transport públic

Tarragona podria ser l'única capital del Mediterrani sense estació urbana de llarga distància

Aquesta és una de les "amenaces" que denuncien tres plataformes que defensen el transport públic | La PTP aposta per una connexió entre Altafulla i la línia de l'AVE amb un "bypass"

per Jonathan Oca, Tarragona , 12 de juliol de 2017 a les 13:38 |
Estació de tren de Tarragona | Jonathan Oca
Aquesta informació es va publicar originalment el 12 de juliol de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
​Els defensors del transport públic alerten que Tarragona podria ser l'única capital del Mediterrani sense estació urbana de llarg recorregut. El pitjor dels presagis es podria fer realitat l'any que ve, ja que la planificació que ha fet el Ministeri de Foment per desenvolupar la xarxa ferroviària no contempla que els trens hi passin. Aquesta planificació és "una amenaça per Tarragona" i cal actuar, segons ha dit Daniel Pi, delegat de l'associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), qui ha recordat que altres municipis es veuran afectats per aquesta decisió. A tall d'exemple, Pi ha destacat que Reus quedarà pràcticament aïllada. Les estacions molt importants pels trajectes de mitja distància com Salou i Cambrils es perden, i els trens de Tortosa que passin per la via d'alta velocitat no passaran per Tarragona i per tant, es perdrà connectivitat entre les dues ciutats.

Aquest matí, la Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat (Pdf.camp), Plataforma Trens Dignes (PTD) i l'associació Promoció del Transport Públic (PTP) han presentat un document a la ciutadania en el qual exposen les idees principals per tal de pal·liar el problema del trànsit ferroviari actual i el que esdevindrà amb els canvis que preveu fer Foment.


Les alternatives 

Les idees principals, així com les alternatives, són un pla de xoc (actuar damunt les estacions i dels trens), facilitar l'arribada de l'alta velocitat a les estacions urbanes del Camp i la prolongació cap a les Terres de l'Ebre sense perdre linealitat; mantenir i transformar l'actual línia de la costa (Salou, Cambrils i Tarragona) i actualitzar-la, permetre la sortida de mercaderies amb ample europeu i al mateix temps que no afecti els viatgers -això suposa la recuperació de la línia Reus-Roda amb les variants necessàries- i resoldre els colls d'ampolla "absurds", la frontera de Sant Vicenç de Calders, la integració tarifària i la parada de l'estació del Prat, entre altres.

La situació, segons Pi, és que "en els pròxims dos anys, mentre durin les obres, es produiran afectacions severes al territori i al final perquè un cop finalitzin ens trobem amb un servei molt pitjor del que tenim ara".

Per la seva banda, Ricard Riol, president de PTP, proposa una solució "per a la desconnexió de la demarcació" i aposta per "un enllaç entre el Corredor del mediterrani i Altafulla, per aprofitar la xarxa convencional durant uns quants quilòmetres i connectar-nos a l'alta velocitat aprofitant un enllaç tècnic", és a dir, seria un bypass de 24,5 km i en el qual s'aprofitaria un 93% del traçat de l'AVE. Amb aquesta alternativa, que inclouria una obra de construcció de gairebé 8 quilòmetres de xarxa ferroviària nova, Riol ha destacat que es milloraria molt els temps de viatge, ja que en 39 minuts es podria fer el trajecte TGN –BCN Sants.

 

Presentació del document amb les alternatives al pla de Foment a l'Ajuntament de Tarragona Foto: Jonathan Oca


El mateix president de la plataforma ha defensat que "no ens interessa que es divideixi la línia en dos" i demana les mateixes condicions que Lleida, Saragossa i totes estacions entre Madrid i Barcelona.

Front comú

Carlos Montejano, de la Pdf, assegura que encara hi ha alternatives a les propostes de Foment però cal fer un front comú. Els membres de les plataformes, tot i que "som conscients de la dificultat que hi ha al territori per tirar endavant qualsevol iniciativa", consideren que ha arribat el moment, abans que sigui massa tard, de remar tots en la mateixa direcció i que cal la implicació de representants polítics territorials, que són els que "han d'empènyer aquestes accions".

Consideren que és el moment de posar damunt la taula les millores o alternatives que es presentin pel territori, ja que "com més enllà anem, més difícil serà que incloguin les nostres demandes". Esperen que d'aquí a uns anys "no hàgim de lamentar que no hàgim defensat prou els interessos del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre", ha conclòs Pi.

Estudi diagnòstic i propostes per revifar el ferrocarril al Camp de Tarragona by naciodigital on Scribd

 

Participació