ENTREVISTA

Óscar Sánchez: «L'afectació per la pandèmia a l'Ajuntament de Constantí ha estat de 2 milions d'euros»

L'alcalde reivindica la importància del polígon industrial del municipi i del tren-tramvia com a eina per connectar la primera línia de la perifèria de Tarragona

per Josep Maria Llauradó, Tarragona | 11 de maig de 2021 a les 07:00 |
L'alcalde de Constantí, Óscar Sánchez (PSC), al seu despatx. | Josep M. Llauradó
Óscar Sánchez va assolir l'alcaldia de Constantí l'any 2015 i quatre anys després va reeditar el càrrec amb una majoria reforçada per al seu partit, el PSC, que governa amb 9 regidors de 13. Tot i aquesta comoditat política, alguns dels projectes de l'actual mandat s'han dut a terme amb els altres dos grups polítics amb representació, Compromís (3) i Junts (1).

En plena crisi, Sánchez prioritza el desenvolupament del polígon industrial i la formació dels aturats del municipi perquè hi treballin. També, millorar serveis, carrers i infraestructures. Considera que el balanç de l'equador és  que els veïns perceben "una nova manera de fer política" i reivindica major atenció als primers pobles de la perifèria de Tarragona per part de la Generalitat en el projecte de tren-tramvia.


- En els últims temps, Constantí ha estat notícia sobretot pel seu polígon industrial. Hi ha marge encara de creixement?

- Sí, s'està desenvolupant el Pla Parcial Urbanístic 10, ja s'estan construint naus i està totalment urbanitzat. L'Ajuntament, gràcies a la llei d'urbanisme, hem rebut el 10% d'aprofitament que és un solar d'11.000 metres quadrats de sòl industrial i un de 8.000 d'equipaments. L'industrial el fiquem a subhasta per tal de finançar inversions.


- Quant se n'ha tret?

- Un milió d'euros. Ara això ho dedicarem a un pla d'inversions de millora de carrers, serveis i infraestructures.


- Quines empreses s'han interessat per venir a Constantí?

- Amazon ja estan construint les naus, a través de Goodman, que és una constructora multinacional. També segurament s'instal·larà Transaher, que és una empresa de logística. D'Ikea no tenim un magatzem però sí una botiga de click & collect, de compres per Internet, que pots recollir-ho aquí. El polígon té perspectives de creixement, de fet ara estem fent el PPU-11 per tenir més sòl per a logística. Al final és a dia d'avui el que està tirant més i a més la pandèmia ho ha accentuat, amb les compres per Internet.



- També tenen una estació de mercaderies.

- És la que té més trànsit de Catalunya. Envien d'Ikea cap a Madrid i cap a Portugal, de Mercadona cap a la resta de la península i cap a Bèlgica tot de productes de plàstic de Dow. El gerent de l'estació de mercaderies em diu que cada 5-6 mesos han de tornar a asfaltar pel desgast dels camions.

- L'Ajuntament s'ha reunit amb les empreses del polígon. Quin n'ha estat el resultat?

- Estem intentant millorar els serveis. Ara estem per exemple amb la brossa, volem fer un porta a porta al polígon, sobretot bars i restaurants, per al reciclatge, i volem fer un centre de recollida només per a les empreses. Tot l'enllumenat públic l'hem passat a LED. Que Amazon decideixi vindre a Constantí i no vagi a Valls, a Vila-seca, o al polígon Riu Clar (Tarragona), és també per aquestes cosetes que les empreses també les valoren. Per exemple, Katoen -que fan logística per una botiga internacional de mobles- fan una auditoria del servei per veure com treballen. Això es valora molt, és complicat perquè és un polígon molt gran.

- Com està el projecte de connexió amb l'aeroport?

- Hem fet una al·legació al Tren-Tram. Des del principi, la Generalitat no ha comptat amb nosaltres per la densitat de població. Jo crec que és un error, al polígon de Constantí hi ha 3.000 treballadors que van cada dia al seu lloc de treball, creiem que és súper-necessari. Volem ser àrea metropolitana i el més important és el transport públic, això millora molts aspectes del dia a dia del treballador, però també mediambientalment. Sí que hi ha transport públic, amb l'autobús, però des del nostre punt de vista és insuficient i ineficient.

- Per on hauria de passar el tramvia, segons l'Ajuntament de Constantí?

- De Reus cap aquí, en comptes de passar per la Nacional, podria arribar al polígon. A la Pobla i al Morell també hi ha nuclis importants de gent i incloure els pobles que estem a la primera línia de la perifèria de Tarragona crec que seria important. És igual que la Via Verda, estem mirant a veure si som capaços de fer-la al costat del Francolí i unir-la a la via del tren cap a Roda i Creixell. Que Tarragona i els municipis propers no tinguem una via verda per anar amb bicicleta, passejar tranquil·lament... Crec que aquí anem molt endarrerits.
 

La façana de l'Ajuntament de Constantí. Foto: Josep M. Llauradó



- Constantí és al capdavant de la llista de municipis amb menor renda familiar. En mig de la crisi econòmica actual, què ha fet l'Ajuntament?

- Tenim molta gent amb formació molt baixa i estem contínuament treballant a través de l'escola d'adults i l'oficina municipal de treball, en contacte amb les empreses del polígon. També dediquem una quantitat important de diners en ajuts a rebuts de subministraments bàsics, lloguer, hipoteca, beques menjador...

- Quina formació s'ofereix?

- Són cursos de formació homologada: de logística, administratiu, geriatria, llengües... Hi ha molts nouvinguts per treballar en la seva integració al més aviat possible. Dediquem molts recursos tan econòmics com humans en aquest sentit.

- A Constantí fa anys que hi ha problemes amb ocupes, als carrers Jaume II i Prat de la Riba. Quina és la situació actualment?

- Els ajuntaments no tenim eines suficients per poder actuar, són propietats privades, sobretot de bancs. Aquí a Constantí, aquests de Prat de la Riba, porten des del 2010-2011. Es porta tot als jutjats, sí que van sortint i algunes famílies es van regularitzant, altres les fan fora amb desnonaments, depenent de cada cas. Hi ha de tot, ocupacions clarament de gent que tenen recursos, i després una altra part que són famílies que no tenen ingressos i que no els queda cap altre remei. Intentem donar un tracte molt personalitzat perquè cada situació és molt diferent, tant el govern com l'oposició, és una lluita diària.

- Quina ha estat la política amb els bars i restaurants, un sector especialment colpejat per la crisi?

- El mes de maig de l'any passat vam aprovar per unanimitat un pla de xoc per donar-los una ajuda directa d'entre 900 i 1.500 euros. Després, per exemple, hem condonat les taxes de les terrasses o les parades del mercat. Hem ampliat subvencions a les AMPA de les escoles, hem comprat material informàtic per als nens que havien de seguir les classes de manera telemàtica i estaven confinats.

- Quin cost ha suposat la pandèmia per al consistori?

- L'any 2020 vam dedicar-hi 700.000 euros, amb una afectació que comptem en 2 milions d'euros. L'afectació és per exemple que no podíem donar servei al poliesportiu perquè estava tancat, lògicament no cobràvem una quota als abonats i ens havíem de fer càrrec de les despeses del contracte de neteja i manteniment perquè així ho deia el decret de Pedro Sánchez.
 

El carrer de Sant Pere de Constantí, un dels que l'Ajuntament vol reformar. Foto: Josep M. Llauradó


- Tot i tenir 2 milions d'euros menys, l'Ajuntament de Constantí anunciava un pla d'inversions de 7 milions. Com és això?

- És un pla inèdit, no havia passat mai a la història, i estem molt contents perquè s'ha aprovat per unanimitat de tots els regidors i regidores del consistori. Molt contràriament a altres altures de la política, aquí podem arribar a consensos. Les fonts de finançament són de romanents, els 1.150.000 euros del solar industrial que hem venut, i 4,5 milions d'una operació a crèdit a 10 anys, amb unes condicions molt bones, un interès fix del 0,7% (225.000 euros), sense condicions. Fins ara l'Ajuntament no devia ni un euro als bancs, però crèiem que era important invertir-los en la millora de serveis, arreglar carrers, noves infraestructures, nous edificis culturals, esportius, fúnebres...

- Una de les inversions és a l'auditori. És una obra tan urgent com per tirar-la endavant en un context de crisi?

- Aquest pla d'inversions és un full de ruta. Tenir els projectes, dur-los a concurs públic, licitats, adjudicats, porta molt de temps. Cada projecte va a una velocitat més ràpida que l'altra, per exemple l'entrada pel carrer Major i el carrer Sant Pere ja estan publicats al BOPT. El teatre auditori, lògicament en període de crisi no és tan urgent però hem d'avançar en consensuar l'ús. Nosaltres un teatre auditori no el veiem per Constantí, però sí una casa cultural, centre cívic, que tingui una activitat diària, amb espai per a les entitats, nou estudi per a la ràdio municipal, fer unes aules grans perquè els nois de l'institut puguin reunir-se amb un projector, donar facilitats a la gent per a la vida diària. També amb un escenari i que es puguin fer actuacions, però fer-lo més polivalent. És a llarg termini, no començarem les obres aquest any.

- El pla es planteja fins al 2024, més enllà de les eleccions municipals de 2023.

- Volem deixar un full de ruta del que necessita Constantí, en molts àmbits, per a qui hi hagi i que quan arribi que tingui una sèrie de projectes ja treballats.

- Després de 6 anys de mandat, com valora la feina feta fins ara?

- En general, crec que la gent percep que la nostra és una altra manera de fer política, no som polítics professionals, no busquem un rèdit del partit. Som veïns del poble, sabem que som temporals, intentem fer-ho bé, hi posem bastantes ganes, i intentem explicar-nos, perquè la gent al final vol saber què passa.

- El PSC de Constantí ja s'ha parlat qui serà el seu alcaldable? Es veu amb forces per tornar-se a presentar al 2023?

- Encara queda molt. L'executiva local treballa en ajudar l'Ajuntament a resoldre els problemes diaris i en aquest pla d'inversions per aconseguir el consens.
 

L'estructura del teatre auditori, a mig fer des de fa anys, a Constantí. Foto: Josep M. Llauradó

 

Participació