Els «ciclocarrer»: una aposta viable cap a una mobilitat urbana més sostenible?

Després d'un any d'anàlisi, s'ha constatat que la prova pilot al passeig de Valldoreix ha disparat l'ús de la bici i els VMP un 58%

El nou carrer bici del passeig de Valldoreix
El nou carrer bici del passeig de Valldoreix | Sergi Baixas
13 de març del 2023
Actualitzat a les 11:48h

El "ciclocarrer" o "carrer bici" del passeig de Valldoreix (Sant Cugat) celebra un any. Una iniciativa, inicialment adoptada en format de prova pilot, que va ser posada en marxa pel govern tripartit (ERC, PSC i CUP) en la seva aposta política per impulsar un canvi d'hàbits a favor d'una mobilitat més sostenible al centre de la ciutat. 

El tram, que connecta el nucli històric amb l'estació de FGC de Valldoreix, s'allarga prop d'1 quilòmetre buscant prioritzar la circulació de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) davant del cotxe. Així doncs, malgrat que els vehicles motoritzats puguin continuar circulant per la via, aquests hauran de cedir el pas als ciclistes que transitin pel mateix indret fent ús dels espais apartadors.

En declaracions a NacióSantCugat, Jordi Castelló, director de VAIC Mobility -l'empresa que va dissenyar el projecte-, reivindica que aquesta reformulació resulta "ideal" per a vies ubicades en trames urbanes residencials amb un trànsit de baixa intensitat de menys de 2.000 vehicles al dia. "L'objectiu és incidir en la convivència dels diferents models de transport en la mateixa calçada en vies que no són troncals", afegeix respecte a la pacificació de l'indret.

Així, cada aproximadament 40 metres, s'han instal·lat uns elements separadors amples per garantir la seguretat de les bicis i VMP que circulen en sentit contrari al trànsit. Aquests elements poden ser des d'illetes d'obra, pintures o jardineres que, en qualsevol cas, obligaran els conductors a reduir significativament la velocitat. Un redisseny que, a més a més, resultaria molt més econòmic per a les administracions locals en comparativa al cost derivat que es desprèn dels carrils bici a l'ús; passant dels prop de 150 euros per metre urbanitzat de mitjana a menys de 50 euros. 

Més bicis, menys cotxes


Ara, després d'un any d'anàlisi, l'empresa ha constatat que l'ús de la bici i els VMP a l'indret s'ha incrementat un 58% -un augment que, auguren, continuarà creixent amb la finalització de l'itinerari viari que connectarà Valldoreix amb La Floresta i la Colònia Montserrat- i que la intensitat mitjana de vehicles motoritzats ha disminuït un 21%.

No obstant això, la velocitat mitjana de circulació de la via continua mantenint-se per sobre del límit establert de 20 km/h, tot i haver-se vist reduïda un 10% més assolint els 26,5 km/h actuals. En tot cas, Castelló celebra que, com succeïa ocasionalment, ja no es vegin conductors conduint a més de 70 km/h gràcies a estar forçats a respectar el format ziga-zaga de la via.

Tanmateix, també han constatat que, quan un conductor es troba amb una bici de cara, aquest acaba frenant substancialment fins a poc més de 10 km/ per la idiosincràsia de la via, "sent conscients que no tenen la prioritat". Tot plegat, afavorint també que vianants i persones amb cadira de rodes optin per caminar àmpliament per la calçada sense que això acabi generant conflictes amb la resta d'usuaris de la via.

Amb tot plegat, des de l'Ajuntament de Sant Cugat aplaudeixen l'"èxit" de la iniciativa. El regidor de Mobilitat i Serveis Urbans, José Gallardo, afirma que fan una valoració "molt positiva" de la prova pilot de pacificació de l'entorn que ja ha esdevingut definitiva i ha permès establir una connexió directa entre Sant Cugat i Valldoreix.

Pel que fa a altres vies de la ciutat que podrien assumir un disseny similar, el govern municipal es compromet a continuar estudiant possibles noves implementacions; tot i que, per ara, no n'hi ha cap altra sobre la taula. On sí que n'hi ha una proposta prevista és a l'arterial avinguda de Ramon Escayola de Valldoreix. Un projecte que, des del govern vilatà de Junts, s'ha apuntat que s'executarà durant el transcurs de la pròxima legislatura.

"Anem pel bon camí"

Una mirada positiva que també ha compartit l'Assemblea de la Bici de Sant Cugat a aquest mitjà: "En el context en què ens trobem, on la societat s'està adaptant a què la bicicleta formi part del paisatge urbà diari, és una bona solució per a aquest carrer". "En una via molt veïnal, de poc trànsit i pendent moderada, aquesta transformació ràpida i econòmica ha aconseguit pacificar el carrer brindant seguretat als ciclistes. Anem pel bon camí", ha reivindicat el president de l'associació local, Ernest Vidal.

"Per desgràcia, en temes d'infraestructura ciclista mai podem dir que és excel·lent; però de vegades la cerca de l'excel·lència no deixa avançar alguns projectes", ha exposat Vidal com a autocrítica. "Cal buscar l'equilibri i anar millorant la ciutat a poc a poc, a mesura que la ciutadania entengui que el vehicle de motor privat serà cada vegada més un convidat estrany", ha afegit amb la voluntat d'extrapolar aquest model a altres carrers del municipi que presentin característiques similars.