Entra en vigor la Zona de Baixes Emissions a Sant Cugat

Podré circular pel centre de la ciutat? L'etiqueta de la DGT és obligatòria? Com es controlarà i quines multes s'imposaran?

Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat
Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat | Aj. Sant Cugat / Lali Puig
Redacció
01 de maig del 2021
Actualitzat el 11 de maig a les 12:15h
Sant Cugat del Vallès es convertirà en la segona ciutat catalana, després de Barcelona, en estrenar una Zona de Baixes Emissions (ZBE). A partir de l'1 de maig, els vehicles més contaminants no podran entrar al centre de la ciutat i, sis mesos després, començaran les sancions.

A continuació, 10 coses que has de saber de la ZBE de Sant Cugat.
 

1. Quines són les zones afectades i quines les excloses?


La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Sant Cugat entrarà en vigor l'1 de maig i afecta el centre de la ciutat i un total de 4 km2. Està delimitada per la carretera de Vallvidrera, la ronda Nord, l’avinguda de Roquetes, el carrer de Sant Crist Llaceres i el passeig de Valldoreix. L'horari d'aplicació de les restriccions de dilluns a divendres laborables de 7.00 a 20.00.

 

2. Com puc saber si el meu vehicle està afectat?


La restricció afecta els turismes i vehicles comercials lleugers de gasolina anteriors a l'any 2000 i dièsel d'abans del 2006. En els vehicles de més de vuit places i de mercaderies el límit també se situa en el 2006 mentre les motocicletes queden afectades les anteriors a la norma Euro 2 (habitualment matriculats abans del 2003).

En tots aquests casos no es té dret a etiqueta ambiental i, per tant, no es pot accedir a la ZBE de Sant Cugat. 

Ara bé, la millor manera és comprovar quina etiqueta té el teu vehicle introduint la matrícula en aquest formulari.

 

3. Puc circular sense l'etiqueta ambiental?


La col·locació de l'etiqueta no és obligatòria. En tot cas, facilita la tasca de la Policia Local en cas de controls manuals. D'aquesta manera, si no la portes posada podràs ser aturat per tal que els agents comprovin la documentació del vehicle i la matrícula.


4. Com puc aconseguir l'etiqueta ambiental?


La DGT va repartir gratuïtament les etiquetes ambientals –B, C, ECO o 0-. En cas de no haver-la rebut o si l'has perdut, demana cita previa a les oficines d’Atenció Ciutadana (OAC) municipals on t'informaran com es pot tramitar la sol·licitud d’alta del vehicle al Registre metropolità i com aconseguir l'etiqueta per 5 euros. A més, es pot demanar presencialment o telemàticament a través de Correus.
 

5. Quants vehicles estan afectats?


Les dades indiquen que la restricció afecta 3.811 vehicles, un 7% del parc santcugatenc. El control es farà amb cinc càmeres de videovigilància instal·lades a l'interior de la ciutat que incorporaran el sistema informàtic per la lectura de les matrícules. A més a més, també hi haurà un vehicle de la Policia Local itinerant per grantir el control. 
 

6. Com es controlarà i quines multes hi haurà?


Hi haurà un sistema de control format per 5 càmeres que analitzaran les matrícules i, en cas de detectar un vehicle no autoritzat, iniciarà el procés de sanció. També hi haurà un vehicle de la Policia Local amb tecnologia de càmeres a bord. 

La multa mínima és de 100 euros i de 500 si es produeix en un episodi d'alta contaminació. Les ordenances preveuen elements agreujants com la reincidència. No es començarà a multar fins a l'1 de novembre del 2021. 

Presentació de la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat. Foto: Aj. Sant Cugat / Lali Puig


7. Quines alternatives hi ha per accedir a la ZBE?

En els darrers anys l'AMB ha impulsat tres iniciatives per facilitar no haver d'entrar en cotxe a la ZBE:

La T-verda metropolitana

Un títol que permet viatjar gratuïtament per les sis zones de l'ATM en qualsevol sistema de transport públic fins un màxim de tres anys. S'obté si es dona de baixa i es desballesta un vehicle privat contaminant. En poc més de dos anys, s'hi han acollit unes 9.000 persones.
 
La tarifa metropolitana
Des del 2019 només cal pagar una zona per qualsevol viatge amb origen i destí als 36 municipis metropolitans (independentment si són de la zona 1 o 2).

L'impuls dels park and ride
És un sistema per afavorir la intermodalitat entre vehicle privat i transport públic en punts de l'exterior de la ZBE.

Pàrquings dissuasoris
L'Ajuntament de Sant Cugat ha anunciat que una alternativa és aparcar el cotxe als pàrquings situats fora de la ZBE i moure's amb transport públic al centre. Aquests aparcaments estan situats a Can Magí i en un futur s'habilitarà el que està situat al costat de Boehringer Ingelheim. 

Ús dels FGC 
Sant Cugat disposa de set estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), una alternativa al vehicle elèctric per moure's per la ciutat.
 

8. En què consisteix el park and ride?


Un park and ride no deixa de ser un aparcament a tocar d'una estació de qualsevol mode de transport públic. En el cas de Sant Cugat n'hi ha, de més o menys regulats, a tocar de la pràctica totalitat d'estacions de FGC i de Rodalies Renfe. El web de l'AMB té un mapa amb tots els parks and ride de l'àrea metropolitana de Barcelona.
 

9. Quines excepcions hi ha?


Hi ha diversos tipus de vehicle que poden accedir a la ZBE malgrat no tenir etiqueta ambiental. Es tracta dels destinats a persones amb mobilitat reduïda i serveis públics. En aquests casos –així com per les autoritzacions temporals de vehicles singulars- s'han de donar alta a un registre metropolità per no ser multats.

També al web zbe.barcelona es poden demanar les autoritzacions diàries pels vehicles convencionals sense etiqueta. Són un màxim de 10 a l'any i a un preu de 2 euros diaris.

S'han establert moratòries d'un any (fins l'1 de maig del 2022) per les persones amb rendes més baixes i per motos, furgonetes, camions i autobusos. I moratòries de cinc anys (fins l'1 de maig del 2026) pels camions de gran tonatge que accedeixen al polígon de Can Magí. 
 

10. És una mesura inèdita a Europa?


No, ni molt menys. Hi unes 200 ciutats a Europa –Londres, París, Anvers, Amsterdam, Milà...- que tenen en funcionament zones de baixes emissions i, de fet, en molts casos s'estan endurint les condicions. Val la pena consultar el web urbanaccessregulations.eu abans de viatjar en qualsevol d'aquestes metròpolis. A l'estat espanyol, en canvi, sí que és pioner ja que el referent més proper –Madrid Central- ocupa una superfície 20 vegades inferior.

A banda de Sant Cugat, Sant Joan Despí i Ripollet han estat els altres dos municipis metropolitans que han sol·licitat la subvenció i estan en tràmits per crear zones de baixes emissions locals d’aquestes característiques.

A més a més, l'any 2023 està contemplat que totes les ciutats de més de 50.000 habitants hagin aprovat la ZBE. Les capitals de comarca o ciutats com Terrassa ja han començat els tràmits per fer-ho efectiu.