FONS EUROPEUS

Sant Cugat rebrà 3,3 milions d'euros per potenciar el compliment de la ZBE

Uns diners que s'utilitzaran majoritàriament per instal·lar noves càmeres als accessos de la ciutat

per NacióDigital, Barcelona, Catalunya | 25 de febrer de 2022 a les 10:58 |
Senyalització de la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat. | Aj. de Sant Cugat
Els municipis metropolitans han rebut 158,6 milions d'euros provinents dels fons europeus Next Generation per dur a terme actuacions que potenciïn la mobilitat sostenible i ajudin a reduir la contaminació ambiental. D'aquests diners, 3,36 milions d'euros es destinaran a Sant Cugat per garantir el compliment de la nova Zona de Baixes Emissions Local

Una inversió atorgada pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que s'emmarca en el programa d'ajuts a municipis del país per a la implementació de zones de baixes emissions i per la transformació digital i sostenible del transport urbà. En el cas de Sant Cugat, aquesta subvenció s'utilitzarà per instal·lar noves càmeres de control als accessos de la ciutat i per la creació d'una plataforma de gestió de vídeo


Entre altres actuacions que es finançaran al territori metropolità hi ha la transformació de les flotes de transport públic a un model de zero emissions, amb la compra de 149 autobusos elèctrics per a la flota de bus metropolità. També es destinaran set milions d'euros a la creació i implantació del nou sistema de bicicleta pública metropolitana, l'AMBici, que es posarà en marxa a finals d'aquest 2022.

Així mateix, es dedicaran onze milions d'euros d'aquest fons a completar la Bicivia, la xarxa pedalable metropolitana, i a l'expansió del Bicibox, l'aparcament segur de bicicletes personals. Una altra de les actuacions que es finançaran amb els fons europeus és accelerar la implantació de les zones de baixes emissions locals (ZBE): s'opta a aconseguir desplegar noves ZBE en cinc municipis i reforçar-ne les ja existents.


Per últim, en l'àmbit de la digitalització dels serveis públics de transport, es crearan eines de planificació de viatges (per exemple, aplicacions per a mòbils) i es milloraran els processos de gestió de bitllets i pagament en el transport urbà. A més, s'implantaran tecnologies per facilitar l'accés al transport a persones amb mobilitat reduïda o qualsevol mena de discapacitat o necessitat especial.
 

Un total de 15 municipis metropolitans -Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Sant Cugat del Vallès, Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Castelldefels, Viladecans, el Prat de Llobregat i Cerdanyola del Vallès- han obtingut finançament per valor de 118,6 milions d'euros. Els municipis de més de 50.000 habitants, que tenien opció a dues sol·licituds i optaven a 175,5 milions d'euros (112 milions en primera sol·licitud i 63,5 milions en segona), han aconseguit 109,5 milions. 
 
D'altra banda, els municipis d'entre 20.000 i 50.000 habitants, amb una opció de sol·licitud, optaven a 13,6 milions i han obtingut finançament per valor de 9,1 milions. "Celebrem aquesta bona notícia, que ens permetrà acabar de fer realitat una veritable transformació de la mobilitat metropolitana i fer-la molt més sostenible", ha declarat Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB. "Les polítiques de mobilitat sostenible desenvolupades els darrers anys —encapçalades pel model de ZBE Rondes BCN— han posicionat l'AMB i els seus municipis a l'avantguarda de tot l'Estat i així s'ha reconegut des del Govern central i des d'Europa", ha afegit.



Reus i Manresa també anuncien els projectes beneficiats pels fons europeus
Altres municipis del país han anunciat els fons que han rebut en el marc del pla de recuperació europeu. És el cas de Manresa, que ha rebut 2,3 milions d'euros per adaptar les instal·lacions de la concessionària d'autobusos per facilitar la recàrrega dels vehicles, i també per digitalitzar els serveis. Per altra banda, Reus ha rebut 4,7 milions d'euros que emprarà, en part, per crear una zona de baixes emissions on es restringirà l'accés dels vehicles més contaminants abans de 2024. Aquest projecte es complementarà amb la instal·lació de sensors de qualitat de l'aire i soroll o la inversió en un sistema informàtic amb geolocalització. 

 

Participació