Recorren el concurs del Servei d'Atenció Domiciliària per tombar l'increment salarial de les treballadores

L'ASADE ha presentat un recurs al Tribunal Català de Contractes per eliminar un criteri de puntuació que premia les empreses que adoptin un escalatge anual en els salaris de la plantilla

Usuaris del Servei d'Atenció Domiciliària
Usuaris del Servei d'Atenció Domiciliària | Associació de Sant Tomàs
S.B.
17 de maig del 2022
 
L'Associació Estatal d'Entitats de Serveis d'Atenció a Domicili (ASADE) ha presentat un recurs al Tribunal de Català de Contractes per bloquejar el concurs públic del Servei d'Atenció Domiciliària engegat per l'Ajuntament de Sant Cugat després d'haver-se esgotat el concurs anterior i escurar les dues pròrrogues extres. La partida pressupostària està valorada en 11,3 milions d'euros per un contracte de tres anys amb la possibilitat de dues pròrrogues màximes d'un any.

Així doncs, el consistori vallesà està buscant una empresa externa a qui adjudicar el servei, però ASADE ha mogut fitxa per evitar la concurrència tal com està establerta actualment i amb la crida d'interposar mesures cautelars. En concret, l'entitat ha posat el focus en un dels criteris de puntuació del concurs que preveu atorgar més punts a aquelles empreses que paguin més a les seves treballadors a partir d'un escalatge anual en l'increment salarial. Específicament, s'estableix 2 punts per un 0,5%, 4 punts per un 1%, 6 punts per un 1,5%, 8 punts per un 1,75% i 10 punts per un 2%.

Tal com ha avançat elCugatenc, en el recurs d'ASADE s'apunta que el criteri de puntuació no està vinculat a l'objecte del contracte, pot ser discriminatori i impedeix les condicions de competència efectiva. Així doncs, reclamen que es modifiqui el concurs "amb la finalitat que el procediment de contractació s'adeqüi a les exigències legals".

Davant d'aquesta situació, l'Ajuntament va aprovar durant el ple de maig ahir per la tarda i amb unanimitat la ratificació de les al·legacions presentades per part de l'administració local al TCC. Unes al·legacions que el consistori defensa esgrimint una resolució passada del mateix tribunal: "Els criteris qualitatius que estableixi l’òrgan de contractació per avaluar la millor relació qualitat-preu podran incloure aspectes mediambientals o socials vinculats a l’objecte del contracte".

Des de l'àrea de Drets Socials i Igualtat, la tinenta d'alcaldia, Núria Gibert, ha carregat contra ASADE per la presentació del recurs a través de les xarxes socials: "És incomprensible perquè els increments salarials estan contemplats al pressupost del contracte", ha al·legat la cupaire reivindicant el criteri de puntuació establert com una forma de millorar les condicions laborals de les treballadores. "Com s'ha de ser i què et deus explicar quan et mires al mirall per a impugnar que a les treballadores que cuiden persones grans, que els hi fan la higiene, que han entrat a cases alienes en els moments més durs de pandèmia se'ls pugui incrementar el salari un petit 2%. Quina cara", ha sentenciat Gibert.

En aquest sentit, cal recordar que el Servei d'Atenció Domiciliària serveix per acompanyar i donar suport a persones grans en risc d'exclusió social. Un sector molt feminitzat en el qual es duen a terme feines relacionades amb les cures, la higiene personal, assistència alimentària, ajudes a la mobilitat, activitats educatives i socialitzadores o la neteja de la llar, entre d'altres.