La bici i el tren s'alien per desbancar el cotxe a Sant Cugat

El projecte del nou HUB "intel·ligent i gratuït" finançat per la Unió Europea pretén incentivar la mobilitat sostenible

El nou HUB ofereix diversos serveis, des d'un aparcament segur fins a eines de reparació
El nou HUB ofereix diversos serveis, des d'un aparcament segur fins a eines de reparació | Miguel Rivera
Miguel Rivera i Sergi Baixas
05 de juliol del 2021
Actualitzat a la 13:34h

"Ens hem d'emmirallar amb les ciutats d'Europa pacificades". Sant Cugat del Vallès ha estat escollida per acollir un projecte europeu que pretén fomentar la intermodalitat entre la bici i el tren. El nou HUB, ubicat al centre comercial de Mira-sol -a tocar de l'estació de FGC-, oferirà un innovador aparcament segur per a 18 bicicletes, un espai de càrrega per a tricicles i un taulell amb eines per a autoreparacions. Aquest "punt de connexió intel·ligent i gratuït"  també facilitarà la distribució urbana de mercaderies amb "cargobikes".

En aquest sentit, tal com ha relatat la presidenta de FGC, Marta Subirà, l'objectiu és fomentar la intermobilitat sostenible d'una manera "pràctica i real" amb nous centres de qualitat que ajudin a evitar l'ús del vehicle privat. Una prova pilot finançada per l'EIT Urban Mobility de la Unió Europea que, depenent de l'èxit de la iniciativa, es traslladarà a altres indrets del país. 

El regidor de Mobilitat i Transport, José Gallardo, ha celebrat l'obertura d'aquest nou espai que complementa l'esforç del govern local en la seva aposta per la lluita contra el canvi climàtic. Així doncs, el projecte quedarà intrinsecament relacionat amb la creixent teranyina de carrils bici que permetrà dotar a la bicicleta d'una infraestructura "funcional" municipal. 

Des de l'AMB, el director de Mobilitat, Joan Maria Bigues, ha assenyalat la iniciativa com un BiciBox d'aparcament segur de bicicletes privades, amb vigilància i assegurança, per evitar possibles casos de vandalisme o robatori. Cal recordar que a l'interior de l'equipament només s'hi pot accedir amb una targeta. Per la seva banda, la directora executiva de CARNET, Laia Pagès, ha fet una crida als santcugatencs perquè utilitzin el servei i poder així contrastar les dades locals amb les d'altres HUBs arreu d'Europa.
 

El centre intermodal s'ubica al centre comercial de Mira-sol, a tocar de l'estació de FGC Foto: Sergi Baixas


L'alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla, ha fet una crida a "sumar complicitats" entre les administracions públiques i les empreses privades per tirar endavant projectes d'aquestes característiques. La republicana també ha destacat la importància d'oferir oportunitats i posar les coses fàcils per "convèncer a la ciutadania" a l'hora de canviar el xip pel que fa a les formes de moure's i poder lluitar de forma "efectiva" contra el canvi climàtic. Tanmateix, Ingla ha apel·lat als santcugatencs a treure profit del "tresor" de tenir set estacions de FGC a la ciutat i "utilitzar la xarxa com un metro". 

Què s'ofereix?
El HUB de Sant Cugat és un espai compartit de Bicibox on es podran aparcar les bicicletes de manera segura i gratuïta. Per accedir-hi, l’usuari necessitarà una targeta nominal, per tant, en tot moment se sabrà qui entra i surt del recinte que també compta amb càmeres de vigilància. Aquest aparcament té capacitat per acollir 18 bicicletes, un taulell de reparació, un inflador i 12 taquilles amb endolls per carregar les bateries.

La prova pilot també s'implementarà simultàniament a Portugal (un centre a Lisboa i una altre a Setúbal) i als Països Baixos (Helmond, Eindhoven i Amsterdam). El de Sant Cugat és el primer en comptar amb dos tricicles de càrrega compartits que es podran demanar en préstec.