MOBILITAT

Tarragona limita la velocitat dels seus carrers a 30 km/h per prioritzar vianants i ciclistes

La nova normativa entrarà en vigor dilluns i a l'octubre entrarà en funcionament el lloguer de patinets elèctrics

per Josep Maria Llauradó, Tarragona | 9 de setembre de 2020 a les 11:00 |
El regidor de Mobilitat, Xavi Puig, en roda de premsa. | Josep M. Llauradó
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de setembre de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Tarragona viurà a partir de dilluns vinent un canvi "radical" en la seva mobilitat. Alguns dels carrers de la ciutat passaran a tenir una velocitat màxima de circulació de vehicles de 30 quilòmetres per hora. A més a més, a principis d'octubre entraran en marxa les tres empreses de lloguer de vehicles de mobilitat personal (patinets elèctrics), que s'han compromès a habilitar diversos aparcaments que seran públics.

Aquesta velocitat màxima no serà per absolutament totes les vies de trànsit de la ciutat -algunes com ara l'avinguda Països Catalans, l'N-340 i la T-11 al seu pas pels barris de Ponent, o l'avinguda Roma, entre d'altres, mantindran el seu límit habitual-, i la senyalització es començarà a posar aquest cap de setmana. Concretament, hi haurà vuit cartells grans a l'entrada del centre -principal zona afectada- que indicaran que Tarragona és una "ciutat 30", i també n'hi haurà de més petits a les entrades dels diferents barris.


En un mes, lloguer de patinets elèctrics

Tot i que les empreses interessades volien anar més de pressa, no serà fins aquest pròxim mes d'octubre que el lloguer de patinets elèctrics es posarà en marxa. Seran un màxim de 1.500 aparells distribuïts per les diferents zones de la ciutat, en funció de la demanda dels tarragonins.


Amb la nova normativa, que acaba de reflectir el que "ja està passant ara", no es podran aparcar ni bicicletes ni patinets en bancs, semàfors o arbres, ni tampoc en elements del mobiliari urbà de manera que entorpeixin el seu ús o el trànsit de vehicles o de vianants. La normativa no fixa noves sancions, més enllà de les que ja hi havia, i obliga els ciclistes i patinadors a circular per la calçada. Tant bicicletes com patinets hauran de circular com a màxim a 25 quilòmetres per hora i només en vies que així ho permetin.

D'altra banda, Puig ha avançat que estan negociant amb una empresa que ha mostrat interès per llogar bicicletes a la ciutat, però de moment aquestes no es preveuen que arribin abans de finals d'any.


Més carrils bici

Una de les novetats de la tardor d'aquest 2020 serà la licitació d'un nou carril bici al centre de la ciutat. Es tracta d'una reivindicació històrica, ja que més enllà dels ja existents al Port, al passeig marítim o als barris de Ponent, el centre de la ciutat no compta amb cap via que permeti la circulació exclusiva de vehicles de mobilitat personal.

La primera fase de la contractació tan sols inclourà, però, les connexions entre el Campus Catalunya i el Campus Sescelades, així com altres 16 centres educatius. El carril bici transcorrerà, entre d'altres, per la plaça Imperial Tàrraco -de fet, fins que no estigui habilitat, no estarà permès circular-hi amb VMP-, però no es tenen en compte de moment altres recorreguts més complexos. És el cas del camí fins al Complex Educatiu de l'antiga Universitat Laboral, on des de fa anys estudiants i professors reclamen poder desplaçar-se amb seguretat amb bicicleta. "És una prioritat d'aquest mandat", ha assenyalat el regidor Xavier Puig, qui ha recordat que per fer-ho possible serà necessària la construcció d'una rotonda al polígon Entrevies.

Seguretat, sostenibilitat i salut

La voluntat de l'equip de govern, segons ha assenyalat el regidor de Mobilitat, Xavier Puig, en roda de premsa, és un "canvi d'hàbits" en els ciutadans, per tal de prioritzar els vianants i els transports no contaminants per sobre del cotxe. Puig ha fet èmfasi en què les dades indiquen que com més prioritat té el vianant menys accidents hi ha i menys morts es produeixen a les carreteres. Des de l'any 2013, a Tarragona hi han mort 6 persones atropellades i 16 en un accident viari.

Aprofitant el context, Puig ha insistit que tant els patinets com les bicicletes són "lliures de Covid-19" ja que no hi ha contacte amb altres usuaris. "Hem de córrer una mica menys per viure millor", ha comentat el regidor. "A Tarragona s'hi ha de poder caminar més i millor", ha afegit, en el sentit que creu que aquestes mesures afavoriran fins i tot el comerç i la vida de la gent.

Controls de la Guàrdia Urbana

La Guàrdia Urbana controlarà el trànsit a les vies que canvien de velocitat. Ho farà amb ràdars i "amb pedagogia", segons ha assenyalat el regidor. Precisament el dia en què es posarà en marxa la normativa és el primer dia d'escola, dilluns vinent. En aquest sentit, l'Ajuntament ja està ampliant alguns espais per evitar el col·lapse de vehicles a les seves entrades, mentre que està estudiant maneres d'evitar-lo en la resta.

Una de les mesures que estan estudiant és l'ampliació d'aparcaments dissuassoris. De moment, però, no hi ha cap novetat al respecte.

 

Participació