Victor Ullate porta a Terrassa la versió més apassionant d'«El Amor Brujo»

"Sempre tracto d'oferir veritat en tot el que faig", explica el ballarí i coreògraf en aquesta conversa sobre l'adaptació del clàssic de Manuel de Falla que presenta aquest dissabte 25 de febrer

Un instant d'«El Amor Brujo» de Víctor Ullate
Un instant d'«El Amor Brujo» de Víctor Ullate | Stephane Martínez
22 de febrer del 2017
Actualitzat a les 19:46h
Víctor Ullate (Saragossa, 1947) és considerat un dels millors ballarins del darrer segle. Home de prestigi, de sensibilitat i d'inquietuds, des del 1988 que comanda els designis de la seva pròpia companyia, que aquest dissabte 25 de febrer arriba al Centre Cultural Terrassa per oferir una nova versió d'El Amor Brujo que ell mateix va estrenar el 1994 al Teatro de la Maestranza de Sevilla. "Diferent en les formes, però eterna en la seva essència", defineix, mentre ens explica les virtuts i els passions que l'han portat, de nou, la peça més icònica de Manuel de Falla.
 
"Al seu dia, la versió original va ser un gran èxit", recorda, tot rememorant l'estrena. "Després de vint anys, calia donar-li un altra visió i l'hem actualitzat totalment". L'escenografia, el vestuari i bona part de les coreografies han canviat, com també el pes d'alguns personatges, especialment el de la Pitonisa, ara molt present en tota l'obra. "Els vestits i els passos són diferents, però, sobretot, hem fet un esforç especial en la part del més enllà, amb la incorporació de la música d'In Slaughter Natives, un grup escandinau de dark gòtic que se suma als efectes musicals creats per Luís Delgado.
 
Un clàssic adaptat "als temps d'ara"

"El Amor Brujo de Falla són només trenta minuts de música, per això tenia molt interpes a donar-li més pes a l'obra", afirma Ullate. "Vaig agafar tres cançons del propi Falla –Nana, Polo i Asturiana–, una variació de Paco de Lucía per a José –l’etern amant–, i vaig afegir aquestes noves músiques que et comentava. La peça d'In Slaughter Natives és molt important, molt obscura, i em donava peu a allò que volia fer". Per exemple, en el moment en què Candela, la protagonista, va a la recerca del seu marit mort i es troba en un món fosc, ple de maldat i terrible.


"Hem procurat que l'obra estigués adaptada als temps d'ara". La llum, en aquest sentit, també té un nou protagonisme, molt destacat. "Tot són tot projeccions, gràcies a les videocreacions de Greyman. Jo volia que els àngels volessin per l'escenari, però avui en dia fer-ho és realment molt difícil, perquè no et permeten fer servir arnesos". Una altra de les novetats de la versió són les parts recitatives. "Candela explica què passarà quan va a la cova, amb la veu de Carmen Linares, o la Pitonisa, que és qui explica, en bona part, la història. En aquest sentit, em fascina agafar l'obra d'un compositor espanyol i fer-la vigent".
 
La importància cabdal de Manuel de Falla

L'acceptació de l'obra ha estat "meravellosa" arreu on s'ha pogut veure, explica el coreògraf. "La ballarina que fa de Candela és extraordinària, ho té tot", rebla. Una conjunció deliciosa que ha acabat formant un espectacle atent a cada detall i a cada símbol, amb la intenció de donar a Falla "la importància que té". El Amor Brujo és una peça que tots coneixem des que som nens, amb una música que és "espectacular", defineix, amb plena admiració. "T'arriba i t'omple, i tots l'hem sentida de petits". Un repte que ha pogut gaudir, més que mai, en un moment molt dolç de la seva trajectòria.
 
Ullate ha estat ballarí, un dels millors del món –"una faceta que ja tinc oblidada, per sort", confessa, tot rient– i després es dedicar a l'ensenyament. "Ara, em sento molt bé en la coreografia, perquè per ser coreògraf cal alliberar-se de moltes coses i fer el que un mateix sent. Tot és experiència, i l'experiència és allò que t'ensenya i et fa avançar. M'agrada la feina que tinc, la gaudeixo i sempre tracto d'oferir veritat en tot el que faig. És un plaer, i això no ho pot dir tothom". Aquest dissabte, el Centre Cultural Terrassa permet gaudir d'una ocasió excepcional per assaborir la vigència d'El Amor Brujo, amb la mirada d'un gran mestre de la dansa.
 

Un instant d'«El Amor Brujo» de Víctor Ullate Foto: Stephane Martínez