ENTREVISTA: NETEJA

Carme Almirall: «No hem pogut oferir el servei que Sitges necessita»

La regidora de Via Pública afirma que l'actual contracte de neteja, iniciat l'any 2006, "té moltes limitacions" i confia que la nova licitació "donarà resposta a totes les problemàtiques actuals"

per Aleix Ramirez, 31 d'agost de 2018 a les 00:00 |
Carme Almirall, regidora de Via Pública de l'Ajuntament de Sitges | Ajuntament de Sitges
Aquesta informació es va publicar originalment el 31 d'agost de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Si una cosa ha marcat l’actualitat en els darrers mesos a Sitges, aquesta és la neteja. Nació Digital conversa amb Carme Almirall, regidora de Via Pública. Almirall exposa, entre altres, l’origen del problema i com el futur contracte “donarà resposta a les necessitats actuals del municipi”.
 
- Què ha passat amb la neteja a Sitges? 
 
- No hem pogut oferir el servei que Sitges necessita. S’han ajuntat una sèrie de factors. Un primer seria els problemes amb la maquinària i després s’han registrat moltes incidències amb la recollida de cartró i envasos. Quan un vehicle no funciona deixa de recollir brossa i ens genera un problema.
 
Per un altre banda la recollida domèstica augmenta, sobretot a l’estiu amb els pisos turístics i també estem intentant separar el que és la recollida comercial de la domèstica.
 
- Aquests factors que ha esmentat la regidora són els causants de les nombroses queixes de la ciutadania, durant les darreres setmanes, envers l’estat de la neteja? 

 
- En gran part sí, a més també cal afegir que des del 2006 tenim un contracte que ofereix unes determinades prestacions. Encara que apliquem reforços, sigui 400.000 o 700.000 euros com s’ha comentat en alguns àmbits, el problema és que hi ha una limitació en l’actual prestació de serveis. 
 
- Aleshores, si no és qüestió de diners com es pot explicar la limitació en la prestació de serveis? 
 
- Com ja he dit, ens topem que l’empresa té un determinat contracte i malgrat estem treballant per minimitzar al màxim les mancances, la limitació és present. 
 
- Al ple del mes de gener, Carme Almirall va afirmar que s’estava preparant la licitació del nou contracte de neteja. En quin punt es troba el procediment? 
 
- Hem tingut problemes interns i externs. Al departament de Residus, àmbit que gestiona tota la tramitació del procediment, hi hagut baixes de personal tècnic i això ens ha endarrerit molt. Pel que fa més enllà de l’Ajuntament, al mes de març va entrar en vigor la nova llei de contractes i ens va obligar a refer moltes coses. 
 
Estem parlant d’un contracte molt elevat, vora els set milions d’euros, per tant ha de seguir la normativa europea. Ara mateix estem tancant els darrers detalls administratius i esperem portar la licitació al proper ple del mes de setembre. 
 
- Per tant, la nova empresa quan entrarà a gestionar el servei? 
 
- En un procés de licitació fer previsions és complicat, tot i que aquí entra l’optimisme de la regidora i esperem que entre desembre i gener del 2019 ja estigui licitat. El meu desig i el de totes les persones implicades en aquest procés és que l’estiu vinent, l’Ajuntament sigui capaç d’atendre totes les necessitats que actualment té Sitges en matèria de neteja.
 
L’objectiu és que gairebé a tots els barris de Sitges hi hagin contenidors de tota la fracció de neteja: paper, vidre, cartró, orgànica i rebuig. 
 
- CESPA, l’empresa que gestiona actualment la recollida de la neteja a Sitges, ha fet malament alguna cosa? 
 
- CESPA té una plantilla superior a les cinquanta persones i com a tots els llocs, segur que sempre hi ha el cas d’alguns treballadors que potser no realitzen correctament la seva tasca. Malauradament aquests casos acostumen a tenir més notorietat. 
 
El nou contracte donarà resposta a les demandes dels treballadors: millor maquinària i més recursos per poder fer la seva feina amb les màximes garanties. També els hi volem fer entendre que formen part de la imatge de Sitges. 
 
- Malgrat encara no s’ha fet la licitació, ens pot avançar alguna de les novetats del nou contracte? 
 
- No puc desvetllar-te masses coses, però està previst més neteja al voltant dels contenidors, més personal per escombrar i més màquines d’aiguabatre, perquè els carrers estan molt bruts. El període de temporada alta començarà abans, al maig en comptes del juliol i finalitzarà després del Festival de Cinema de Sitges. 
 
- En els darrers dos anys, l’Ajuntament ha impulsat dues accions de sensibilització envers la neteja, com són la campanya Sóc Mòbil i l’aplicació Línia Verda. Quina ha resposta ha tingut per part de la ciutadania? 
 
- A nivell de recollida domèstica ha funcionat molt bé, s’ha notat una millora destacada. Clar tornem a la problemàtica del pis turístic, alguns usuaris deixen la brossa al carrer fora d’hora i per desconeixement, com també observem comportaments inadequats per part d’alguns comerços.
 
Respecte això últim haig de dir que des de l’Ajuntament ja hem començat a imposar les primeres sancions a establiments del centre.  
 
- Per tancar el capítol de la neteja, quines paraules li diries a la gent que ha mostrat la seva indignació per l’estat del poble, especialment les darreres setmanes a través de les xarxes socials? 
 
- Posarem els mitjans necessaris perquè el poble estigui en les condicions que tots volem. Tindrem nova maquinària, nous contenidors i el que demanarem sempre és la col·laboració de tothom per mantenir-ho. Brut crida brut i el meu objectiu és que net cridi net. 
 
Un deure que m’agradaria que fos compartit és el del reciclatge, actualment a Sitges reciclem un 23%. Ens hem de posar les piles, perquè al 2021, la normativa europea ens exigirà un 45%. 
 
- Durant una part de l’estiu, el pas soterrat de l’estació de Renfe ha estat clausurat de nou per actes incívics. En quin punt es troben les relacions amb la companyia? L’Ajuntament manté viva l’opció de construir un nou pas? 
 
- Renfe segueix amb el mateix discurs que a totes les estacions de la R2 sud, és a dir, quan hi ha un acte de vandalisme es tanca l’accés. Això passa a Sitges i també a Vilanova i la Geltrú, a tall d’exemple. 
 
Pel que fa a un nou pas soterrat és evident que en aquesta legislatura no podem avançar res, però si hem plantejat diferents opcions a Renfe pel futur, impulsades en règim de cofinançament. L’opció que, tot i ser embrionària, és veu amb bons ulls és d’aprofitar el punt d’accés actual de l’avinguda de les Flors i que connectaria amb el carrer Salvador Mirabent. 

 

Participació