societat

Sant Cugat aposta per les copes menstruals amb una campanya dirigida a les joves d'entre 16 i 20 anys

L'objectiu promoure l'ús d'aquest producte menstrual i per això es posen 500 copes a la seva disposició

per Anna Mira, Sant Cugat | 28 de maig de 2021 a les 16:11 |
Campanya de promoció de les copes menstruals a Sant Cugat. | Aj. Sant Cugat / Lali Puig
Sota el lema "Trio la copa: em cuido a mi i al Medi Ambient", l'Ajuntament de Sant Cugat ha posat en marxa una campanya per promoure l'ús de les copes menstruals entre les noies joves de la ciutat. Focalitzada amb les noies joves de 16 a 20 anys, la campanya vol conscienciar sobre els diversos beneficis en el seu ús i alhora busca normalitzar la menstruació com a un procés saludable i lliure de tabús. 


Coincidint amb el Dia Mundial de la Higiene Menstrual, que se celebra aquest divendres 28 de maig, els regidors de Joventut, Alba Gordó i Marco Simarro, acompanyats de la tinenta d'alcaldia d'Igualtat, Núria Gibert, han donat el tret de sortida a la campanya amb la voluntat de visibilitzar la menstruació i oferir alternatives reals a les joves. 

Segons han explicat Gordó i Gibert, la finalitat és oferir eines que permetin una vivència més positiva de la menstruació, empoderar les persones menstruants a l’hora de prendre decisions en relació amb el propi cos i conscienciar del canvi que pot generar l’ús de la copa menstrual, també, a escala mediambiental. 


"Cada vegada som més conscients de la necessitat que tenim de parlar de menstruació", ha insistit Gordó, qui s'ha mostrat satisfeta i orgullosa del pas que s'ha fet des de l'administració pública. La comissionada per l'Emergència Climàtica ha destacat l'estalvi econòmic i de residus que té utilitzar la copa menstrual, ja que té una vida útil de 10 anys. Es calcula que cada dona fa servir 6 kg de tampons i compreses l'any. 

Per la seva banda Gibert, ha puntualitzat que "cal trencar amb tabús i empoderar les dones en temes de salut d'higiene femenina i salut menstrual". També ha posat el focus en la tasca de l'administració per donar alternatives i així lluitar contra la pobresa menstrual. "Cal fer polítiques públiques en relació amb l’accés universal als productes d’higiene". 


Es posen a disposició 500 copes menstruals 

Una de les iniciatives que ha posat en marxa el consistori santcugatenc, és la compra de 500 copes menstruals que estaran a disposició de les joves. Per adquirir-la, només cal dirigir-se a un dels punts establerts i demanar-la. N'hi haurà a la Tarda Jove (CAP de Can Mates), a l'OhFICINA JOVE, a l'Espai Jove de La Floresta i a l'Espai Jove de Les Planes. 
 

Campanya de promoció de les copes menstruals a Sant Cugat. Foto: Aj. Sant Cugat / Lali Puig


També es faran tallers dirigits a aquest col·lectiu de noies que tinguin interès en conèixer la utilització de les copes menstruals. Les xerrades, amb inscripció prèvia, són a càrrec dels professionals del Centre Jove d’Atenció a les Sexualitats (CJAS). Principalment van dirigits a les noies joves que tinguin interès en saber més coses sobre la copa menstrual i els seus beneficis. Es faran al Casa Torreblanca el dissabte 5 de juny, a les 10 h i el dissabte 12 de juny, a les 18 h. 

Un altre element de la campanya de visibilització és la col·locació d'adhesius als banys dels equipaments municipals. A més a més als instituts es col·locarà un cartell informatiu de la campanya. Un total de 3.172  joves rebran a casa informació sobre el cicle de xerrades i tallers on s’explicarà els beneficis de l’ús de la copa i les recomanacions per a la seva correcta utilització, així com aconseguir-la.

Amb tot, l'Ajuntament ha avançat que es tracta d'una campanya atemporal que en els seus inicis s'ha volgut centrar en els col·lectius més joves de la ciutat però que té la voluntat d'estendre's a totes les dones que menstruen. 

 

Participació