«El federalisme és una il·lusió»

L'escriptor Víctor Alexandre parla en "Cor de brau", la seva darrera novel·la, dels drets dels animals i dels pobles

| 21/04/2011 a les 23:59h
Arxivat a: Cultura, Víctor Alexandre, Cor de brau, Independència, drets animals, curses de braus
Aquesta notícia es va publicar originalment el 21/04/2011 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
 Víctor Alexandre al seu despatx. Foto: Diego Giménez

L’abolició recent de les curses de braus aprovada pel Parlament de Catalunya és un fet d’una transcendència extraordinària. El mateix dia de l’abolició, Catalunya va aparèixer a tots els noticiaris del món i l’endemà se’n van fer ressò les portades de la premsa internacional. Seguint un esquema similar a La rebel·lió dels animals d'Orwell, Cor de brau de Víctor Alexandre parla dels drets dels animals i dels pobles.

- La novel·la narra en clau d’humor l'abolició de les curses de braus, a través d’una família ramadera catalana que es veu afectada per l’abolició, alhora que ens mostra el rerefons polític i identitari dels arguments de les dues parts enfrontades, els protaurins i els antitaurins. Per què va triar la faula per tractar el tema?

- El tema era un tant espinós. Per principi sento un fort rebuig contra el maltractament a qualsevol ésser viu, siguin braus o siguin conills. La idea del llibre, però, va ser un encàrrec del llavors director del Grup 62, Fèlix Riera. Em va demanar desenvolupar aquest tema arran de l'abolició. Vaig acceptar però no només volia parlar dels braus sinó de tots els éssers vius maltractats.

- Quan es va documentar, què va trobar?

- Quan entres en aquest tema és terrible perquè prens consciència de com viuen els animals. Per exemple, és esfereïdor veure com viuen els animals tota la vida en un espai minúscul l'un al costat de l'altre. El llibre vol ser una crida als periodistes. Les càmeres entren cada dia al Camp Nou per veure què diuen els jugadors, però tinc la sensació que no es fa prou per denunciar el que passa a les granges, a les facultats de medicina, als laboratoris. Si la societat no està informada no pot tenir opinió. Llavors hi ha una inèrcia que afavoreix la continuïtat d'aquests mecanismes cruels amb els animals.

- Ulls que no veuen...

- El progrés d'una societat es mesura segons com tracta els seus animals. Em sembla molt trist que una societat que es pretén civilitzada es vanti de maltractar animals pel sol plaer de maltractar-los amb el pretext que l'animal es diverteix tan com ells. No és veritat. En aquest sentit. El llibre pretén ser, com deia, una crida als periodistes per a que es generi certa pressió social que influeixi en la política. La classe política, s'ha vist amb els correbous, està poc interessada a fer el que ha fet amb els braus de lídia perquè podria perdre-hi vots.

- Al llibre tracta aquest tema. Per què creu que es van separar les reivindicacions?

- Estic d'acord amb que es separessin les coses. Crec que una cosa era el debat sobre l'abolició de les curses i l'altre els correbous. Ajuntar-ho hauria estat negatiu per l'abolició de les curses. Perquè llavors tots els que van votar a favor de l'abolició però en canvi estaven a favor dels correbous no haguessin votat. Estrategicament, des d'un punt de vista polític va ser bo. Ara bé, solucionat això ara cal abordar el tema dels correbous amb un altre debat. La nostra humanitat s'hauria de mostrar tractant humanament tots els éssers.

- Però al llibre no només defensa els drets dels éssers vius, també parla dels pobles...

- Encara que no es diu de forma explícita surt el tema de l'independentisme. L'abolició dels braus es va polititzar molt. Però més d'una banda que de l'altre. Mentre que en el cantó abolicionista hi havia un rerefons ideològic, no tots els que defensaven l'abolició eren independentistes. Per contra, entre els que defensaven els braus hi havia interessos ideològics i econòmics i l'argument que més feien servir era que era una festa espanyola i, per tant, cultura catalana.

- Només entenen Catalunya com una part d'Espanya...

- Sí. exacte. Però si veritablement els braus són cultura catalana no un espectacle que ha trobat adeptes, com per exemple el “rodeo”, per què el lèxic és espanyol? Per què tot el que forma part de la “festa nacional” té noms espanyols?

- Tot i així es percep en l'obra un esforç per presentar una visió imparcial de la situació...

- He hagut de fer un esforç. Ha estat bé posar-me en la pell d'alguns dels personatges pro-taurins. No els volia presentar d'una forma reduccionista entre bons i dolents.

- Va trobar arguments per defensar les curses?

- N'hi ha però no s'aguanten. Les curses són un dels espectacles més reals que existeix en que la mort és pressent de debò, no com a ficció. Aquest punt de vista pot ser cert, però en cap cas justifica l'existència de la Fiesta.

- Quin paper juga el personatge del periodista anglès en la novel·la?

- Vol ser el contrapunt neutral que investiga i que no està ni a favor ni en contra de cap posició. També em va ajudar per marcar un punt que volia ressaltar que és la manca d'autoestima dels catalans que és un fet transversal a Catalunya. Menyspreem molt les coses que són nostres. El personatge anglès sabia o volia saber més sobre la terra catalana que els propis catalans.

- En certa manera aquest punt està relacionat amb la reivindicació d'alguns personatges de l'obra per voler ser ells?

- Hi ha un moment que els braus proposen a la família ramadera un pacte de convivència. L'amo se'n en fot del pacte. És una al·legoria d'Espanya i Catalunya. El ramat vol ser respectat, tenir els seus propis noms i tenir els mateixos drets que l'amo. Clar, aquest ho troba impossible. El ramat diu que això no és just i l'amo diu que la justícia és ell. El mateix fa Espanya. L'independentisme ja no demana un pacte de convivència.

- Tot i així hi ha sectors que encara parlen de l'encaix...

- Sí. Hi ha un sector que encara parla d'un pacte de convivència. Això ho trobem, per exemple, en certs sectors de CiU. Això no va enlloc perquè el pacte de convivència era l'estatut. Que tampoc era res de l'altre món. Però era un pacte de convivència. No admeten ni això perquè ells són els amos del nostre destí. Per tant nosaltres no decidim, decideixen ells. I quan recorrem a la justícia (espanyola) ens diuen que la justícia són ells. Sempre estàs atrapat, per tant has de fugir. El federalisme és una il·lusió, ja que només es poden federar dos amos. És a dir si estan ambdues parts en igualtat de condicions. L'esclau no es federa amb l'amo. Mai cap amo planteja a l'esclau que s'hi federi.

- Perquè creu que es fa servir aquest argument?

- És una pastanaga que fa servir algun sector polític per aparentar que tenen horitzó.

- L'única solució és la independència?

- És l'única sortida. Avui dia ho reconeix el mateix Jordi Pujol. És l'única sortida que té Catalunya. Algú pot dir que ser independent no és la panacea, ser independent no significa ser ric... No clar que no. Els indis no es van independitzar dels anglesos per ser rics, es van independitzar per ser lliures. Tots els éssers humans tenen dret a ser lliures. Després cadascú segons el seu lliure albir, segueix el seu camí. Tots els pobles tenen dret a decidir per ells mateixos.

Víctor Alexandre és autor de diverses obres d’assaig –entre les quals Jo no sóc espanyol (1999) i Nosaltres, els catalans (2008)–, que alterna amb la dramatúrgia, el conte i la novel·la.

Per l'escriptor català l'independentisme ja no demana un pacte de convivència. Foto: Diego Giménez 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te membre de SocNació per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

drets
Anònim, 22/04/2011 a les 03:22
+3
-19
EStic d'acord en que aquest paio tingui els mateixos drets que un animal.
qui vulgui toros que s'en vagi al pueblo
Anònim, 22/04/2011 a les 04:07
+25
-4
A Catalunya barbaritats espanyoles no,

bye bye epañolitos
Ni tan sols això
Anònim, 22/04/2011 a les 10:03
+15
-0
El federalisme ni tans sols és una il.lusió. És una excusa.
Sopar de duro
Xavier44, 22/04/2011 a les 10:11
+15
-0
El federalisme és un sopar de duro per a entabanar catalans. Coneixeu ningú de l'Espanya estricta que parli de "federalismo"? Per cert, he llegit el llibre i el recomano de debò, les analogies dels braus amb els catalans són boníssimes. Tot plegat em va recordar la lectura de "La revolta dels animals", d'Orwell. Una aposta segura per a aquest Sant Jordi.
Unionisme
Anònim, 22/04/2011 a les 10:18
+13
-0
La pell de brau nomes amb l´unionisme.
HUMO, SÓLO HUMO
Anònim, 22/04/2011 a les 10:46
+11
-19
No sólo el federalísmo, si no el catalanísmo (y por ende la basura feudal-autonómica), que todo lo que defiende no tiene ni historia ni veracidad, es un invento caduco y rancio de cuatro burgueses enfadados con el gobierno de Madrid por no defender sus negocios esclavístas en Cuba, en el siglo XIX (en aquella época les molaba mucho ser españoles), y que gracias a Dios no cuaja en la mayoría de la sociedad catalana (ver resultados de las butifarradas soberanístas-chapuceras); y que en un mundo globalizado tiene los días contados, por no decir minutos.

Por cierto, la autonobasura mafiosa catalana debe 40.000 millones de euros + INTERESES; + dos emisiones de bonos defecación y orines + INTERESES por el valor de casi 10.000 millones de euros...Os vaís a la mierda a marchas forzadas, los tonto la haba de \\\"som una nació\\\" y bla, bla, bla... ¿quién paga todo eso? ¿El Carot mañicus, el Millet, el Mas, el Monti, la abuela que fuma porros?...

Teneís menos dinero que yo, y hablo de mi como sujeto individualizado y privado. Y sin dinero no eres NADA. HUMO, SÓLO HUMO. Vender libros y cuatro oportunístas a hacer negocio con los cuatro freaks que se creen que el mundo funciona como en el siglo XX o XIX.
La cara lletja d'escanya
Anònim, 22/04/2011 a les 11:14
+14
-4
Fixeu-vos en la diferència de discursos. El discurs dels sobiranistes com en Víctor, modern, educat i de nivell. Llavors llegiu el discurs d'un unionista com el de les 10:46, retrògrad i construït només a base d'insults i mentides, és com si el veiés amb la cara enrogida traient bromera per la boca i bilis pel teclat. A mi aquest senyor em fa por i cada cop que llegeixo coses d'aquestes m'en venen més de ganes de no compartir estat amb ell.

Que lletja que és la cara lletja d'escanya!
Adéu espanya!
Manifestat, 22/04/2011 a les 11:17
+11
-4
Les dades canten: el PIB de Catalunya és de 206.966 milions d'euros (2009).

Amb el PIB per càpita de 28.000 euros el deute de Catalunya és "pecata minuta" - si som un país independent, lliure d'obligació de mantenir la ruïna d'estat com ho és actualment l'estat espanyol.

Catalunya viu per sota de les seves possibilitats per tal que la resta d'espanya pugui viure per sobre de les seves.

És una injustícia flagrant i és només per això que estem ocupats des del 1714 - per a mantenir els ganduls i paràsits que tenen la capacitat mental insuficient per a treballar o aprendre!
Fum fum fum
Fart d'espanya, 22/04/2011 a les 11:22
+13
-3
Els gossos que borden no fan por - borden perquè són ells que tenen por!
HUMO, SÓLO HUMO
Anònim, 22/04/2011 a les 12:18
+13
-13
Mi anterior comentario es muy vilipendiado y votado negativamente, ergo les escuece la CRUDA REALIDAD a los friksi separatístas: Adiós autonomierda, adiós Cacaluña y adiós cacalán (34% de parlantes, jo jo jo).



JA JA JA JA,
Catalunya lliure
Aniol, 22/04/2011 a les 12:46
+9
-3
M'agrada molt el nom amb què es defineix a si mateix "Humo, sólo humo". Li escau com l'anell al dit.
HUMO, SÓLO HUMO.
Anònim, 22/04/2011 a les 13:12
+8
-11
Aniol, 22/04/2011 a les 12:46


Yo vivo en la REALIDAD, vosotros vivís en la burbuja mitología nazionalísta.

Daros una vuelta por Barna, y daros cuenta PATANES.

LA REALIDAD ES TOZUDA, E IMPOSIBLE DE CAMBIAR.
Catalunya lliure
Aniol, 22/04/2011 a les 13:21
+8
-1
M'agrada molt el nom amb què es defineix a si mateix "Humo, sólo humo". Li escau com l'anell al dit.
Españolistes
Rural, 22/04/2011 a les 13:27
+7
-3
Els españols,españolistes ha falta d'argumens nomes saben insulta hi menysprea als que no tenen un pensament unic com ells.
Continuan volgen la SANTA INQUISICION,com ba instaurar,SU GRAN REINA CASTELLANA ISABEL LA CATOLICA.
No podeo ser democratas ancara que pasi un eternitat.
GRANDE ES CASTILLA, dons tota per vosaltres pandilla dINCLITOS.
Arguments
Anònim, 22/04/2011 a les 13:33
+7
-1
El millor és l'argument que fa servir, d'una lògica brutal. Només es poden federar quans les parts estan en les mateixes condicions... I l'altre, els indis no es van independitzar per ser rics, sinó per ser lliures. Jo no vull ser ric, sinó lliure!!!!!
Al sac de bon profit
Anònim, 22/04/2011 a les 14:15
+8
-4
Com no hem de voler independitzar-nos d'Espanya veient-ne a diari en la premsa catalana clars exemples d'allà amb més semblança a els primats en el seves reaccions que no pas als humans?. Si no existissin, haguera estat convenient per part nostra, d'haver-los creat. Cap, amb dos dits de front, vol que se'l relacioni amb ells. Ja, fins i tot en castellà, te'n parlen d'aquella caverna com a quelcom que reconeixen vergonyant. Bé.
HUMO, SÓLO HUMO.
Anònim, 22/04/2011 a les 14:50
+8
-8
Independizaros rápido que vienen los "fachas malos" a comeros (qué miedoooooo, caquita), pero antes independizaros de papá y mamá.
Que n'ets de socas
Anònim, 22/04/2011 a les 15:48
+4
-2
Pooooor?. hahahahahaha
Por
Anònim, 22/04/2011 a les 17:41
+0
-6
Doncs a mi m'en fa de por. Potser és l'únic escenari en el que ho faria, però estic segur que en una baralla em guanyaria. No té res a perdre, i això li dóna un avantatge decisiu.
VISCA L'ESTAT CATALÀ
Anònim, 22/04/2011 a les 18:31
+7
-1
//*//
Als espanyolistes ni cas
Aniol, 22/04/2011 a les 19:30
+5
-2
T'equivoques "POR". És la teva por el que fa que l'Humo, sólo hiumo" sembli algú, quan en realitat no és ningú. Justament crida, s'esgargamella i insulta perquè se sap feble i sense arguments. Els covards com ell treuen escuma per la boca perquè no vegis que s'han cagat a les calces. Ni cas.
Por
Anònim, 22/04/2011 a les 19:45
+4
-0
No em malentenguis, tampoc és que presumeixi de covard. El meu comentari tenia un punt irònic que potser no ha arribat. Sempre he cregut que el 'valent gratuït' -és a dir, quan no es tracta de defensar el/els que estimes- ho és per què hi té poc a perdre, ja m'entens. Tampoc crec que el problema de casa sigui una possible violència física per part d'escanya. Quan el poble de Catalunya ho decideixi el joc es jugarà al taulell dels pactes internacionals, no al camp de batalla.
Per por
Anònim, 22/04/2011 a les 20:20
+6
-0
Quan es té por és per què nosaltres hem donat el poder sobre nosaltres.
Les agressions físiques o verbals són pròpias dels que no tenen arguments per rebatre les veritats.
HUMO, SÓLO HUMO
Anònim, 22/04/2011 a les 22:43
+4
-7
Los catalanísta soís malos, demagogos y supremacistas, como los demás movimientos fundamentalístas e intolerantes que hay y ha habido en el mundo; no soís niguna excepción. Justificaís vuestra apestosa, deleznable e injusta ingeniería social, como un modo de desagravio (yo lo veo más como una venganza) sobre criaturas menores de edad, que nada tienen que ver con lo que pasó hace 50 o 60 años. (También cabe decir que el franquísmo del que tanto haceís uso para ejercer el victimísmo, se padeció en toda España, no sólo en Cataluña; por que a veces cuando se os oyo, dá la impresión de todo lo contrario...)
Además, eso de chivarse de que un verdulero a escrito "zanahorias" para que le metan una multa fascistoide e inconstitucional, sin dar la cara es de cobardes; los nazis en la década d elos 30, también empleaban ese método de delación anónima entre ciudadanos para los comercios judíos. (Por cierto, ¿por qué a los que no rotulan en catalán y sí en Inglés no los denunciaís; qué pasa, que esos no son "impuros"?).

Vaís de demócratas, pero teneís de demócratas lo que yo de millonario:....fachas de mierd...eso sí, en catalá.

ESTÁ TODO APUNTADO, PARA CUANDO SEA MENESTER REPARTIR JUSTICIA.
.CAT
Aniol, 22/04/2011 a les 23:36
+4
-3
El pobre "Humo, sólo humo" a més de ser un nacionalista espanyol, que és la cosa més patètica que es pot ser en aquest món, no té sentit del ridícul i passeja la seva ignorància mentre nosaltres ens petem de riure. I ell escriu i escriu i escriu i crida com un boig fins a ennuegar-se amb la seva pròpia ràbia escumosa.
.CAT
Aniol, 22/04/2011 a les 23:58
+5
-3
El pobre "Humo, sólo humo" a més de ser un nacionalista espanyol, que és la cosa més patètica que es pot ser en aquest món, no té sentit del ridícul i passeja la seva ignorància mentre nosaltres ens petem de riure. I ell escriu i escriu i escriu i crida com un boig fins a ennuegar-se amb la seva pròpia ràbia escumosa.
HUMO, SÓLO HUMO
Anònim, 23/04/2011 a les 11:08
+2
-2
Nos vemos en los tribunales nazis de mierda...Ja veremos quién es el ignorante. Vosotros habeís transgredido la ley; YO NO.

Más claro el agua. Teneís un problema muy gordo, por que os habeís pasado ocho pueblos con la inmensa mayoría de catalanes.
No està bé
Anònim, 23/04/2011 a les 12:01
+3
-0
Aquest pobre xicot té un problema psicològic greu, un cop d'ull al que escriu ho fa ben palès. Se'l veu ple de ràbia i els missatges que escriu l'ajuden a deixar-la anar. Primer ens ha demonitzat i ara es dedica a fer de 'caballero errante' intentant matar molins a cops de llança, en Cervantes ja en parlava d'aquesta curiosa varietat de la bogeria de secà. Deixar-lo participar és una obra de caritat, però no li respongueu, només fa que enfurismar-lo encara més i potser hi ha una dona i unes criatures que són víctimes de la seva violència.
Correspondència amb deferència : INDEPENDÈNCIA !
Jordi Valls Capdevila, 09/07/2011 a les 13:21
+0
-0
Correspondència amb deferència : INDEPENDÈNCIA !

Cooficialitat per reciprocitat

I a més perquè nosaltres sí que ho paguem .
( No com el glaner de més abaix)