«Intentem trencar els esquemes de la música clàssica sense perdre la qualitat»

Sant Cugat acollirà dos recitals del prestigiós Festival de Lied Victoria de los Ángeles-Life Victoria

Helena Mora i Marc Busquets del Festival Life Primavera Victòria dels Àngels.
Helena Mora i Marc Busquets del Festival Life Primavera Victòria dels Àngels. | Anna Mira
30 d'abril del 2021
Actualitzat a les 10:39h
Victòria dels Àngels i Sant Cugat estan estretament lligades. La soprano que dona nom a l'Escola Municipal de Música va viure els darrers dies de la seva vida a la ciutat vallesana. Una relació que ara torna amb més força que mai amb part de la programació del Primavera Life Festival, que forma part del prestigiós Festival de Lied Victoria de los Ángeles-Life Victoria, impulsat per la Fundació Victoria de los Ángeles.

Un recital de lied al Monestir aquest dissabte 1 de maig, retornarà a Sant Cugat el llegat més íntim de Victòria dels Àngels. En una entrevista amb NacióSantCugat, la presidenta de la fundació, Helena Mora, i el director artístic del festival, Marc Busquets, asseguren que intenten trencar esquemes en el món de la lírica per fer-la més accessible a tothom. Esperen que l'arribada del Festival a Sant Cugat sigui per quedar-se i per ajudar a preservar la figura d'aquesta soprano reconeguda internacionalment.

- Quina relació tenen amb Victòria dels Àngels?

- Helena: Vaig crear la fundació el 2007 un any després de la mort de Victòria per preservar el seu llegat cultural. Amb ella tenia una relació familiar, va ser la meva sogra i després es va convertir en més que la meva mare; una relació de família no biològica (s'emociona). Després de la seva mort em vaig sentir molt responsable del record de la Victòria perquè va dipositar tot a les meves mans. Volem que aquest llegat sigui un exemple per a noves generacions.

- Marc: Formo part de la fundació des del 2015 i des del 2017 sóc director artístic del festival Lied Victoria de los Ángeles, que es va crear l'any 2013.

- La primera edició del festival Primavera Life s'havia d'estrenar l'any 2020, però la pandèmia els ho va impedir.

- M: Sí de fet el vam arribar a presentar el 20 de febrer, però poc després el vam haver de suspendre.

- Com neix aquest festival primaveral?

- M: Nosaltres el festival sempre el fem a la tardor i sempre hem donat molta importància a les mastersclass, però quedava una mica difús dins del festival. El que hem fet és la part formativa del festival de tardor i traslladar-ho a la primavera, perquè també té més sentit pel que fa al curs acadèmic per donar rellevància a la part acadèmica. Som un dels pocs festivals que li donem tanta importància a aquest aspecte.

- Per primera vegada Sant Cugat serà un dels escenaris del festival que recorda la figura de Victòria dels Àngels, que va viure els últims anys de la seva vida a la ciutat vallesana.

- H: Amb el primer Life Primavera vam decidir reprendre la relació amb Sant Cugat després d'un parèntesi. Vam pensar que era una bona oportunitat vincular-ho amb el nom acadèmic i donar ressò a la figura que dona nom a l'escola municipal de música. De fet, la seu de la fundació va ser aquí de Sant Cugat.

- M: Ella va viure aquí els últims anys llavors és una relació molt natural entre Sant Cugat i Barcelona (on va néixer).

- H: Sant Cugat té uns espais i unes condicions molt bones per fer aquest projecte. Des de l'escola de música, el Monestir, el Claustre, l'Auditori, etc. També va bé sortir de Barcelona però alhora estar-hi a prop.
 

Helena Mora i Marc Busquets del Festival Life Primavera Victòria dels Àngels. Foto: Anna Mira


- Per tant el Life Primavera ha vingut per quedar-se a Sant Cugat?

- H: El nom de la Victòria està per sobre de tot, tant de la nostra intenció, com de l'Ajuntament. El punt de partida és el Life Primavera del 2021 i la intenció és fer molta més activitat amb un punt d'inflexió amb el centenari del naixement de la Victòria que es commemorarà l'any 2023-2024. Pensem que és una manera de donar visibilitat a un lloc on ella va viure aprofitant la internacionalització de la seva figura. És un personatge de molt prestigi, no només a escala musical sinó també a escala humana.

- M: Són figures de gran rellevància de les quals se'n pot treure un rèdit humà a nivell ciutat i de societat. La nostra voluntat és que Victòria dels Àngels estigui molt present en l'àmbit ciutadà, pel centenari del seu naixement.

- H: Hem de fer activitats per donar a conèixer la Victòria pels més petits.

- Què es podrà veure a Sant Cugat els pròxims dies?

- M: Lied és cançó en alemany i cançó és tot. Com les que escoltes a la ràdio però portada al segle XIX amb la veu impostada i el piano. El lied es va crear pels salons i és la tradició més clàssica i lírica. Aquí es veuran peces curtes de dos o tres minuts, i a tothom qui dubti li diria que no tinguin massa por i que es deixin portar. És un món que quan entres és molt maco perquè és la conjunció entre la música i la poesia.

- H: A més a més donem suport a les carreres de joves que vindran a Sant Cugat provinents de l'Académie de l'Abbaye de Royaumont (Musée d'Orsay - París). 

- M: La setmana del 12 de maig a l'Escola Municipal de Música Victòria dels Àngels hi haurà unes masterclass de la mà de figures internacionals que van dirigides sobretot a estudiants de duet de cant i piano, però també s'hi pot anar d'oient.

- Consideren que en món de la lírica encara hi ha una certa barrera amb la societat?

- H: Sí, nosaltres provem de trencar esquemes de la música clàssica que són molt rígids. Per exemple, fem concerts amb aperitius amb gent jove. Crec que hem de treure la por a acostar a la lírica.

- M: Desencorsetar sense perdre la qualitat. Cuidem molt els formats, la il·luminació perquè sigui una mica friendly i que no tiri enrere. Per exemple l'aplaudiment amb música clàssica està molt regit i si és una cosa espontània, per què no?

- Han escollit el recinte modernista de Sant Pau, el Museu de la Música, el Monestir de Sant Cugat, amb què es basen a l'hora de decidir els espais?

- M: Està pensat tot. Procurem que no hi hagi més de sis files fins al cantant per permetre tota l'atenció amb el recital. També tenim molt cuidat el so, la il·luminació.

- Quina valoració fan dels primers espectacles en pandèmia?

- H: La setmana passada ho vam gravar per primera vegada amb streaming i estem molt sorpresos l'èxit que ha tingut i les visualitzacions.

- M: La capacitat d'aforament és molt limitada. Normalment ja són 150 persones perquè l'ideal és que hi hagi poca gent, però ara amb les limitacions són de 50. En música clàssica crec que la pandèmia hi ha hagut una mica de descorsetament molt necessari. Han baixat les exigències perquè hi ha hagut moltes més limitacions, de tota mena.

- H: Te n'adones que tot pot ser més fàcil.
 

Helena Mora i Marc Busquets del Festival Life Primavera Victòria dels Àngels. Foto: Anna Mira


- El sector cultural és un dels més afectats pel virus, quines expectatives tenen?

- H: Si parlem per nosaltres la veritat és que hem pogut fer el festival de tardor i ara estem fent el de primavera i ens ha anat bé.

- M: L'important és no parar perquè segurament el que hi haurà després d'això serà un canvi d'hàbits. Dins de la cultura, la música clàssica ha sigut molt militant, no ha quedat tan parada com el rock o el pop, per exemple.

- Abans comentaven que els agradaria acostar la lírica als joves, què creuen que caldria fer?

- M: El preu de les entrades sempre és un hàndicap. Pel Festival, l'entrada normal són entre 20 i 30 euros, però pels menors de 30 anys és de 10 euros i menors de 18 anys, dos euros.

- H: Tenim uns preus molt populars perquè tenim la sort de tenir mecenes i patrocinis. La nostra tasca és apropar la lírica als joves. També fem abonaments.

- M: També busquem que quan estiguis allà tinguis la sensació que l'espai està al dia i no trobar-se amb un lloc carrincló. Que sigui una mica més excitant tot plegat.