INFRAESTRUCTURES

Adif inicia divendres nous treballs per connectar el Port i el corredor

Dissenyen un pla alternatiu de transport per carretera de viatgers pels talls de circulació fins a finals d'octubre

per Redacció, Tarragona | 14 de juliol de 2021 a les 15:19 |
Una imatge del tram del corredor | ACN
Adif inicia aquest divendres noves actuacions per completar la connexió amb tercer fil del port de Tarragona i el corredor mediterrani que garanteixin el transport de mercaderies amb ample europeu. Entre aquest 16 de juliol i el pròxim 26 d'octubre està previst substituir els desviaments de l'estació Tarragona Classificació, la via de Salou i els accessos al port de Tarragona per aparells de tres fils que permetin continuar la instal·lació del tercer carril al corredor mediterrani.

Les obres entre aquestes dates obligaran a tallar la circulació de trens entre Tarragona i Reus de divendres a les onze de la nit a dissabte a les nou del matí. Adif ha anunciat un pla de transport alternatiu de viatgers per carretera. Les obres s'iniciaran amb la modificació de la capçalera de la banda de Barcelona de la terminal de Tarragona Classificació, on s'instal·laran sis desviaments per connectar aquesta terminal amb les vies principals de la línia Reus-Tarragona.


A continuació, es faran els treballs a la capçalera del costat Reus de la mateixa estació, on es col·locaran deu desviaments i un canviador de fil. Posteriorment, la companyia substituirà aparells a la via de Salou, que afecta l'accés de contenidors del Port de Tarragona i a la indústria de Tres Camins. Tots els treballs s'executaran principalment en cap de setmana, amb afecció a les circulacions a partir de les 11 de la nit de divendres i les 9 del matí de dissabte i, de forma anàloga, per la nit de dissabte a diumenge.

Un cop concloses aquestes operacions, s'efectuarà el canvi de software en els sistemes de gestió de trànsit per permetre l'entrada en servei de tots els aparells instal·lats fins aquell moment. Aquestes operacions estan previstes per l'11 i el 12 de setembre, dies en els quals serà necessari interrompre de forma completa i permanent la circulació entre Tarragona i Reus, a més de la via de Salou, per permetre la seva execució. Després del canvi de software, es remodelarà la via única del Francolí, fet que també obligarà a tallar durant 15 dies l'accés 1 del Port de Tarragona.


Això permetrà la remodelació del tram metàl·lic del riu Francolí i la col·locació de sis desviaments i un canviador de fil. A partir d'aquell moment, tots els nous desviaments instal·lats es posaran en servei per fases i es podran aixecar els antics desviaments d'ample convencional, a més d'instal·lar els darrers dos canviadors de fil pendents a les vies generals. Al marge del canvi de software, també es faran ajustos de catenària en la zona dels desviaments, es muntaran 29 aparells i col·locaran sis canviadors de fil per a tres amples.

Talls de la circulació fins a finals d'octubre


La complexitat dels treballs, segons Adif, suposarà afectacions als serveis de viatgers i mercaderies. Per aquest motiu s'ha dissenyat un pla amb vuit fases. Pel que fa al transport de viatgers de les línies R4, R5 i R16 de Rodalies, Renfe ha reprogramat el servei per facilitar la mobilitat dels clients mitjançant el següent pla alternatiu. Així del 16 de juliol fins al 15 d’agost, entre les 11 de la nit dels divendres i les nou del matí dels dissabtes, s'interromprà la circulació entre Tarragona i Reus.

S'habilitarà un servei alternatiu per carretera entre Reus-Cambrils-Sant Vicenç de Calders i entre Tarragona-La Plana de Picamoixons. També es reajustaran els horaris i es modificaran els recorreguts en alguns serveis per minimitzar l'afectació i evitar el transbordament per carretera. Aquestes modificacions, segons Adif, també es produiran els matins dels diumenges, atès que se circularà per via única en alguns trams afectats per les obres.

Connexió d'ample europeu per al Port

Els treballs han de permetre avançar en el projecte d'instal·lació del tercer fil entre Castellbisbal i Vila-seca. Amb aquesta obra, l'àrea industrial i el port de Tarragona tindran connexió directa en ample internacional amb Europa. Segons l'organisme estatal, això permetrà reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle i els costos de transport, potenciant la competitivitat d'aquest àmbit. Els treballs es concentren en el tram Sant Vicenç de Calders-Nus de Vila-seca, on ja s'han muntat quinze aparells de via a les estacions de Tarragona, Tarragona Classificació i Tres Camins, s'ha iniciat la instal·lació del tercer fil i s'ha renovat la catenària, així com les travesses a Tarragona Classificació i trajectes.

També s’han adaptat les vies i les andanes de l'estació de de Vila-Seca, segons la nova configuració amb la instal·lació de quatre aparells de via mixtos, a més d'altres operacions a la capa de balast en determinats punts del tram. D'altra banda, a l'estació d'Altafulla s'ha executat l’ampliació de la plataforma de la via 4 i les instal·lacions per l'ampliació del pas inferior. Mentrestant, a Torredembarra, s'ha realitzat el premuntatge dels aparells de via mixtes per la nova configuració de vies així com l'ampliació de plataforma de la via 4.

 

Participació