La fita de les zero emissions protagonitza el Tribuna Sant Cugat Empresarial

Tots els ponents han coincidit que el futur de la mobilitat ha de passar per la nul·la emissió de gasos contaminants

Imatge de la sessió d'ahir al Tribuna Sant Cugat Empresarial
Imatge de la sessió d'ahir al Tribuna Sant Cugat Empresarial | ACN
Redacció
24 de novembre del 2021

L'última edició del Tribuna Sant Cugat Empresarial ha estat emmarcada per l'actual crisi del preu de l'energia i de components. En aquest sentit, s'ha reivindicat l'objectiu d'assolir la fita de les zero emissions acompanyada d'un canvi cap a una mobilitat més sostenible. La sessió ha comptat amb la participació de la directora de Volkswagen Espanya, Laura Ros, i els presidents de Vueling, Marco Sansavini, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Marta Subirà, i Port de Barcelona, Damià Calvet.

Aquest futur amb una mobilitat de zero emissions és on FGC ha tret pit, reivindicant-se com a referent per l'ús d'energia completament d'origen renovable. Per la seva banda, també el Port de Barcelona ha anunciat que preveu instaurar als seus molls un sistema electrificat i sense ús de combustibles fòssils -una operació que requerirà d'una inversió d'uns 100 milions d'euros-.

Tot i això, el president del Port, Damià Calvet, ha remarcat la col·laboració des de tots els àmbits per entomar aquest repte. "Hi ha plena consciència del canvi climàtic, i ens omplim la boca i tothom és exigent als governants i gestors d'infraestructures per assolir els objectius que ens marquem a les conferències, però sovint hi ha reticències i inèrcies col·lectives i individuals que fan que no es vulgui pagar el preu de descarbonitzar l'activitat", ha assenyalat el santcugatenc.  En aquesta línia, ha criticat que, malgrat es demani una transició energètica, "no hi hagi manera d'instal·lar parcs eòlics i fotovoltaics a Catalunya". 

Per la seva banda, des del sector de l'automoció, Ros ha manifestat les dificultats sobrevingudes per la crisi energètica i de components dels darrers mesos que està tensant en el mercat. A més, la directora nacional de Volkswagen considera que és un coll d'ampolla que cal saber gestionar, més encara quan el futur de l'electrificació del cotxe esdevindrà una realitat a curt termini i es requerirà components d'aquesta tipologia. 

Finalment, el president de Vueling ha reivindicat la necessitat d'optar a ajudes, com els fons de recuperació europeus NextGeneration, per fer un pla conjunt i avançar en el model de mobilitat que es vol en el futur. En aquesta línia, Sansavini ha exposat que s'està treballant perquè en un termini de vint anys hi hagi avions plenament elèctrics

En resum, tots els ponents han coincidit que el futur de la mobilitat ha de passar per la nul·la emissió de gasos contaminants