De 2 a 5: Nova zonificació escolar a Sant Cugat a favor de la proximitat

A partir del curs vinent (2022-23) l'Ajuntament posarà en marxa un nou model de zones educatives per potenciar la qualitat, proximitat i pluralitat

Primer dia de la prova pilot de Bicibús a l'escola Pi d'en Xandri de Sant Cugat.
Primer dia de la prova pilot de Bicibús a l'escola Pi d'en Xandri de Sant Cugat. | Anna Mira
15 de desembre del 2021
Actualitzat a les 15:45h

Sant Cugat estrenarà un nou mapa de zonificació escolar a partir del pròxim curs (2022-23). Així doncs, l'Ajuntament ha impulsat un nou model de zones educatives basat en la proximitat als centres públics i concertats d'infantil i primària de la ciutat i evitar al màxim la segregació -d'acord amb el Pacte contra la segregació escolar a Catalunya signat per l'administració local-. Els canvis s'han donat a conèixer aquest matí en una roda de premsa al consistori després d'un "rigorós projecte d'anàlisi consensuat" amb la comunitat educativa del municipi i el Departament d'Educació de la Generalitat.

En el marc del Consell escolar municipal (format per l'Ajuntament, les direccions dels centres educatius, AFES, i representants de professorat i alumant) i ratificat per la Taula local de planificació educativa, Sant Cugat passarà de dues -zona centre i districtes- a cinc zones escolars mentre alhora es fixarà un nou sistema d'adscripcions de les escoles als centres de secundària de referència.
 

Nou mapa de zones escolars: educació infantil de segon cicle i primària Foto: Aj. de Sant Cugat


Les noves zones seran: Monestir-Sant Francesc i Coll Favà (Zona 1); Nucli, Parc Central Oest, Eixample Sud i Torre Blanca (Zona 2); Volpelleres i Sant Domènech (Zona 3); Mira-sol, can Mates, Arxiu i Parc Central (Zona 4); i Valldoreix, la Floresta i les Planes (Zona 5).

Aquests canvis neixen després que l'Ajuntament s'adonés que la zonificació escolar vigent dividida en dues grans àrees ja "no responia" a les necessitats actuals de la ciutat; ja que una de les zones concentrava els nous barris de creixement (Volpelleres i Can Mates). I és que en els darrers anys s'havien registrat "desequilibris" pel que fa a la sobredemanda o manca d'oferta coincidint també amb la consolidació dels nous centres de l'Institut Leonardo Da Vinci, l'Institut-escola Catalunya i l'escola La Mirada. 

La regidora d'Educació Pilar Gorina ha volgut celebrar el consens al qual s'ha arribat amb un tema "tan delicat" en la qual totes les parts han prioritzat els interessos de la ciutat per sobre dels particulars. Un nou model que permetrà impulsar una "redistribució equilibrada de l'alumnat" fomentant centres més "heterogenis" amb infants amb perfils socioeconòmics i culturals diferents. 

Els criteris que s'han seguit són: respecte dels límits dels barris sempre que sigui possible i amb lògica; una escolarització de proximitat als domicilis de les famílies per afavorir una mobilitat més neta facilitant trajectes de curta distància a peu o amb bicicleta; un alumnat el més socialment heterogeni possible; i que totes les zones incloguin oferta pública i concertada. Tot plegat es desenvoluparà amb un seguiment minuciós d'una sèrie d'indicadors per analitzar si el model respon a les necessitats o caldrà revisar-lo d'aquí a dos anys. 

I què passa amb l'educació secundària?

Per la seva banda, pel que fa als centres d'educació secundària s'establirà una única zonificació escolar al municipi i cada escola pública tindrà dos instituts de referència. En aquest cas, el criteri de l'adscripció (no el de zona) és el que donarà prioritat d'accés per donar continuïtat a l'itinerari pedagògic de cada escola. 

En aquest sentit, els Instituts Arnau Cadell i Angeleta Ferrer rebran l'alumnat que provingui de les escoles La Floresta, Ferran i Clua, Ciutat d'Alba, Turó de Can Mates i Joan Maragall; mentre que els Instituts Pla Farreras i Leonardo da Vinci rebran els de Pins del Vallès, Gerbert d'Orlach, l'Olivera, Collserola i Pi d'en Xandri. 

Així doncs, d'ara endavant, els nous escolars aniran a una escola o altra segons aquest sistema. En cas que alguna família no hi estigués d'acord i volgués un altre institut fora dels previstos on hi tenen preferència, caldrà sol·licitar una plaça a través de la preinscripció i superar el concurs de puntuacions en cas que hi hagi vacants. L'única excepció que garantiria la reserva d'una plaça seria el cas de tenir un germà ja escolaritzat en aquell centre. 

"A Sant Cugat fem una gran escola"

Una de les primeres conseqüències que s'observa d'aquest nou model és la pèrdua de llibertat de les famílies a l'hora d'escollir el projecte educatiu de cada centre en benefici de la proximitat, en alguns casos de 7 a 2. Una limitació en la capacitat de decisió de les famílies que la regidora Gorina i els tècnics municipals no han considerat prou cabdal en contraposició a totes les necessitats i beneficis esmentats prèviament.

Sigui com sigui, la socialista ha reivindicat que "A Sant Cugat fem una gran escola" on tots els centres educatius són "garantia d'una qualitat extraordinària". "Tots els projectes són interessants i d'èxit amb diferències de matís", ha apuntat. Per altra banda, Gorina ha apuntat que el model concèntric apuntat per les AFES de Sant Cugat on cada domicili tindria un llistat de quatre centres educatius a escollir en base a criteris de proximitat s'ha acabat descartant pel rebuig en línies conceptuals del Departament d'Educació de la Generalitat. 

L'Ajuntament ha habilitat uncercador per adreça domiciliària perquè cada família sàpiga en quina zona de Sant Cugat haurà d'escolaritzar els seus fills de cara al procés d'inscripció previst per al mes de març-abril.