1 de 10
PRESSUPOSTOS

Ferrocarril, carreteres i port s'emporten la majoria de la inversió estatal prevista a Tarragona el 2023

El govern espanyol preveu destinar un 10% més de recursos després de la caiguda del 32% dels anteriors pressupostos

L'estació de Tarragona, des de dins. | Josep M. Llauradó
per Redacció, Tarragona | 6 d'octubre de 2022 a les 18:56 |
Les obres a la xarxa ferroviària i de carreteres, així com les actuacions previstes al port s'emportaran pràcticament la meitat dels 308,5 milions d'euros que els projecte de pressupostos generals de l'Estat (PGE) preveu destinar el 2023 al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. La xifra presentada pel govern espanyol suposa un increment del 10,23% respecte els comptes de 2022 que difícilment contraresta la caiguda de la inversió estatal anunciada fa un any en un 31,7% -amb una previsió de 280,5 milions d'euros-.

El corredor mediterrani continua sent el projecte que més recursos rep. A la xarxa viària, 8,55 milions aniran per l'A-27 entre Valls i Montblanc a més de 500.000 euros per a les variants de Riudecols, Corbera i Gandesa.


Novament, les infraestructures ferroviàries executades per l'ens públic Adif, amb 112,5 milions d'euros –més d'un terç del total-, sobresurten en el capítol d'inversions. Especialment, el corredor mediterrani: el tram entre Vila-seca i Castellbisbal aconsegueix 10,76 milions d'euros; entre Tarragona i Vandellòs hi ha assignats 10,75 milions d'euros; i el que cobreix Vandellòs i València, 37,12 més. A Rodalies de Catalunya, per la seva banda, s'hi destinaran 38,22 milions a la demarcació. La creació dels anomenats corredors Ten-T suma 10,23 milions. La remodelació de la xarxa arterial ferroviària al voltant de Tarragona tindrà 500.000 euros.

La xarxa viària suma una inversió total de 54,05 milions d'euros, dels quals la major part aniran a actuacions de conservació, fins a 34 milions, així com 1,5 milions per a la integració de carreteres en entorns urbans. Entre els projectes concrets, destaca, un cop més, els 8,55 milions d'euros previstos per a la "variant de Valls-Montblanc" de l'A-27, concretament un tram de 7,3 quilòmetres. Addicionalment, el Ministeri de Transports ha inclòs 500.000 euros per a la connexió de l'A-27 amb l'AP-2 a Montblanc.


Els projectes de variants de la N-420 al seu pas per Riudecols (Baix Camp), Corbera d'Ebre i Gandesa (Terra Alta) apareixen amb 500.000 euros als PGE. Amb la mateixa quantitat, el govern espanyol ha inclòs l'estudi per convertir aquesta carretera en autovia en el tram que va entre Reus i Alcanyís, una demanda reiterada de les organitzacions empresarials del territori.

L'altra gran infraestructura beneficiada pels comptes estatals és el port de Tarragona, al qual es preveuen destinar un total de 43,38 milions d'euros. En aquest capítol, curiosament, les actuacions més quantioses incloses fan referència també a les connexions ferroviàries: les actuacions d'accessibilitat per als trens tenen reservades dos partides de 9,13 i 4,1 milions d'euros. També es destinen 4 milions a l'accessibilitat viària per carretera i 4,01 al contradic i explanades. La zona d'activitats logístiques s'enduu 3,8 milions més.


Per la seva banda, el capítol dedicat a l'aeroport de Reus ascendeix a 4,24 milions d'euros, dels quals 1,36 obres per a millora de la seguretat de persones i instal·lacions.

Prop de 12 milions d'euros pel magatzem de residus nuclears d'Ascó


La societat Enresa, que gestiona els residus nuclears a l'Estat, destinarà 11,75 milions d'euros al nou emmagatzemament de combustible radioactiu gastat de la central nuclear d'Ascó.

En matèria ambiental, la societat estatal Acuamed preveu 6,62 milions d'euros per finalitzar definitivament les tasques de descontaminació del pantà de Flix. Per la seva banda, el Ministeri per a la Transició Ecològica reserva 430.000 euros en total per actuar contra la regressió a la costa de Tarragona, recuperar sistemes litorals i garantir l'accés públic, així com 320.000 en obres de reposició.

El programa de gestió i recuperació de sediments fluvials del riu Ebre es queda finalment sense cap dotació aquest 2023. Tampoc s'hi inclouen, de forma específica, actuacions concretes per aturar la regressió costanera al delta de l'Ebre.

 

Participació