«Sense Fi», el nou llibre de Salvador Company, darrer Premi Ciutat de TGN

Es tracta d'una metàfora de la corrupció generalitzada, d'una sèrie de gent que ha estat majoria durant molt temps, marcada per la força dels diners, les ànsies de poder i la compra de moral

per Redacció, 2 de setembre de 2015 a les 09:29 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 2 de setembre de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

L'escriptor Salvador Company posa amb la seva novel·la 'Sense fi', Premi Ciutat de Tarragona 2015, en una pista de tennis a València, escenari relacionat amb la història del llibre. Foto: TarragonaDiari.cat


Vídeos pornogràfics per encàrrec, tennis, ànsies de poder i morts que es produeixen estranyes circumstàncies. Aquests són alguns dels elements que basteixen i lliguen «Sense Fi» (Angle Editorial), la novel·la amb què l'escriptor valencià Salvador Company ha guanyat la 25a edició del Premi Ciutat de Tarragona Pin i Soler. És, segons la defineix Company en una entrevista, «una metàfora de la corrupció generalitzada, no només política, sinó d'una sèrie de gent que ha estat majoria durant molt de temps». A la novel·la, els personatges tenen en comú la pèrdua i «reflexionen sobre ells mateixos quan ja no hi ha remei», sense fi.


En aquestes cabòries i en el títol d'una pel·lícula del polonès Krzysztof Kieślowsky, relacionada amb la història i visualitzada pels personatges, ha trobat Salvador Company la inspiració per al títol de la seva novel·la. El tennis marca la primera part d'aquesta novel·la, «Punt de break» , a través d'un dels seus protagonistes, Toni Sanchis, entrenador de tennis mort en circumstàncies per resoldre. Sobre aquest esport, Salvador Company remarca que, com a la vida, «no hi ha empats. O perds o guanyes, fins i tot en dobles és un joc que tot passa per tu». En aquest sentit, afegeix que en relació amb la història de «Sense fi» serveix per exemplificar que «cada pilota passa per tu, has de saber que tindràs moments horribles i que has de seguir. Una mica com a la vida, la metàfora que no cal tirar la tovallola i cal continuar i, així tot, res no t'assegura poder triomfar». 

A la segona part del llibre, «Pecats i delictes», predomina la corrupció moral, narrada a través d'una xarxa que proporciona per encàrrec vídeos pornogràfics de coneguts. És amb aquesta trama on Salvador Company fa una metàfora de la corrupció generalitzada de la societat, acotada al País Valencià però no exclusiva. 

«Els ha encantat que els polítics siguin així i la política que han fet, de grans esdeveniments, d'intentar ser els més en tot quan en realitat estiraven més el braç que la màniga. Hi ha molta gent durant molt de temps que això els ha donat en el rogle del gust, l'anticatalanisme. Ha hagut de venir la gran crisi que han provocat, el desastre econòmic, la corrupció i la mala gestió perquè la gent ara reaccioni», assenyala Company. 

L'escriptor reconeix que hi ha un cert estereotip de novel·les d'autors valencians que parlen de corrupció, «és com si dius que a les novel·les angleses plou molt, efectivament plou molt però aquí també ha plogut molt en altres sentits». Company assenyala que serveix per trobar «personatges ridículs a criticar i víctimes als quals se'ls ha de posar veu».


Pardals exòtics

Sobre l'accés dels escriptors valencians al mercat de Catalunya, Salvador Company ha dit que al Principat hi ha «un cert blaverisme dins de la cultura, consistent en tenir una sèrie de pardals exòtics, jo me'n considero un, que venim dels tròpics». Així Company ha considerat que als darrers anys la literatura provinent del País Valencià ha estat representada principalment per escriptors con Joan Francesc Mira o Ferran Torrent que no està tenint relleu per part de les noves generacions. 

«No podem aspirar al lloc que dins de Catalunya està ocupant aquella gent», ha lamentat l'autor, que ha afegit a aquesta dificultat «les reticències d'una part dels catalans del Principat a llegir en una varietat que no sigui el català oriental». 

 

Participació