Educació

L'ofici de ser periodista arriba a les escoles del Camp de Tarragona

L’objectiu d’enguany és reflexionar sobre les noves formes de comunicació i consum informatiu, com les xarxes socials, i ajudar a discernir entre la informació veraç i contrastada en temps de “fake news” i postveritat

per NacióTarragona , 2 de març de 2020 a les 12:06 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 2 de març de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L’onzena edició del programa “La Premsa a les Escoles” comença aquest mes de març i arribarà a més de 450 alumnes d’ensenyament secundari del Camp de Tarragona. En concret, en aquesta edició hi participen 10 centres: l’Institut Joan Amigó de l’Espluga de Francolí, l’Institut Martí i Franquès de Tarragona, l’Institut Baix Penedès del Vendrell, l’Institut la Talaia de Segur de Calafell, l’Institut Escola l’Agulla del Catllar, l’Institut Camp Clar de Tarragona, l’Institut Roda de Berà, l’Institut Baix Camp de Reus, l’Institut Ramon Berenguer IV de Cambrils i l’Institut Berenguer d’Entença de l’Hospitalet de l’Infant.

Al conjunt de Catalunya 3.600 alumnes d’ensenyament secundari d’un total 70 centres es beneficiaran del programa.


El projecte
 

Durant més de quatre setmanes, dues col·legiades de la demarcació es desplaçaran a cadascun dels centres escolars participants per explicar en primera persona la seva experiència i el seu coneixement sobre l’ofici, transmetre la funció social i la importància que tenen els mitjans de comunicació avui dia. Es fan servir exemples i casos pràctics amb diferents materials en tota classe de suport, audiovisual, premsa i digital. Des del Col·legi de Periodistes de Catalunya hi ha molt d’interès a conèixer “la dieta mediàtica” dels més joves, que de manera unànime els darrers anys assenyalen les xarxes socials com a principal canal de comunicació a través dels quals s’informen. Una situació que els exposa a les “fake news” i la postveritat amb tot el que socialment comporta.

D’aquí que se’ls hi expliqui les diferències que hi ha entre canals d’informació i mitjans de comunicació i les garanties i beneficis que aporta el periodisme que abraça el codi deontològic, rigorós, contrastat i plural. Durant les xerrades, també en alguns casos s’inclou una part d’exercici pràctic, com l’anàlisi de la premsa del dia, l’elaboració d’una peça informativa o una roda de premsa amb la participació dels alumnes.


Valoració de la iniciativa

EduCaixa, el programa educatiu de "la Caixa" i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, comparteixen un objectiu comú: fomentar la reflexió sobre l’actualitat informativa, promoure el respecte al pluralisme i crear consciència del paper que exerceixen els mitjans de comunicació en una societat democràtica, lliure i plural. La iniciativa, a més, constitueix, avui més que mai, un recurs imprescindible de cara a entendre una realitat complexa i en constant canvi. Els centres participants de totes les edicions valoren molt positivament la iniciativa, i els seus responsables creuen que l’activitat permet als seus alumnes tenir una millor comprensió dels mitjans i de la seva importància social.

 

Participació