SEGURETAT VIÀRIA

El Govern incentivarà l'ús del cinturó al bus arran de l'accident de Freginals

També plantejarà incorporar un segon conductor en viatges nocturns de llarga durada | Territori i Interior presenten un paquet de propostes

per ACN, Barcelona | 26 d'abril de 2016 a les 10:45 |
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, amb el conseller d'Interior, Jordi Jané, en roda de premsa | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 d'abril de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Incorporar un segon conductor d'autocar en trajectes nocturns i de llarga durada, o dotar els cinturons de seguretat amb xiulets que avisin quan no estan cordats són dues de les propostes que el Departament de Territori i Sostenibilitat i el d'Interior han presentat com a reacció a l'accident de Freginals del 20 de març, en què van morir tretze noies. Es tracta d'un paquet de mesures que el Govern vol consensuar abans de l'agost amb els agents implicats en la seguretat viària. Algunes d'aquestes propostes les podrà aplicar el Govern, com elaborar una llista de passatgers amb les substitucions d'última hora. Per d'altres, es necessitarà canviar la normativa estatal i internacional.

Interior ha anunciat que incentivarà l'ús del cinturó als autocars amb campanyes i patrulles dels Mossos d'Esquadra a les estacions que en recordaran l'obligatorietat. "Massa persones no porten el cinturó quan viatgen en autocar", alerta el conseller d'Interior, Jordi Jané.


"Estem fent prou per incentivar que tothom qui viatja en autocar es cordi el cinturó de seguretat? La resposta és que volem fer més i que hem de fer més", afirmava Jané aquest dilluns en la presentació de les mesures per millorar la seguretat viària en el transport de passatgers, acompanyat pel conseller de Territori i Mobilitat, Josep Rull. L'accident de Freginals va obligar el Govern a una "reflexió serena i no a cop calent ", segons va assenyalar Rull, dels elements que es poden millorar en el transport discrecional de passatgers. 

Una de les principals conclusions és que cal que els passatgers d'autocars es cordin el cinturó i per això Interior vol crear "consciència", va dir Jané. És un element de seguretat que pot salvar vides. "Hem de ser conscients que ens hi va la vida i quan es viatja en autocar també cal posar-se el cinturó", va insistir. 


Interior farà campanyes de sensibilització que podrien incorporar les històries personals d'aquells que han perdut la vida en accidents de trànsit. També amb iniciatives específiques amb el sector de transports per demanar que promoguen l'ús del cinturó entre els passatgers i amb patrulles dels Mossos d'Esquadra a les estacions d'autobusos que ho recordaran, o bé amb facsímil o bé presencialment, l'obligatorietat de cordar-se el cinturó. 

Després de l'accident de Freginals, els responsables de la seguretat viària es van fer "una pregunta molt directa", va admetre Jané. "Portaven les tretze víctimes mortals el cinturó cordat? Cap d'elles el portava", va lamentar Jané, que després va afegir: "Potser alguna d'elles no hauria mort si hagués portat el cinturó". 


L'ús del cinturó de seguretat en autocars de llarga tirada és obligatori des del 2007. Si un vehicle té cinturons, els viatgers se l'han de posar i la responsabilitat recau en el mateix passatger. No portar-lo està establert com una infracció greu i els passatgers s'exposen com a mínim a una sanció econòmica. Actualment, les empreses d'autocars han de promoure l'ús del cinturó amb un cartell indicatiu a l'interior del vehicle, pictogrames als seients i també a partir de les recomanacions del guia en cas que n'hi hagi. 

Un punt de partida en busca de consens abans de l'agost 

El paquet de mesures que Rull i Jané van presentar aquest dilluns és un "punt de partida" que buscarà el consens en una primera reunió prevista per d'aquí a un mes i mig. Rull va afirmar que volen ser "molt operatius" i haver acordat abans de l'agost una posició comuna entorn de quines propostes són les que voldran tirar endavant. La bateria de propostes s'estructurà en vuit grans blocs i va ser elaborada de forma transversal pels departaments de Territori i Sostenibilitat, Interior, Salut, Treball, Empresa i Exteriors, coordinats per la Secretaria de Mobilitat i la Direcció General del Transport. 

Avisadors acústics als cinturons

A banda de promocionar l'ús del cinturó de seguretat, el Govern proposa altres mesures com dotar-los d'avisadors acústics. Es tracta d'una tecnologia ja existent i ara el Govern vol reflexionar de si s'ha d'implementar i amb quina intensitat. "Un extrem seria que l'autocar no arranqués sense que tots els cinturons estiguessin cordats", va apuntar Rull. 

El segon conductor, en equip o per relleus

Un altre bloc de mesures gira entorn de la figura del segon conductor i el descans de la tripulació. La proposta consistix a incorporar dos conductors en trajectes nocturns de llarga durada –equivalents a una jornada laboral- ja sigui formant equip en un mateix viatge o bé amb un relleu en una parada prèviament acordada. Per aplicar la figura del segon conductor, cal trucar a la porta de la normativa internacional. També es planteja comprovar si hi ha incompliment de les normes de descans per exigència de les condicions d’arribada dels passatgers.

Llistes de passatgers

Un altre pilar és el de la contractació i documentació dels passatgers. El Govern va proposar l'obligació de disposar d'una llista dels passatgers que incloga els canvis que hi haja pogut haver. Aquesta és una mesura que sorgeix després de la situació que es va haver de gestionar a Freginals, quan algun dels viatgers s'havia intercanviat en el darrer moment. 

Mesures de seguretat en el vehicle i la garantia de les condicions idònies dels conductors
El paquet de mesures també incidix en aspectes relacionats amb el mateix vehicle, com ara promoure millores en l’ús dels elements de seguretat activa -dispositius de frenada i control, avís acústic en cas de somnolència del conductor- i passiva -estructures, resistència dels materials-. També, en la garantia que les aptituds psicofísiques dels conductors són les idònies, com incrementar la freqüència de la renovació del permís i revisions mèdiques; estudiar un límit màxim d’edat per conduir més restrictiu i aprofundir en les mesures de riscos laborals, conjuntament amb empreses i treballadors. 

Coneixement de les condicions de les assegurances

El Govern també va apostar perquè els usuaris coneguen les condicions de les assegurances quan contracten un viatge amb autocar i siguen conscients dels drets que els emparen davant el proveïdor. A més, planteja intensificar les campanyes d'inspecció, així com les mesures complementàries per avaluar i fer un seguiment de l'accidentalitat viària. 
 

 

Participació