudiar-la.
 13:34 Ajornat el Congrés de Drets Humans de l'Advocacia Catalana per «la situació política i social» de Catalunya. Els organitzadors justifiquen la decisió perquè, en l'actualitat, els drets fonamentals són motiu de "viva polèmica". S'havia de celebrar a Terrassa entre aquest dijous i divendres.
 13:22 Entitats contràries a la independència convoquen una concentració a les 20.00h a Barcelona sota el lema "Prou Puigdemont! Prou Junqueras!".
 12:48 Joan Josep Omella, que a principis d'octubre va mantenir contactes amb Mariano Rajoy i Oriol Junqueras per explorar una possible mediació entre els governs espanyol i català, s'ha limitat a afirmar: "Sentim la preocupació que sent tota la població i resem".
 12:48 El cost de reprimir l'independentisme: el desplegament de la policia espanyola supera els 34 milions. L'allotjament dels agents en vaixells i hotels suposa la major part de la despesa juntament amb les dietes pel desplaçament fins al 28 d'octubre.
 12:48 L'arquebisbe de Barcelona, Joan Josep Omella, evita referir-se a la tensió política sobre Catalunya durant la presentació de la memòria de Càritas del 2016. "Avui no toca", ha etzibat quan li han preguntat els periodistes.
 12:29 VÍDEO Gabilondo: "Fi de trajecte". “S'imaginen una comunitat autònoma intervinguda i una república independent alhora?”, es pregunta el periodista.
 12:03 L'oferta de rendició de Moncloa: que Puigdemont convoqui eleccions per frenar el 155. Aquesta via s'obre quan queden poques hores perquè el president català contesti l'ultimàtum de Rajoy.
 11:43 Hisenda preveu substituir Junqueras per un perfil tècnic si aplica el 155. El Ministeri creu que encara pot incrementar el control sobre els comptes catalans.
 11:42 Iceta nega que Sànchez i Cuixart siguin presos polítics. El primer secretari del PSC creu que la presó preventiva és "desproporcionada" i considera que no van cometre un delicte de sedició.
 11:29 Romeva demana a Europa que s'impliqui en la resolució del conflicte entre Catalunya i l'Estat. El conseller d'Afers Exteriors denuncia a Brussel·les la negativa "irresponsable" del govern espanyol: "Negar la realitat i confrontar-la amb violència no genera solucions".
 11:05 L'avinguda Diagonal continuarà tallada tot el matí a causa de la cera de la concentració pels presos polítics. De moment, es van obrint la majoria de cruïlles.
 11:02 Oriol Junqueras: «El govern espanyol indulta sis persones corruptes i n'empresona dues d'honrades».
Entrades anteriors »
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, durant el consell nacional extraordinari del PDECat del 18 d'octubre del 2017 | PDECat
Oriol March | 13 comentaris
01/01/1970
El president de la Generalitat intervé davant del consell nacional de la formació un dia abans que caduqui l'ultimàtum de la Moncloa | La coordinadora general de la formació, Marta Pascal, assegura que cal proclamar la independència si s'aplica el 155 per tal de fer efectiu el mandat de l'1-O
01/01/1970
El text, impulsat per la "Revista Mirall", està signat per un centenar de personalitats del món del periodisme, la política i la cultura
Kiko Tur, aquest dilluns a Barcelona | Adrià Costa
Esteve Plantada
01/01/1970
El grup de la Marina Alta s'acomiada dels escenaris i del públic català amb el concert del proper divendres a la sala Razzmatazz de Barcelona | "Els feixistes estan envalentits perquè ha vist les actuacions de la Guàrdia Civil", afirma Tur en aquesta entrevista a NacióDigital
La plaça del Cinc d'Oros, plena en solidaritat amb Jordi Sànchez i Jordi Cuixart | Adrià Costa
01/01/1970
Unes 200.000 persones, segons la Guàrdia Urbana, han omplert un tram de la Diagonal per exigir que els presidents de l'ANC i Òmnium Cultural surtin de la presó | Alcoberro assegura que estan "disposats a continuar la lluita des de la presó" i Marcel Mauri recorda que ni el franquisme es va atrevir a engarjolar el president d'Òmnium
Dan Brown, a Barcelona | Adrià Costa
Esteve Plantada | 5 comentaris
01/01/1970
L'autor d'"El codi Da Vinci" presenta a Barcelona la seva darrera novel·la, "Origen", una història ambientada en part a Barcelona i Montserrat
Jordi Cuixart i Jordi Sànchez, a la manifestació en protesta per l'entrada de la Guàrdia Civil al Departament d'Economia | Adrià Costa
Toni Vall | 8 comentaris
01/01/1970
«Tots gasten la paraula “democràcia” fins que serà un paper rebregat i inservible. Ja hi ha presos polítics, persones empresonades per les seves idees. Inacceptable»