entrevista

Josep Andreu: «És molt important que el meu substitut conegui el rol del Port com a motor econòmic»

L'encara president fa un balanç de la seva etapa al capdavant de l'Autoritat Portuària i afirma que desconeix qui serà la persona que li agafi el relleu

per Jonathan Oca, Tarragona, 1 d'octubre de 2018 a les 09:01 |
Josep Andreu, president del Port de Tarragona | Jonathan Oca
Josep Andreu és l'actual president del Port de Tarragona però està a punt de deixar el càrrec. El dirigent va informar el conseller de Territori, Damià Calvet, de la seva renúncia, després de 7 anys i mig al capdavant de l'Autoritat Portuària. Explica que desconeix qui serà la persona que els substituirà i afirma que no ha proposat ningú. Lamenta marxar i no haver vist acabar el corredor mediterrani. Es mostra satisfet i orgullós del projecte de creuers, que ha servit perquè Costa Cruceros hagi escollit Tarragona com a port base. 

- Com valora el seu pas per la presidència del Port de Tarragona?


- Després de 7 anys i mig estic molt satisfet. Han estat uns anys complicats, amb una crisi econòmica important que ha afectat els principals tràfics del Port de Tarragona, així com al sector petroquímic, la càrrega en general, però vàrem saber reaccionar i dissenyar les estratègies adequades per sortir-nos-en i d'alguna manera ens han donat bons resultats. Ara, amb la sortida de la crisi, crec que el Port està ben posicionat. Professionalment estic molt satisfet i personalment també, perquè aquesta feina t'omple molt. Et permet conèixer tota l'activitat econòmica del territori, que desconeixia, i això també t'enriqueix molt.

- Quin és el moment més dolç de Josep Andreu al capdavant de l'Autoritat Portuària?

- Escollir-ne un en concret és difícil perquè han passat moltes coses durant aquest temps, com la inauguració del Moll de la Química o el projecte de Guadalajara, entre molts altres. En aquest últim li tinc una estima especial, ja que feia cinc anys que li anàvem al darrere, amb moments en què el projecte estava gairebé trencat, estava perdut. L'hem sabut recuperar i serà molt bo per al Port. També remarcar el moment en què Costa Cruceros ens anuncia que confia en nosaltres i que farà escala a la ciutat, això era un salt important en el projecte de creuers. També el moment d'inaugurar el teatret, l'edifici del Pòsit, el Km 0 o la passarel·la. Moments puntuals, dolços, n'hi ha hagut molts i és fruit de la bona feina.

- El més amarg?


- Doncs el moment en què el projecte de Guadalajara semblava perdut. També en algun moment en què la tramitació per poder fer la passarel·la semblava bloquejada, perquè el món de la gestió de diferents administracions és molt complex. Moments complicats quan estàvem tramitant la ZAL (Zona d'Activitats Logístiques) i ens van demanar un nou tràmit com era el Nou Pla Especial d'Infraestructures i tot això quan semblava que estava ben encarrilat. Qui té un problema té un tresor diuen, perquè creiem que després de la parada per poder fer el pla, la mateixa ZAL en surt molt més reforçada. També la pèrdua d'algun company nostre de la plantilla. Són moments complicats, durs però que s'han de viure i et colpegen.

- Quin és el projecte que se l'ha fet més seu?

- Potser perquè li he posat un èmfasi especial el de creuers. En la primera part del projecte m'hi vaig implicar molt personalment, feia com a director comercial de creuers, era un projecte en el qual hi creia i m'hi vaig bolcar. Ara ja hi ha un equip, més desenvolupat i funciona molt millor. Potser és aquest el projecte que té una connotació personal més especial.
 

Josep Andreu, president del Port de Tarragona Foto: Jonathan Oca


- Què ha suposat ser port base de Costa Cruceros?

- Això ha suposat un abans i un després en el món dels creuers. Quan vàrem començar a fer le projecte de creuers al Port va ser com esperàvem, de forma modesta i amb creuers d'escala, amb diferents companyies i amb les nostres companyies objectiu. Això era bo perquè ens donava visibilitat amb l'aspiració d'algun dia ser port base d'alguna companyia important. La sort, i l'encert, és que Costa Cruceros es va fixar en Tarragona perquè feia temps que es venia i es venia bé. I l'encert és que va confiar en el projecte de Tarragona i això ens va fer donar un salt molt important però tocant de peus a terra. No hem deixat l'objectiu de companyies mitjanes i prèmium però estem bolcats en el projecte de Costa Cruceros que continua creixent. Cal recordar però que el projecte de creuers és de tots, el Port ha de fer els seus deures però també cal que ho facin l'Ajuntament i altres agents i actors del territori, en general, perquè els creueristes que venen s'emportin un bon record.

"El projecte de creuers és de tots, el Port ha de fer els seus deures però també cal que ho facin l'Ajuntament i altres agents i actors del territori"

- Comenta que cal fer els deures i que des de Port ja els fan però i la resta d'agents?

-Al port ja estem treballant en la temporada vinent i a mig i llarg termini el port ja està planificant noves infraestructures Però atenció, el vaixell d'escala regular de Costa Cruceros la temporada vinent serà de 3.500 passatgers i vindrà els diumenges. Això ens obra un altre i nou escenari: botigues, museus, restauració, la mobilitat. És a dir, vindrà en un dia que no és laborable i s'ha d'estar preparat. Hem d'entendre que el fet que et vingui un vaixell a fer escala no és fàcil i hem de tenir molt presents que és una oportunitat d'or que Costa Cruceros hagi confiat en nosaltres. Dic això perquè no es pot escollir el dia que han de venir els creuers, la companyia fa la planificació i surt la que surt.

- És un nou turisme que no es tenia a la ciutat.

- Per mi és un nou turisme innovador, que no entra en conflicte amb cap altre turisme més tradicional, com el familiar, cultural, de platja o de càmping. És un sector econòmic que ens dona riquesa al territori i cal aprofitar-ho. Des de meitat de juliol ja estem treballant en els temes que s'han de millorar de cara a la temporada que ve per part de la taula de creuers. Ara, aquí tots han de fer el que toca per donar la millor resposta als creueristes. Ho estem treballant amb temps perquè tothom estigui a punt. Seria interessant, bonic i motivador que quan es parli de turisme de la nostra ciutat o del territori també es parlés dels creuers, encara que fos de forma puntual, del turisme dels creuers. Seria un bon indicador que les administracions i creuen en aquest projecte.

- Parlant d'infraestructures, el Port ha aconseguit el somni d'unir la ciutat i el mar.

- Sí, és cert. El somni, però, seria fer desaparèixer les vies i veure un alliberament de la façana marítima. Ara bé, és veritat que hem aconseguit fer realitat una part d'aquest somni, que és acostar-la al mar. Vàrem saber plantejar-la en el moment adequat, en el lloc adequat. Sempre hem tingut molt bona relació amb l'Ajuntament i amb Madrid i això és bo per totes bandes. Vam proposar el projecte a Madrid i la ministra Pastor ho va acceptar. La passera però no vol ser la solució de res, el projecte de futur tardarà molt de temps, ja que es tracta de projectes de grans pressupostos però no per això ens hem de quedar quiets. Ara tenim un nou punt d'accés i que té com a segona fase el passeig marítim. Vàrem entendre que si facilitàvem l'accés al passeig, que està molt degradat, també calia actuar-hi. La passera és i serà una peça molt important per a la mobilitat de la ciutat. Quan tinguem el passeig encara serà molt més utilitzada. Aquesta infraestructura suposa un pas endavant.

"El somni, però, seria fer desaparèixer les vies i veure un alliberament de la façana marítima"

- Per què ha decidit deixar la presidència del Port de Tarragona?

- Jo vinc de l'empresa privada, fa 7 anys i mig que estic aquí i crec que ha arribat el moment. Quan vaig entrar al 2011 sabia que això tenia un temps limitat i en aquell moment, el que portes al cap com a normalitat i penses és en el cicle polític, que era de 7 o 8 anys. La veritat també és que després de superar la crisi econòmica, el 2017 ha estat un any fantàstic i amb bons resultats de tràfics i considerava que ja era hora. Sixte Cambra ho va anunciar al mes de desembre però a mi no em va semblar que fos el moment perquè no hi havia Govern i vaig esperar al juny. Recent nomenat el conseller, li vaig transmetre la decisió. En aquell moment li vaig demanar dues o tres setmanes per acabar de tancar alguns projectes i en principi tot semblava que el relleu es faria al juliol. Bé som al setembre i confio en el fet que pròximament es produirà el relleu. La meva prioritat és fer les coses bé, fer un relleu molt ben ordenat i preservant el nom del Port.

- El conseller de Territori, Damià Calvet, li va demanar que s'ho repensés i no marxés?

- Jo ho tenia molt clar. Personalment, sempre m'he considerat un gestor. Tinc ganes de tornar al sector privat, que és d'on vinc. Cada sector té coses bones i menys bones però tinc 54 anys i la meva última etapa professional m'agradaria passar-la en el sector privat. El conseller ho va entendre i ja no em va dir res perquè va veure que ho tenia molt decidit. 

- Qui serà el seu successor o successora?

- No ho sé. De veritat que no ho sé. I entenc que jo no tinc per què participar en l'elecció de la persona que m'hauria de substituir. Puc parlar dels projectes i les estratègies del Port i que aquesta informació podria ser útil per escollir el perfil del meu relleu però no per posar noms i cognoms. Per respecte a tothom, no he de proposar a ningú.

" Puc parlar dels projectes i les estratègies del Port i que aquesta informació podria ser útil per escollir el perfil però no per posar noms i cognoms"

- Quin perfil hauria de tenir la persona que agafés el seu relleu, tenint en compte que és un càrrec de designació política?

- És cert que la designació és política, com a molts altres càrrecs tècnics però per exemple jo, recordo, que des del principi jo sempre vaig dir que era gestor i no era polític. Dit això jo vull trencar una llança a favor dels polítics. Crec que no cal condemnar la paraula política i que automàticament es vincula a no saber fer gestió. Es pot tenir una gran carrera política i alhora molta capacitat com a gestor. Un exemple clar d'això el podem veure a Barcelona, amb la sortida de Sixte Cambra que tenia un perfil més de gestor, i ara ha entrat la Mercè Conesa, i amb una trajectòria molt més de política que de gestora. La clau de tot és envoltar-se d'un molt bon equip. Cal recordar que qui fa funcionar el Port és tot el personal de l'Autortiat Portuària i el seu equip directiu. Jo demanaria que sigui una persona que sigui capaç de donar continuïtat al creixement del Port. És molt important que sigui una persona que conegui el rol i la idiosincràsia del Port com a motor econòmic del territori.
 

Josep Andreu, president del Port de Tarragona Foto: Jonathan Oca


- Deixarà el càrrec i no veurà el corredor mediterrani acabat.

- És cert. És un punt d'aquells que et deixa una sensació agredolça perquè marxaré sense veure la connexió. Ara però, sembla que ja va avançant. Com a president m'hagués agradat veure-la però la veuré com a Josep i no com a president del Port i quan ho faci però recordaré les alegries i els disgustos que m'ha provocat durant tot aquest temps. Aquesta infraestructura és molt important i saber gestionar-la bé ens pot donar una empenta molt important, no només al Port, sinó a tot el territori.

- Comentava que les obres van avançant, però fan tard.

- Nosaltres l'any 2011 vàrem començar a explicar-lo. L'any 2013 hi havia un compromís inicial de la ministra Pastor, en una reunió molt important a Repsol, ens va dir que ja tindríem la connexió d'ample europeu el 2016. Això no s'ha complert. Posteriorment, en una posada en escena molt potent en un acte a Barcelona, on hi havia Mariano Rajoy com a president del govern espanyol i el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, van anunciar que seria cap al 2020. Semblava que tot això no es movia i ara sembla que s'ha reactivat tot. Per la informació que tenim ara, ara sí que s'està en plena activitat i està previst que sigui al 2021, segons l'actual ministre de Foment. 

-Sense l'ample europeu s'han perdut projectes.

- I tant. Tu com a gestor vas pel món a vendre el port amb aquesta infraestructura amb aquella data que se t'havia dit. Tenir ample europeu et pot donar oportunitats que no tindries sense aquesta connexió. Un exemple és l'exportació de Mercedes, en el procés Tarragona va ser descartada per no tenir ample europeu. Tenir-lo et suposa que se t'obrin oportunitats, no vol dir que les guanyis però almenys no et descarten per no tenir-ho. Jo recordo que anava per Europa i Orient Mitjà explicant que al 2016 tindríem ample europeu. Quina credibilitat, pot tenir el territori si donem uns calendaris i no els podem complir? En fi, vàrem reconduir els calendaris i ara ja diem que a l'any 2020. Tot i que almenys no estarà actiu fins al 2021. A part de les pèrdues de projectes, també és aquesta imatge que hem donat la que preocupa. Ara, per sort, ja s'ha superat això.

"Tenir ample europeu et pot donar oportunitats que no tindries sense aquesta connexió"

- Tarragona podrà mantenir la posició com a quart port més important de l'estat espanyol?

- Amb el creixement que s'estima, amb quatre o cinc anys Tarragona pot arribar a consolidar-se com el quart port de l'Estat amb 40 milions de tones. Jo tinc aquesta visió. És un repte però crec que Tarragona està preparada per assolir-ho, però no sense dificultats. La base ja hi és per poder assolir-ho, ara faltarà treballar-ho de valent.

- Hi ha algun projecte que s'hagi quedat al calaix?

- Al calaix com a tal no, hi ha projectes al calaix però preparats per sortir quan hagin de sortir. Un exemple és el moll de les Balears, que està entre el moll del carbó i el moll del carbó est. Són 30 hectàrees de les poques últimes superfícies de moll interior que ens queden al Port. Bé, també hi ha el contradic, no està al calaix perquè s'està tramitant però és d'aquells projectes que m'hagués agradat veure'l més avançat del que ho tenim avui. És molt complex, moltes administracions, estudis ambientals molt potents i que requereixen molta negociació. Confiava a començar a tirar pedra aquest 2018 per ampliar el contradic però no es podrà. Crec que el projecte serà un gran pas, no només pel port sinó pel territori, la gran protecció mediambiental que donarà el contradic i que farà que tota l'activitat del port quedi en aigües resguardades. Això és un abans i un després, de garantia i de protecció mediambiental.

- Quin missatge o recomanació enviaria al seu substitut?

- Sobretot que entengui la importància del Port com a motor econòmic del territori. Si això s'entén bé, la resta bé donat. I també que és una feina bonica i apassionant.

 

Participació