ELECCIONS MUNICIPALS 2019: LA PETICIÓ DE LA SOCIETAT CIVIL

La FaPac, als candidats: «Què pensen fer per lluitar contra la segregació escolar des de l'Ajuntament?»

Els partits polítics de Tarragona es posicionen sobre aquesta qüestió

per Redacció , 25 de maig de 2019 a les 12:23 |
La FaPaC demana als partits què faran per combatre la segregació escolar. | ACN
Durant la campanya electoral es prometen accions, construccions i posicionaments. Durant aquest dia de la maratoniana campanya, us oferirem un recull de peticions i preguntes de diferents persones, entitats, col·lectius, plataformes i associacions que volen fer arribar als partits i que aquests diguin la seva.

La sisena pregunta és de la FaPaC (Federació d'Associació de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya) sobre les accions que portaran a terme els candidats. Després de la pregunta hi ha la resposta dels diferents partits.


Què pensen fer per lluitar contra la segregació escolar a la ciutat des de l'Ajuntament?

En Comú Podem Tarragona: Tot i ser conscients de les poques competències que té el municipi en educació, això no ens pot dissuadir d'actuar. Tenim, per començar, un dèficit de llars d'infants o escoles bressol. En particular hi han determinats zones o barris que en pateixen l'absència (com el cas de Sant Pere i Sant Pau en la zona de Països Catalans), la manca de places (l'any passat se'n van comptabilitzar almenys 130) o els preus elevats (atès que hi ha 9 centres públics, 6 de concertats i 10 de privats (aquests últims concentrats al centre de la ciutat). Necessitem fer una avaluació en funció de ràtios i de necessitats de cada districte/barri.

Per una altra banda, creiem que és essencial dotar als estudiants d'equipaments públics com biblioteques (equipament totalment deficitari a la ciutat). Un altre equipament essencial per evitar segregació, sobretot en relació a la bretxa digital, és el foment d'espais Wifi municipal gratuït, en especial als barris amb més població. Amb aquest sentit, haurem de valorar si les ajudes europees que rebrà Tarragona seran suficients per pal·liar aquesta bretxa digital.

Finalment, lluitarem per baixar les ràtios en les aules mixtes, evitarem tancar cap grup de la pública mentre la concertada ofereixi places, una correcta distribució de l'alumnat (Comissió de Garanties), vehicular les queixes de les famílies o garantir un nombre suficient de vetlladors.


ERC: Cal treballar el fons de la qüestió, que és la fragmentació urbanística de la ciutat, que també és una fragmentació geogràfica de les desigualtats econòmiques, socials i d'origen. Entenem que aquest és el problema de fons de la ciutat, amb una traducció evident en la segregació escolar. Treballem per revertir-ho amb una mirada de llarg de termini.

Mentrestant, cal incentivar els plans educatius d'entorn i establir polítiques actives per tenir una estructuració normalitzada de l'alumnat i per prestigiar totes les escoles d'acord amb les seves bones pràctiques estiguin on estiguin.

CUP: La CUP hem denunciat reiteradament l’existència de segregació escolar a la nostra ciutat. La nostra proposta per solucionar aquesta greu situació és la d’augmentar les mesures compensatòries als centres de màxima complexitat per tal de garantir l’equitat entre escoles, com ara professorat de reforç i d’assessorament, autobusos municipals i subvencions per a fer sortides i activitats extraescolars, etc.

Cal garantir que el dret a l’educació a tots els infants de Tarragona, és per això que la CUP proposem destinar un 6% del pressupost municipal a dotar el Projecte Educatiu de Ciutat.

Junts per Tarragona: A Tarragona tenim un problema molt greu pel que fa a la segregació escolar que pateixen els centre anomenats d'alta complexitat, s'ha de posar fil a l'agulla i treballar per combatre i erradicar aquesta segregació. Us fem arribar alguna de les nostres propostes per assolir aquest objectiu, com són vetllar per la igualtat d'oportunitats educatives basades en la inclusió social i en la diversificació interna dels centres educatius. No hi ha evidències que la diversitat socioeconòmica estigui associada a pitjors resultats acadèmics.

Una política educativa correctora de les desigualtats a mig i llar termini hauria de vetllar d'una banda per una major diversificació de l'alumnat atenent els tres criteris motors de la segregació: residencialitat, estatus socioeconòmic i procedència nacional. Reforç dels programes de col·laboració entre els equips docents i les famílies.

Intensificar mesures de suport al lleure educatiu organitzat de tal manera que l'alumnat de diferents centres pugui compartir les mateixes activitats. Això implica organitzar activitats intercentres dins les zones educatives o, fins i tot, entre zones educatives. Construir un sistema general d'ajuts que permeti la provisió i l'accés d'activitats extraescolars a l'alumnat amb menys possibilitats econòmiques.

Seguir desenvolupant els plans educatius d'entorn per enfortir la vinculació del teixit social dels barris amb els centres educatius, incorporant la lluita contra la segregació escolar com a línia d'actuació dels plans.

Promoure, a través de la normativa existent o introduint-hi canvis, l'estabilitat de les plantilles sobretot als centres de màxima complexitat, que afavoreixi els projectes en el temps i afavoreixi la percepció negativa de "fugida del centre dels docents". Posar en marxa plans de formació específics dirigits a professorat en matèria d'inclusió i integració social, on els continguts puguin ser compartits amb treballadors socials i educadors socials.

Posar en marxa i o aprofundir en el seu cas programes específics de mentoria social. Obrir un debat entre la comunitat educativa sobre els criteris de preinscripció i matriculació, en el que s'abordi també el debat sobre els mecanismes per a la diversificació dels centres educatius, públics i privats i per últim, un pla de xoc per dignificar les instal·lacions dels centres educatius públics.

PSC: Des de l'Ajuntament s'ha encarregat un estudi pel diagnòstic del mapa escolar de la ciutat en perspectiva d'equitat, per reduir la segregació escolar. S'han dissenyat línies estratègiques marcades en quatre grans línies de treball que són polítiques focalitzades en l'oferta, polítiques de gestió de l'escolarització, polítiques adreçades a les famílies i polítiques per millorar els recursos. 

PP: -

Cs: -

 
Totes les llistes de les eleccions municipals a Tarragona: noms i cognoms, partits i sigles

 

Participació