LABORAL

«Som un servei públic»: el crit desesperat de la plantilla del 061 a Reus

Els sindicats reclamen de nou la internalització també del 112 i la resta de telèfons d'emergències

per Josep Maria Llauradó, Tarragona | 13 de juliol de 2021 a les 13:06 |
D'esquerra a dreta: Olga González, Sergi Arbonès, Mónica Benito i Unai. | Josep M. Llauradó
La plantilla del 061 està sota pressió, la mateixa que la resta de professionals sanitaris en aquest context de pandèmia, això sí, amb un conveni de telemàrqueting. Ho han denunciat novament representants del sindicat UGT aquest dimarts a Tarragona i és que un dels centres de treball més importants es troba precisament a Reus, a l'edifici del 112. En total són una seixantena de persones -més d'un miler a Barcelona-, dels quals una cinquena part de mitjana tenen fins i tot un contracte eventual.

Olga González, delegada de personal al centre del 061 a Reus, ha explicat que pròximament a més hauran d'atendre les trucades d'una altra zona: les de la Catalunya Central. Malgrat haver fet la formació, no saben encara a partir de quan ni en quines condicions sumaran càrrega de treball. Per ara, atenen les de la demarcació de Tarragona i la demarcació de Lleida.


El personal, subrogat actualment a Ferrovial, demana un cop més internalitzar-se i que els considerin treballadors públics. "Som un servei públic i essencial", ha dit González, que ha retret que s'estigui fent "benefici" amb la salut dels ciutadans. I és que a banda de no rebre la paga Covid la Generalitat continua aplicant-los el conveni de telemàrqueting, que segons ha dit Mónica Benito, responsable del sector d'Oficines i Assegurances d'UGT, no és aplicable als operadors de números d'emergències.

Sense dret a vaga -Treball va permetre a Ferrovial imposar el 100% de serveis mínims a la plantilla del 112-, els treballadors no tenen ara mateix eines de pressió per reclamar els seus drets. Entre d'altres, protesten perquè la major part compten amb jornades parcials de 28 hores i ha de ser el mateix personal el que demani treballar més.


La situació de "precarietat" laboral es tradueix alhora amb la davallada dels plusos variables o en què no es paguen correctament les nòmines, oblidant ampliacions o festius que més tard s'han de corregir de manera reiterada.

Tot plegat, en una cinquena onada que, segons ha apuntat Sergi Arbonès, president del comitè d'empresa a Barcelona i a l'Hospitalet de Llobregat, ha sumat registres "històrics" de trucades a sala. En total, més de 58.000 en un dia i cues de més de 300 trucades per atendre. "S'està posant en risc la salut de les persones", ha dit Mónica Benito en la roda de premsa en què també ha recordat que aquesta reivindicació d'internalització fa ja 20 anys que dura. Per això reclamen una reunió del Departament de Salut amb els sindicats amb representació en aquests serveis d'emergències. "Volem que la ciutadania conegui la nostra feina", ha conclòs Olga González.

 

Participació