1 de 10
EQUIPAMENTS

Les noves condicions de l'Arquebisbat en el conveni del Centre Catòlic són «inassumibles» per a l'Ajuntament de Reus i la Diputació

Una "contraproposta" de l'Església inclou una clàusula d'"estil" per evitar manifestacions culturals "ofensives" per a la moral catòlica

Imatge d'arxiu de l'exterior del Centre Catòlic de Reus | Reusdigital.cat
per Marc Busquets Obré, Reus | 30 de gener de 2023 a les 15:26 |
L'alcalde Reus, Carles Pellicer, ha indicat que les noves condicions establertes per l'Arquebisbat de Tarragona en el marc del conveni per reformar el Centre Catòlic són "inassumibles per a una administració". Acompanyat per la presidenta de la Diputació, Noemí Llauradó, el batlle ha exposat que va ser el passat 12 de gener quan l'Església va fer una "contraproposta" d'acord. Aquest preveia, entre altres, que tota manifestació cultural que tingués lloc al teatre hauria de ser "respectuosa" amb la moral catòlica. A banda, proposava un nou termini (de 50 anys, pels 99 del primer pacte), i un lloguer (a partir dels 25 anys). "No podem acceptar pagar un lloguer per un immoble del qual ja ens havíem compromès a finançar la rehabilitació", ha apuntat. Cal recordar que l'ens supracomarcal tenia prevista una dotació de 375.000 euros per a l'inici de les obres, enguany; al seu torn, el consistori n'havia preparat una de 750.000.

Una clàusula d'"estil"



Pellicer ha comparegut amb Llauradó i amb el regidor de Cultura de l'Ajuntament de Reus, Daniel Recasens, per exposar als mitjans els "canvis importants" en el futur del Centre Catòlic. Va ser al novembre quan es va anunciar un acord a tres bandes (les dues administracions i l'Arxiprestat de Reus) per reformar l'espai, en "mal estat" segons la seva propietat, i que havia estat la seu de la històrica entitat Bravium Teatre. Aquest contemplava una cessió de l'immoble, per 99 anys, a l'ajuntament, amb l'objectiu d'integrar-lo a la seva xarxa de teatres municipals. De la reforma, valorada en uns 3 milions d'euros, se n'encarregarien el consistori de la capital del Baix Camp i la Diputació de Tarragona. "Però ara ens hem trobat amb noves condicions per part de l'Arquebisbat", ha assenyalat el batlle. 

També us pot interessar:



D'una banda, la "contraproposta" de l'Església passa per la inclusió, al conveni, d'una clàusula d'"estil", en què quedarien excloses de la programació del centre les manifestacions culturals que puguin ser "ofensives" per a la moral catòlica. El termini de la cessió, en un primer model del conveni establert en gairebé un segle, ara passaria a 50 anys. Els primers 25 serien de franc, però a partir de llavors es fixaria una relació contractual, fos un lloguer o similar. En acabat, l'Arquebisbat demana ara tota una planta de l'immoble per al seu ús (el centre en té un parell), si bé l'ajuntament hauria d'assumir les despeses del seu manteniment. 

 

Llauradó, Pellicer i Recasens, a la roda de premsa d'aquest dilluns Foto: Reus.cat


Finalment, una altra condició és relativa a la denominació de l'immoble. Aquest "s'hauri de seguir dient Centre Catòlic i no Bravium Teatre", ha llegit Pellicer d'un document on hi havia extractes de la "contraproposta". Per tot plegat, segons l'alcalde, són termes "inassumibles" per a ajuntament "que ha de vetllar per la llibertat d'expressió", i que "és laic". "L'anomenada clàsula d'estil és una frontera que no podem traspassar", ha exclamat. Quant a les exigències econòmiques de la propietat, el batlle ha argumentat que de pagar un lloguer a partir dels 25 anys d'ús, "no amortizaríem la inversió feta per rehabilitar" la casa. 

Reunió demanada



L'alcalde ha precisat que dies enrere va demanar, per escrit, una reunió amb l'Arquebisbat per tractar l'assumpte (fixada, en principi, el dijous 2 de gener). En tot cas, "la seva postura és ferma", raó per la qual "des de l'Ajuntament de Reus no podrem tirar endavant el conveni" amb les condicions que ara s'han posat a la taula. "Només tornaríem a negociar si tornéssim a la situació inicial", ha conclòs Pellicer, qui ha dit també que "em sap greu" la situació pel prior, Mossèn Anton Cedó

La presidenta de la Diputació, Noemí Llauradó, ha volgut recordar que "el consens al qual havíem arribat era important", perquè donava "resposta" a la situació de Bravium Teatre. Aquesta ha avançat que la partida prevista enguany per finançar l'inici de les obres (375.000 euros) es destinarà a "altres necessitats". 

Cal subratllar que quan es va presentar el conveni, al novembre, es va precisar que la signatura estava sotmesa al vistiplau de Vaticà. En principi, es tractava d'un detall "menor", si bé Pellicer ha admès que "vam ser coneixedors d'aquest requisit just abans de començar la roda de premsa". Per Nadal, l'alcalde va informar que el pacte no s'havia segellat encara, i es va referir en aquest sentit a la "complexitat" de les negociacions entre les parts. Passat festes, el 12 de gener, va arribar a mans de l'equip de govern la "contraproposta" escrita amb les condicions "inassumibles" per a l'ajuntament. 

Llegiu també:



 

 

Participació