ARQUITECTURA

«El que es fa a la Sagrada Família no és Gaudí»

Una de les conclusions del taller Reus Architecture & Urban Design International Workshop, fet dies enrere, se centra en si les obres que es fan ara al temple de Gaudí segueixen l'ideari original

per Adrià de las Heras, Reus, Catalunya | 4 d'octubre de 2021 a les 10:17 |
Una imatge de les obres a la Sagrada Família, el passat mes de juny | ACN
Reus va acollir, aquest estiu, la Reus Architecture & Urban Design International Workshop. Una de les conclusions del seminari d'urbanisme que va reunir especialistes de Zurich, Gènova i Lovaina va ser que cal enderrocar algunes de les parts de la Sagrada Família. Una conclusió que ha tingut ressò en mitjans del nostre país.

"El que es fa a la Sagrada Família no és Gaudí



El sotsdirector de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV, Arturo Frediani, admet a Reusdigital.cat que "la bola de neu amb aquest tema s’ha fet una mica gran", i que havien volgut utilitzar la qüestió com a “esquer” per als mitjans generalistes catalans.

Tot i aquesta consideració que fa Frediani, el mateix arquitecte insisteix en què “el que es fa a la Sagrada Família no és Gaudí”. “Els arquitectes que han seguit la seva obra no tenen el talent” del mestre reusenc, insisteix el sotsiderctor de l'ETSA. Per això, considera que les parts que s’han edificat de manera posterior a la mort de Gaudí haurien d’enderrocar-se perquè no segueixen l’ideari de l’obra original.


En aquest sentit, Frediani ho compara amb els grans quadres d’artistes de renom. Considera que si es descobrís que un quadre de Goya, posem per cas, l’hagués pintat o modificat un altre artista, la societat acceptaria que aquesta obra perd part del seu valor. De totes maneres, malgrat les consideracions, Frediani afirma que se n’ha fet “un gra massa” amb aquesta conclusió.

Sobre les altres consideracions del taller



Més enllà d’aquest esquer per als mitjans generalistes, el seminari de 12 dies va servir perquè arquitectes i urbanistes d’arreu d’Europa reflexionessin sobre la ciutat de Reus, les seves necessitats i el seu entorn metropolità. En aquest sentit, el mateix professor afirma que és “una gran notícia”, la connexió de l’Aeroport de Reus amb l’alta velocitat. A més, troba que la ubicació que es proposa és adient: entre Reus i Tarragona, i ben a la vora de l’equipament aeroportuari. “No hi ha millor lloc”, exclama.

De totes maneres també insisteixen en la idea de tirar endavant el projecte de TramCamp, que aposta per la connexió ràpida entre les principals viles del Camp. Sobre les altres conclusions del workshop, també apuntaven que el creixement de Reus és molt dispers. “Durant les últimes dècades les nostres ciutats creixen en superfície; ocupen molt de territori agrari”. Així doncs, demanaven apostar per una ciutat compacta, que faciliti la comunicació dins de la ciutat, i que faria que els carrers s’omplissin de gent passejant.

 

Participació