MOBILITAT

Menys d'un 1% dels patinets elèctrics de lloguer a Tarragona han registrat incidències, segons Spin

L'empresa ha informat que un mes i mig després de posar-se en marxa hi ha hagut 30.000 trajectes a la ciutat

per Josep Maria Llauradó, Tarragona | 5 de maig de 2021 a les 14:12 |
Patinets d'Spin, al magatzem del polígon de Constantí. | Josep M. Llauradó
Va ser ara fa un mes i mig quan Spin -una afiliada a Ford- va començar a oferir el seu servei de lloguer de patinets elèctrics a Tarragona. Des de llavors, la companyia assegura que els seus aparells han realitzat 30.000 trajectes, amb una mitjana de 3,4 quilòmetres, la major part d'ells al centre, al Port i a la platja del Miracle, i amb una presència important també des de Torreforta cap al centre.

Malgrat les nombroses queixes veïnals sobre la velocitat dels patinets i el seu aparcament en llocs de regulats, Spin assegura que tots ells tenen un limitador físic de màxima velocitat en 25 quilòmetres hores i, pel que fa al mal ús dels aparells, detallen que menys d'un 1% dels usuaris han hagut de ser sancionats (150 incidències, un 0,5% acaben en sanció). Concretament, aquestes sancions "anecdòtiques" poden anar per dues bandes: directa de la Guàrdia Urbana a la companyia -més tard repercutida a l'usuari-, o bé mitjançant l'ús de mesures coercitives a usuaris des d'Spin, quan veuen que les faltes són reiterades (un 0,1%). També hi ha aquelles que la Guàrdia Urbana aplica directament als usuaris.


De vegades, els patinets també s'avarien. És al polígon de Constantí on hi tenen la seva seu amb 9 treballadors contractats directament que fan possible que el servei rutlli. La majoria d'incidències són per avaria del GPS, la destensió dels frens o de la pota de cabra.

1,9 tones de diòxid de carboni estalviades


En un balanç davant dels mitjans de comunicació, representants de l'empresa han afirmat que amb l'arribada dels seus patinets aquesta és l'única empresa que fa tota l'operativa amb vehicles elèctrics. Les tres furgonetes de què disposen, per traslladar els aparells i fer els intercanvis de bateries, han recorregut ja més de 2.000 quilòmetres. Si ho haguessin fet amb motors dièsel, asseguren, haurien gastat 1,9 tones de diòxid de carboni.

Tarifes en constant evolució


Si bé al pricipi Spin oferia una tarifa "de prova" de 0,99 euros l'hora, ara aquesta ja no existeix. La companyia ha valorat que prefereix fomentar els abonaments setmanals o mensuals, que properament és possible que baixin de preu. Aquesta primera tarifa, que gairebé era gratuïta, va provocar que molts utilitzessin aquests patinets més com una joguina que no com un vehicle de transport.

Un any de termini fins que l'Ajuntament decideix si internalitza el servei

A l'Ajuntament de Tarragona ja es comencen a sentir veus sobre la possibilitat d'internalitzar el servei de lloguer de patinets elèctrics. En aquest sentit, els responsables d'Spin han recordat que el termini mínim per operar a la ciutat per a les tres empreses que actualment l'estan oferint és d'un any i que aquest més tard es pot prorrogar a quatre més.

Patinets que s'aparquen sols

Spin ja està fent proves als Estats Units amb patinets elèctrics que s'estacionen sols a la via pública i als llocs indicats. A Tarragona, però, aquest nou servei no arribarà per ara ja que la normativa imposa que els aparells duguin un candau de seguretat. Com a mesura de formació viària, l'empresa tal com va anunciar al març posarà en marxa ben aviat una acadèmia que tindrà la seva prova pilot a Tarragona.

 

Participació