Dos de cada tres expedients tramitats al nou servei de mediació per fer front al lloguer s'han resolt positivament

El primer any del servei de l'Oficina Local d'Habitatge de Sant Cugat ha atès un total de 87 casos

L'Ajuntament oferia una bonificació del 75% de l'IBI
L'Ajuntament oferia una bonificació del 75% de l'IBI | Bernat Cedó
10 de setembre del 2021
Pocs mesos després d'arribar la pandèmia de la Covid, l'Ajuntament de Sant Cugat va detectar que moltes persones havien començat a tenir problemes per poder pagar els lloguers dels habitatges on viuen per la pèrdua d'ingressos. Davant d'aquesta situació, el consistori va posar en marxa un nou servei municipal de mediació entre propietaris i llogaters privats per tal d'arribar a un acord ja fos per la rebaixa de l'import a pagar o la condonació de la mensualitat.

L'objectiu prioritari és prevenir possibles riscos de pèrdua de l'habitatge i la de promoure la permanència dels llogaters al seu habitatge habitual. A canvi, l'Ajuntament oferia una bonificació del 75% de l'IBI per a aquells propietaris que es prestessin a renegociar part del lloguer als seus arrendataris. Gairebé un any després, tenim les primeres dades. 

En aquests primers mesos de debut, el servei de l'Oficina Local d'Habitatge ha tramitat un total de 87 expedients dels quals 70 s'han resolt. D'aquests, el 62,85% (44) s'han resolt amb un veredicte positiu; mentre que el 37,15% restant ha estat negatiu. 

Dels positius, 18 s'han resolt amb una renovació contractual; 8 amb una alternativa habitacional; 3 amb una rebaixa del lloguer; 6 amb una renovació contractual i amb una rebaixa del lloguer; i 7 amb una revisió contractual i assessorament. Dos d'ells han contingut l'inici d'un procediment judicial.

Per altra banda, 15 han acabat amb una resolució negativa per la falta de capacitat econòmica de la família usuària; 8 per la falta de voluntat de la propietat; 3 per la falta d'alternativa habitacional i 1 per la falta de voluntat de la família. 

Tot i això, l'Ajuntament assegura que en cadascun dels casos s'ha fet "una tasca important d'assessorament i d'apoderament dels drets dels usuaris". "És important que la persona obtingui una visió objectiva de la situació, que facilitarà la cerca d’una solució realista de l’expedient, en base a la normativa aplicable, l’estat econòmic i social de la família així com les possibles perspectives de futur de cada cas", afegeixen des del consistori.

Com sol·licitar aquest servei?

Les peticions s’han de fer a través de l’Oficina Local d’Habitatge (av. Francesc Macià, 16/ 935 878 910 / olh@promusa.cat). En aquesta oficina s’ofereix una primera atenció i, en funció de les diferents casuístiques, es derivarà al Punt d’Atenció a la Mediació al Lloguer.

Aquest servei municipal està gestionat per la Fundació de l’habitatge per a la inclusió social “Hàbitat 3”. Es tracta d’una entitat gestora d’habitatge de lloguer social impulsada des de la Taula del Tercer Sector Social amb l’objectiu que el conjunt de la societat, i en especial els col·lectius més vulnerables, puguin disposar d’un habitatge digne.

En aquests moments l’Ajuntament està en procés de licitar aquest servei, que està previst que canviï de nom i passi a anomenar-se “Punt d’assessorament i suport al lloguer”. Quan es faci efectiu el canvi de nom, s’informarà a la ciutadania.