INFRAESTRUCTURES

Reus preveu l’obertura de l’estació de Bellissens per al 2025

El conveni amb Adif contempla que el projecte costi 10,73 milions d’euros

per Adrià de las Heras, Reus, Catalunya | 21 de juliol de 2021 a les 14:13 |
Martín, Pellicer, Berasategui i Llauradó, aquest dimecres | Adrià de las Heras
L’Ajuntament de Reus ha anunciat que el ple municipal debatrà l'aprovació, aquest divendres 23 de juliol, el conveni amb Adif per la construcció de la nova estació de Bellissens. El batlle, Carles Pellicer, ha destacat que aquest acord estableix el calendari d’actuació i el pressupost de l’obra. Es preveu que aquesta nova estació entri en funcionament el 2025, i que costi un total de 10,73 milions d’euros. Aquest conveni també contempla la construcció d’un pas soterrat.

Tal com ha comentat la regidora d’Urbanisme, Marina Berasategui, aquest pas suposarà 1,8 milions d’euros del pressupost d’aquesta obra. La redacció de projectes costarà 460.000 euros; dels quals l’ajuntament de la ciutat n’assumirà els que tractin el pas soterrat. Aquestes xifres són aproximades, i un cop es tanquin els projectes executius els números seran més ajustats. L’estació s’ubicarà a l’avinguda Josep Pla, just a la vora de la facultat d’Economia i Empresa de la Universitat Rovira i Virgili. L’obra serà un element d’aquesta transformació i redisseny del sud de la ciutat que proposa el consistori.


Segons la vicealcaldessa Noemí Llauradó, aquest projecte s’emmarca en una “estratègia pel creixement, mobilitat i desenvolupament econòmic” de la zona. En qualsevol cas, també ha insistit en la idea que es tracta d’un “projecte de ciutat”. La nova infraestructura se situarà a prop del campus universitari de la ciutat, el Tecnoparc i l’Hospital de Sant Joan. Un enclavament que servirà perquè hi hagi una gran mobilitat, “especialment d’estudiants”, segons Pellicer, i es potenciï la idea de nova centralitat que es vol donar al sud de Reus.

Calendari


Aquest projecte ja va començar en època de l’alcalde socialista Lluís Miquel Pérez. Ara, Adif ja ha aprovat aquest conveni i en els pròxims dies ho farà el consistori reusenc a través del ple si prospera la votació corresponent. Quedarà que el ministeri d’Hisenda de Maria Jesús Montero també ho aprovi. De totes maneres no s’esperen problemes per tirar endavant aquest projecte perquè, tal com han defensat totes les autoritats presents, tot plegat és fruit del “consens i col·laboració entre les administracions”.

Pel que fa al calendari que es contempla, les primeres licitacions del projecte ja són en marxa. Per això creuen que a partir del 2022 es començarà amb les primeres redaccions del projecte i, segurament, les obres s’iniciaran a principis del 2023. Aquest és un calendari aproximat, que no fixa dates concretes. Si aquest pronòstic es complís, la nova estació de Bellissens seria una realitat de cara al 2025.


A l’acte d’anunci també hi ha estat el portaveu del PSC, Andreu Martín. El partit socialista forma part de la comissió d’Infraestructures de l’Ajuntament de Reus, un dels òrgans que ha treballat per impulsar aquest conveni. Al seu torn, Martín s’ha mostrat “satisfet” perquè la seva aportació es materialitza en aquest acord entre les administracions.

“Executar una obra ferroviària sempre és lent”

Pellicer ha destacat que, malgrat aquest final, durant el procés hi ha hagut moltes demores. “Executar una obra ferroviària sempre és lent”, ha comentat el batlle. S’ha de tenir en compte que malgrat negociar amb una empresa pública com és Adif, els canvis de govern a Madrid han anat demorant els acords de la negociació. Al llarg d’aquests estudis previs inicials, a més, l’administració s’ha anat trobant problemes tècnics per l’elaboració d’aquest conveni final.

De totes maneres, Pellicer i la resta d’autoritats han volgut mostrar-se satisfets per aquest acord que permetrà que l’estació de Bellissens rebi els primers trens a partir de 202. L’anunci d’aquest conveni també ha sigut acompanyat d’una llista d’agraïments de persones, organismes i institucions que han treballat en aquest acord.

Des del departament de Territori, responsable d’un estudi previ per analitzar la viabilitat tècnica del projecte, a Adif, pel resultat final de les negociacions. També ha tingut un paper destacat la diputada socialista Sandra Guaita, exregidora de l’ajuntament, que ha assistit a reunions a Madrid.

 

Participació