La pandèmia dispara el nombre de persones ateses per Càritas Sant Cugat

La presentació de la memòria de Càritas ha mostrat un increment important de persones ateses a conseqüència de la Covid-19

El mossèn Emili Marlés, durant la presentació de la Memòria de Càritas 2020
El mossèn Emili Marlés, durant la presentació de la Memòria de Càritas 2020 | Cristina Gómez
Cristina Gómez
19 de maig del 2021
Càritas Sant Cugat atén un 41,79% més de persones que abans de la pandèmia i tot i que la demanda d'ajuda s'ha relaxat en els últims mesos, l'assistència segueix molt per damunt de l'habitual respecte els anys anteriors al 2020. Així ho han constatat les dades exposades aquest matí durant la presentació de la memòria de Càritas 2020 a l'Auditori de la Casa Abacial. 

La presentació ha anat a càrrec del mossèn Emili Marlés, rector de la Parròquia Sant Pere d'Octavià, Montse Peñalver, tècnica referent de Càritas Sant Cugat, Meritxell Pineda, tècnica referent del programa laboral de Càritas Sant Cugat i Eva Llinàs, coordinadora de l'entitat. També hi han assistit Carmela Fortuny, portaveu Junts per Sant Cugat, i la tinenta de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert.

Un 2,3% dels santcugatencs han sol·licitat els serveis de Càritas

Durant el 2020, Càritas va atendre 1.051 famílies, que suposen un total de 2.189 persones, amb un import de 834.269,45 euros. En global, un 2,3% de santcugatencs van ser atesos per l'organització, 662 d'aquest per primera vegada. El punt més àlgid de l'any es va registrar durant el mes de juny, quan es van atendre 589 famílies. Tot i l'increment de persones arribades a Càritas per les conseqüències derivades de la Covid-19, Emili Marlés ha volgut destacar que "hem seguit donant el mateix servei que donàvem abans de la pandèmia i hem pogut mantenir el mateix lot. A més, hem passat de 265 socis a 485".

El rebost, l'acollida i la recerca de feina han estat els serveis més sol·licitats durant aquests mesos. Prop de 472.000 euros, la partida més important de tot el pressupost de Càritas, s'ha  destinat a garantir les necessitats bàsiques d'alimentació, que s'han traduït en més de 3.569 àpats servits al menjador del "Recer". Altres serveis com la conversa i el programa d'infància Un nen, una joguina també han seguit amb la seva tasca amb un format adaptat per garantir la seguretat de totes les persones.

La inserció laboral i social, una tasca fonamental

Marlés ha posat èmfasi en la tasca de Càritas, "que més enllà de donar menjar, proporciona un servei molt important que és la inserció social". Per la seva banda, la tinència d'alcaldia de Drets Socials Núria Gibert ha posat en relleu la bossa d'exclusió social que ha deixat la pandèmia a la ciutat, "la més desigual del nostre entorn", i ha manifestat que "podrem fer una radiografia més clara de la cronificació de la pobresa a Sant Cugat quan presentem el baròmetre d'inclusió". 

La pèrdua total o temporal de la feina, va ser el fet que va abocar bona part de les persones ateses per Càritas durant el 2020, a sol·licitar assistència per part de l'entitat. En aquesta línia, des de l'organització han reivindicat que ofereixen serveis d'inserció laboral, diagnòstic i intermediació laboral. Per posar noms a la seva tasca social, la Cintia i l'Humberto han estat dues de les persones que s'han beneficiat d'aquests serveis. Tots dos vinguts de Veneçuela han pogut trobar feina gràcies al suport rebut des de Càritas Sant Cugat.