​La vianantització de l'avinguda de Cerdanyola s'acabarà el febrer del 2023

Les obres del tram entre el passeig Torre Blanca i el carrer Borrell seguiran els treballs de la primera fase i costaran 1,4 milions d'euros

Presentació de la vianantització de l'avinguda de Cerdanyola.
Presentació de la vianantització de l'avinguda de Cerdanyola. | Aj. Sant Cugat / Lali Puig
10 de juny del 2021
Actualitzat a les 20:30h
Guanyar espai per als vianants. Aquesta és la màxima de l'Ajuntament pel barri del Monestir-Sant Francesc els pròxims anys. Igual com ja s'ha fet en el primer tram de l'avinguda de Cerdanyola, que ara ja està totalment vianantitzada, el govern ha presentat la segona fase, en un acte ciutadà als Jardins del Vallès. Amenitzat per la música de l'Aula de So, veïns i comerciants han escoltat de primera mà un projecte que l'alcaldessa, Mireia Ingla, ha qualificat el projecte per "fer d'aquest barri un millor lloc per viure". "Serà una veritable avinguda per la ciutat i obrirà el barri a la ciutadania".

L'objectiu de l'Ajuntament és avançar en la transformació de l'avinguda en un "gran eix de vianants" i d'aquesta manera impulsar una millora al barri santcugatenc "pacificant el trànsit i reduint la contaminació" a la ciutat. Està previst que les obres comencin l'estiu del 2022 i després de set mesos, es pugui inaugurar a principis del 2023, el mes de febrer. Fins aleshores caldrà acabar de redactar el projecte executiu i licitar els treballs que inclouran la remodelació d'aquesta via entre el passeig Torre Blanca i el carrer Borrell.

Segons ha expressat el tinent d'alcaldia de Presidència, Pere Soler, "això és transformar la ciutat". En un discurs bilingüe ha recordat que van ser els partits de l'oposició que en aquell moment "vam forçar" a l'equip de govern de fer un pla del barri. "Els veïns vau fer possible aquest canvi". "No hem donat la volta al barri sinó, hem donat la volta al Monestir". També ha avançat que malgrat que avui es presenta el projecte "queden moltes coses per repensar com la mobilitat o la recollida de deixalles".

Ingla ha recordat que el segon tram també es farà de la mà dels veïns amb l'experiència del primer tram. "Som a les beceroles del projecte, això va molt més enllà", ha explicat i "també tindrem una comissió de seguiment amb els veïns perquè el projecte té marge de maniobra". Les obres sempre comporten inconvenient i canvis d'hàbits, però els hem de gestionar de la millor manera possible perquè els serveis segueixin sent eficients durant les diferents fases de les obres. "Però sabem que l'objectiu val la pena".

"És una clara manera de fomentar l'ús de l'espai públic, l'activitat al carrer i la convivència amb el comerç del barri". També es renovarà la xarxa de clavegueram i es soterrarà el cablejat aeri de llum i telèfon. Unes obres que abracen 3.790 metres quadrats i tindran un cost total d'1,4 milions d'euros que assumirà l'Àrea Metropolitana de Barcelona. El tècnic i redactor del projecte de l'AMB, Joan Alba, ha explicat el projecte.

Així doncs es donarà continuïtat al primer tram –entre el carrer de la creu i el passeig Torre Blanca- amb tot el paviment en un mateix nivell, sense diferenciar la calçada i les voreres. "Això permet que el carrer sembli més ample del que és", ha insistit Alba qui també ha apuntat que es potencia el comerç local de la zona.

Els veïns, neguitosos pels canvis

L'acte ha comptat amb les intervencions dels veïns que han posat sobre la taula neguits fruit del canvi. En concret, han expressat preocupació pel que fa a la recollida d'escombraries, els autobusos i l'excés de circulació que hi ha en els trams que encara no s'han vianantitzat. En aquest sentit el govern i també el tècnic de l'AMB han explicat que s'estan estudiant tots aquests fets perquè la voluntat és reduir els vehicles que agafen l'avinguda de Cerdanyola per baixar pel carrer Borrell i agafar la rambla del Celler.
 

Els veïns dels barris han exposat els seus dubtes. Foto: Aj. Sant Cugat / Lali Puig


En relació amb la recollida d'escombraries i el transport urbà, Soler i Ingla han avançat que des del govern s'està replantejant el transport públic d'autobusos i la recollida de residus de manera global. Ingla ha insistit que cal un canvi d'hàbits i que s'han de fer.

També han recordat que el xalet de la cantonada amb l'avinguda Torre Blanca l'ha adquirit l'ajuntament i la voluntat és que sigui un equipament del barri a l'espera de fer un pla d'usos de la mà dels veïns. 

Les obres del primer tram van acabar-se el mes de febrer del 2020. L'Ajuntament ha avançat que una vegada finalitzin les obres, la voluntat és remodelar el tercer tram fins a la plaça de la Pelleria, encara sense calanderitzar. En aquest cas la previsió és adequar-hi un pas de vehicles però prioritzant els vianants.