URBANISME

El nou projecte per al Carrilet contempla un nou «mercat»

L’objectiu principal és aconseguir una “nova centralitat i un pol d’atracció” al sud del terme a partir de la construcció d'equipaments, la reforma de l'estació de busos, habitatge dotacional i zones verdes

per Adrià de las Heras, Reus | 5 de juliol de 2021 a les 14:06 |
Llauradó, Pellicer i Berasategui, a la presentació del projecte | Reus.cat
El govern ha presentat el nou projecte urbanístic per a la zona sud de Reus, al barri del Carrilet i els seus entorns. Tal com ha defensat l’alcalde, Carles Pellicer, és “un projecte potent”, que contempla crear una nova centralitat al sud de la ciutat. La idea es desenvoluparà amb un procés participatiu perquè es tracta d’una transformació “que ha d’estar al servei de la ciutadania”, segons ha afirmat la vicealcaldessa Noemí Llauradó. La principal novetat és que aquest projecte urbanístic inclou un espai dedicat a la venda de producte fresc i de proximitat queLlauradó ha reconegut que es podria anomenar “mercat”.

A més, una altra de les principals obres que es preveuen és una transformació física de l’estació d’autobusos, que prendrà un valor important en el nou redisseny de la zona. De totes maneres, aquestes grans obres encara s’han de detallar.


“Més vida” a partir de cinc grans eixos

L’objectiu, segons la vicealcaldessa, és “portar més vida” a la zona sud de la ciutat. Per això és clau el dinamisme social i econòmic del Carrilet. L’equip de govern considera aquesta àrea “una gran porta de la ciutat” i per aquest fet defensen una “transformació i no una remodelació” del Carrilet.


Tal com ha defensat la regidora d’Urbanisme, Marina Berasategui, l’àrea sud de la ciutat s’ha de repensar “en termes de connectivitat, zones verdes, cohesió social, mobilitat sostenible, etcètera” D’aquesta manera, l’Ajuntament treballa en cinc eixos per poder tirar endavant aquest pla renovador: el jovent, la cultura, la mobilitat, l'economia i el residencial.

Nous equipaments


En aquest sentit, i més enllà del nou mercat i la transformació de l’estació d’autobusos, es preveu la construcció d’un nou alberg de joventut que pugui servir tant per a estudiants com per a famílies; un nou equipament cultural per a "entitats i artistes"; l’ampliació de la xarxa de carrils bici, fent una aposta per la mobilitat intermodal; espais de coworking i de restauració; i la construcció d’habitatge dotacional, sobretot per a joves.

La zona sud de la ciutat experimentarà un creixement durant els anys vinents donada la disponibilitat d'espai i la proximitat d'equipaments de referència com l'Hospital, el campus de la URV i el Tecnoparc. A totes les propostes del consistori reusenc s’hi ha de sumar la inauguració de la futura estació de Bellisens.

D’aquesta manera, el Carrilet podria esdevenir “un node de la nova mobilitat sostenible” de la capital del Baix Camp, segons Llauradó. Aquest projecte serà elaborat a través d’un procés participatiu que es desenvoluparà en dues fases. La primera comptarà amb la participació del veïnat del Carrilet, i la segona s’obrirà al conjunt de la ciutadania, sobretot a joves i actors econòmics, agents que han de tenir un paper important a la nova zona.

L’Ajuntament calcula que durant aquests dos anys de mandat que queden es destinaran 800.000 euros a aquest pla. Aquests diners són per la redacció del projecte executiu de les primeres fases i altres documents urbanístics. El gran gruix econòmic destinat a aquesta transformació no arribarà fins al proper mandat. L’alcalde considera aquesta inversió “una de les grans” del mandat.

L’objectiu d’aquest pla del consistori és que el barri del Carrilet esdevingui un “pol d’atracció” de l’activitat ciutadana, segons ha conclòs Llauradó.

 

Participació