09
de febrer
del
2016
Actualitzat
el
10
de febrer
a les
8:10h
L'incendi i posterior caos a la xarxa de Rodalies de Barcelona ha tornat a posar de moda el concepte de les “estacions fantasma”. El foc d'aquesta matinada s'ha originat a l'estació de Bifurcació Vilanova, un baixador que mai es va arribar a inaugurar i que està situat entre les estacions del Clot-Aragó i Arc de Triomf.
Aquesta estació, que formava part de Pla ferroviari del 1970, havia de permetre la connexió amb la línia 1 del metro de Marina i substituir l'antiga estació del Nord. De fet, es van arribar a construir algunes de les connexions i encara avui es pot veure el gravat de Renfe a l'estació del metro.
L'andana del costat muntanya es va destruir a principis de la dècada de 1990 perquè la línia de rodalia del Maresme no interferís amb la sortida cap al túnel de Meridiana, però l'andana del costat mar encara existeix i es pot veure en el trajecte entre Arc de Triomf i Clot-Aragó, sent un dels exemples d'“estació fantasma”. El portal trackrunners s'han especialitzat en fotografiar-les.
@joseprull Aquestes son fotos d'estació culpable de l'incendi pic.twitter.com/R7RwbNn5U3
— Jean Romero (@jeanromero213) 9 febrer, 2016
Les “estacions fantasma” del metro
Els exemples més coneguts d'“estacions fantasma” estan a la xarxa de metro. Concretament, destaca la de Banc, a la línia 4, que no es va arribar a inaugurar mai, així com la de Gaudí, a la línia 5, entre Dos de Maig-Sant Pau i Sagrada Família. Aquesta estació havia de formar part del primer projecte de la línia 2 però en incloure's finalment a la 5 no va entrar en servei ja que estava massa a prop de Sagrada Família. És, sens dubte, l'estació abandonada més ben conservada.
"Estacions fantasma" o tancades a Barcelona |
---|
Estacions de la xarxa ferroviària convencional Bifuració-Vilanova: no es va inaugurar. Entre les estacions de Clot-Aragó i Arc de Triomf. Havia de substituir l'antiga estació del Nord. Estacions de metro Banc (línia 4): no inaugurada. Entre les estacions d'Urquinaona i Jaume I Correus (línia 4): tancada el 1972. Entre les estacions de Jaume I i Barcelona. Tancada per permetre l'ampliació de la línia Bordeta (línia 1): tancada el 1983. Es va tancar després de l'ampliació de la línia fins a Torrassa. Bordeta Cotxeres (línia 1): tancada el 1980. Es va traslladar a l'actual estació de Santa Eulàlia després de l'ampliació de la línia Ferran (línia 3): tancada el 1968. Entre les estacions de Liceu i Drassanes. Es va tancar per facilitar la prolongació de la línia. Travessera (línia 3): no es va arribar a construir. Entre les estacions de Diagonal i Fontana. Havia de servir com a estació intermèdia. Gaudí (línia 5): no es va inaugurar. Entre les estacions de Sant Pau-Dos de Maig i Sagrada Família. És una de les més ben conservades malgrat no haver-se utilitzat mai. |