MOBILITAT

Es posa en marxa el màxim de velocitat a Tarragona als 30 km/h

L'Ajuntament valora que hi ha hagut "bona acollida" en la primera jornada de la nova normativa

per Josep Maria Llauradó , Tarragona, 14 de setembre de 2020 a les 14:04 |
Les senyalitzacions de velocitat màxima 30 km/h ja s'han instal·lat en diferetns punts de la ciutat. | Josep M. Llauradó
Tarragona ja és una "ciutat 30". Els vehicles que avui han entrat a la ciutat des de diferents punts han pogut veure la nova senyalització, que s'està començant a col·locar, i que limita la velocitat màxima en diversos carrers a 30 km/h. La decisió, feta pública per l'Ajuntament la setmana passada, vol afavorir el trànsit de persones i de bicicletes al centre de la ciutat.

Un dels carrers on des d'aquest dilluns s'hi ha de circular a 30 km/h és la Via Augusta. Aquest matí, però, no es detectava un trànsit superior a l'habitual tot i coincidir amb l'inici de curs. També hi ha noves senyalitzacions en altres punts de la ciutat, com ara a l'entrada del pont del riu Francolí més pròxim a la desembocadura -via d'entrada des de Reus-, o bé a Sant Pere i Sant Pau -que és tradicionalment via d'arribada des dels municipis del nord del Tarragonès com els Pallaresos, la Secuita, entre d'altres.





"Bona acollida"


El regidor Xavier Puig ha manifestat a través d'un comunicat de l'Ajuntament de Tarragona que el govern municipal està "satisfet" per la "bona acollida" que ha tingut la mesura. Entre els motius del canvi hi ha afavorir l'ús de la bicicleta i el patinet elèctric pel centre de la ciutat, però no serà fins d'aquí a un mes que no hi haurà patinets de lloguer i, pel que fa als carrils bici, es preveuen per a finals d'any o principis del que ve.

Mentrestant, vies com l’avinguda Roma, Països Catalans, la carretera del Pont d’Armentera al seu pas per Sant Pere i Sant Pau, un tram de Via Augusta, avinguda Vidal i Barraquer, Tarradellas i Barranc de Comellar han vist limitada la seva velocitat a 40 kilòmetres hora a partir d'aquest dilluns. Així mateix, els polígons industrials de Francolí i Riuclar mantenen la limitació actual, a 50Km/h. Aquesta nova regulació no afecta les vies que no són competència municipal.


Puig defensa que el primer guany d’aquesta pacificació és en seguretat. "Preveiem una baixada dels atropellaments greus en vorera i en calçada. Un estudi de l'OMS demostra que reduir la velocitat de 50km/h a 30km/h disminueix cinc vegades la probabilitat de morir en cas d’atropellament. A Tarragona des del 2013 portem sis persones mortes per atropellament i 16 defuncions per accident, mentre que a Pontevedra no pateixen cap atropellament mortal des del 2011, any en què van implantar el ciutat 30 de forma pionera. El segon guany és en sostenibilitat perquè els canvis ens permetran guanyar vianants, perquè les voreres seran més transitables, i alhora guanyar bicis i patins, reduint usuaris de cotxe".

I, per últim, conclou: “El tercer guany és en salut. Estem promovent opcions de transport no contaminants i que impliquen exercici físic en graus diversos. En efecte, les bicis i els patins són opcions lliures de Covid!".

 

Participació