«Hauríem de, en tant que ciutadans, sentir compassió per un Lehman?»

Lehman Trilogy no és només un retrat històric d'una organització que va modular a voluntat el curs de la història occidental recent; és un profund exercici d'investigació pel que fa al fet teatral

Lehman Trilogy s'ha pogut veure aquest cap de setmana al Teatre Auditori de Sant Cugat.
Lehman Trilogy s'ha pogut veure aquest cap de setmana al Teatre Auditori de Sant Cugat. | Cedida
Pol Vouillamoz
27 de gener del 2020
Actualitzat a les 9:58h
Crec que les virtuts d'un espectacle no només es mesuren en clau de resolució escènica, de reivindicació sociopolítica o de resposta de la sala; considero que podem dir que un espectacle ha triomfat quan, a banda d'assolir plenament els tres ítems anteriors, aboca la crítica a una lluita aferrissada contra sí mateixa a fi d'escapar la reiteració, la repetició: quan se la força a no complir una funció merament testimonial.

I aquest és el cas, sense cap mena de dubte, de Lehman Trilogy.

Estrenat l'any 2013 al Théâtre du Rond-Point de París (i considerat el millor espectacle de la temporada de França), representat també al Piccolo Teatro di Milano o al Teatro del Canal de Madrid entre d'altres; vencedor del Premi Ercilla de Teatre 2018 al Millor Espectacle Teatral i del Premi Max 2019 al Millor Espai Escènic,  Lehman Trilogy és un imperi que parla d'un imperi.

Hayum (Henry) Lehman, un jueu alemany, arriba l'any 1844 a Montgomery havent deixat enrere la seva Bavaria natal per a complir el somni americà. Obre en solitari un petit negoci de compraventa de cotó -H. Lehman-. Anys després, amb la col·laboració dels seus germans Emanuel i Mayer l'empresa s'acaba transformant en Lehman Brothers, un dels gegants financers de l'Amèrica capitalista.

Sergio Peris-Mencheta adapta i dirigeix un dels èxits de Stefano Massini que, combinant les tècniques del teatre musical, del cabaret i del burlesc, ens explica amb una fascinant eloqüència la història de la branca americana de la nissaga Lehman; des de la modèstia del taulell de comerciant d'en Henry fins a l'estrepitosa fallida del banc d'inversió que l'any 2008 causà una de les més greus crisis econòmiques de la història moderna. Més de 150 anys d'història i de 120 personatges que -amb un virtuosisme innegable i un profund domini de la tècnica escènica- la companyia Barco Pirata aconsegueix encarnar amb un elenc de només sis actors.

Lehman Trilogy no és només un retrat històric d'una organització que va modular a voluntat el curs de la història occidental recent; és un profund exercici d'investigació pel que fa al fet teatral. Una producció amb un pressupost considerable (cal dir-ho, clarament i irònica enfocat a explotar la seva rendibilitat comercial) ha sabut donar els recursos necessaris a la direcció a fi de no deixar cap detall desatès: tant pel que fa a l'espai, a la direcció musical, a l'attrezzo i la caracterització -Lehman Trilogy explora les polisèmies de l'escena per a que, d'una manera orgànica, s'economitzi al màxim el relat que comunica i tots els elements que hi participen.

Malgrat les tres hores de representació, l'espectador segueix a la perfecció els girs d'una història profundament disseminada: el fet de mostrar la vessant més humana i els mecanismes psicològics que operen fins i tot les ments dels més potents -així com una constant referència a l'origen del negoci dels Lehman- fa que la companyia es guanyi l'atenció, el favor i l'empatia del públic des dels primers minuts.

I és, potser, en aquest punt on el paper de la crítica aflora de nou. Deixant breument de banda la proesa tècnica que és Lehman Trilogy, crec que cal -des d'una posició potser no gaire simpàtica- qüestionar la legitimitat de l'elaboració de grans discursos i mecanismes teatrals que vinculin, com sembla fer aquest espectacle, la fallida d'una entitat financera de la magnitud de Lehman Brothers a la traició dels valors originals de la botigueta dels tres immigrants de Montgomery.

En certa manera, sembla que a nivell polític Lehman Trilogy destaqui més la conseqüència emocional de la bancarrota dins de la pròpia família que les desgràcies que la crisi ha provocat -desgràcies que, des del meu punt de vista, naixen d'una avarícia que apareix en escena. Sembla que Lehman Trilogy se’ns aparegui, a vegades, un Goliat que juga a fer de David.

Sigui com sigui -i vingui donada per la via activa o per la passiva-, la pregunta que Lehman Trilogy proposa a l'espectador és digna de reflexió: hauríem, en tant que ciutadans, de sentir compassió per un Lehman?