assetjament escolar

El telèfon contra l'assetjament escolar identifica més de 5.500 possibles casos en un any

En el 73% de les trucades, les víctimes feia mesos o anys que ho patien fins que es van atrevir a explicar-ho

per Redacció , 30 d'abril de 2019 a les 12:47 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 30 d'abril de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El telèfon contra l'assetjament escolar del Ministeri d'Educació i Formació Professional va atendre 12.799 trucades entre novembre del 2017 i octubre del 2018, de les quals 5.557 es van referir a possibles casos d'assetjament. La resta eren consultes generals o errònies. L'any anterior es van atendre el doble de trucades, 25.366. Aquesta disminució es deu a la posada en marxa de telèfons similars per part de diverses comunitats autònomes. En el 73% de les trucades les víctimes feia mesos o anys que ho patien fins que es van atrevir a explicar-ho, i en el 54%, l'assetjament era diari. El 79% de les trucades les van fer els pares. Només en el 3,78% dels casos eren les mateixes víctimes les que trucaven.

Pel que fa a les edats, el 46% dels casos s'acumulen entre els 10 i els 13 anys. Entre els 8 i els 9 hi ha el 17%. El 49% de les possibles víctimes són noies, i el 48% són nois. El 30% de les trucades es referien a un suposat assetjador d'entre 11 i 13 anys. Per gènere, tot i que normalment formen part d'un grup mixt, els nens suposen un 39% i les nenes un 25%.


Sobre el tipus d'assetjament, en el capítol del psicològic, el més comú eren els insults, amb un 39% de les trucades. Pel que fa al físic, els cops i empentes es van donar en el 64% dels possibles casos, mentre que el ciberassetjament, les amenaces, els insults o les burles a través de les xarxes socials es van produir en el 78% de les trucades rebudes.

En la categoria de l'assetjament social, la queixa referida més freqüent va ser que no es permetia que la víctima participés en activitats. Pel que fa a l'assetjament sexual, degradar el menor amb insults o comentaris obscens es va donar en la meitat de les trucades. Encara en aquest capítol, un 39% dels avisos feien referència a assetjaments o intimidacions sexuals, i un 11% van parlar directament d'abusos.


En el 25% dels casos, l'assetjament s'havia explicat als pares, i en el 22% als professors. Les víctimes patien ansietat en el 40% de les trucades i tristesa en el 36%. A més, el 30% patia problemes digestius i el 26% tenia dificultat per dormir. A més, el 52% dels menors no volia anar a l'escola i el 24% va disminuir el seu rendiment escolar.

El servei és gratuït, confidencial, anònim i està operatiu les 24 hores. Està atès per psicòlegs amb el suport de treballadors socials i advocats. L'equip que respon el telèfon informa de les opcions que té la persona que truca per comunicar al centre educatiu la situació d'assetjament. Els casos que requereixen atenció especial, sigui per la seva gravetat o per no haver rebut el suport esperat per part de l'escola, es deriven als serveis d'inspecció a la policia.

 

Participació