El Síndic de Greuges apunta la salut i l'economia com les principals preocupacions dels santcugatencs

Ramon Palacio presenta l'informe de gestió de l'oficina durant el 2020

Ramon Palacio, Síndic de Greuges de Sant Cugat
Ramon Palacio, Síndic de Greuges de Sant Cugat | Ajuntament de Sant Cugat
15 de març del 2021
Actualitzat a les 16:32h
Les principals preocupacions dels santcugatencs que han fet arribar al Síndic de Greuges s'han concentrat en temàtiques de salut i economia. El Síndic local, Ramon Palacio, ha presentat aquest dilluns 15 de març l'informe de gestió durant l'any 2020 en ple municipal extraordinari, que es troba en funcions en el càrrec després de presentar la seva renúncia per incompatibilitat amb la jubliació i no arribar a un acord amb el govern local.

En total, durant l'any passat es van realitzar un total de 245 actuacions, repartides en 147 queixes i 98 assessoraments. Una xifra que cau un 21,73% respecte al 2019, plenament condicionada per la situació excepcional derivada de la pandèmia de la Covid-19. 

De les 147 queixes rebudes, se’n van estimar 81 (66 no van ser estimades), i es va obrir un expedient per a cada una d’elles. Aquests expedients van generar 181 documents de peticions a l’Ajuntament entre peticions d’informe inicials, requeriments de resposta, desacord amb la resposta rebuda o ampliació de la informació. Respecte a les queixes admeses, de cada tres, dos en té raó el ciutadà i una l'Ajuntament. 

Per temàtica, de les 81 queixes admeses, 48 queixes corresponen a serveis territorials (seguretat ciutadana, via pública, habitatge, llicències d’obra, qualitat urbana...), 19 queixes corresponen a serveis a les persones (polítiques socials, cultura, educació...) i 14 queixes corresponen a l’administració general (impostos i taxes, economia, responsabilitat patrimonial...). Una varietat que Palacio ha celebrat perquè demostra que Sant Cugat és "una ciutat plural amb problemàtiques diverses i no esbiaixada en una problemàtica concreta". 

Entre les queixes admeses, el síndic ha volgut destacar les "7 queixes relatives a les llicències d’obres. Els terminis de tramitació estan en una mitjana de dos anys, quan el propi web municipal indica que ha de ser de dos mesos". En aquest sentit, l’Ajuntament va presentar la setmana passada un Pla per millorar els terminis d’atorgament d’aquests tipus de llicències. Palacio també va presentar actuacions d'ofici respecte a l'ordenança de terrasses, l'assistència de la gestora de la salut pública a la ciutat Mútua Terrassa, canals de comunicació entre Ajuntament i ciutadania, i consideracions i recomancions sobre l'Anella Verda.

Objectius futurs

Palacio ha assenyalat a una voluntat "continuista" per tal de seguir treballant per tal de consolidar la institució i millorar la qualitat del servei que ofereix. Per aquest motiu, s'aposta per disposar d'un suport jurídic permanent a l'oficina; una actualització del reglament i protocol de relacions entre el Síndic de Greuges i l'Ajuntament; continuar la participació activa en el FòrumSD; i sol·licitar l'actualització de la Carta de Serveis.

Per altra banda, també aposta per mantenir la presència als districtes i apropar el servei del Síndic als barris; incrementar les activitats a escoles i instituts; visitar de forma regular els centres de salut i residències de gent gran; l'organització d'una "Jornada del Síndic" amb temes d'interès general i de defensa dels drets; i incorporar objectius de desenvolupament sostenible. 

Entre els principals retrets a l'Ajuntament, Palacio reitera la importància respecte a l'actualització del reglament i protocol -després d'una proposta presentada l'abril del 2020- i apunta que "aquest govern no ha estudiat encara aquesta proposta i no s'ha avançat gens en el tema". 

Pel que fa a la demanda de disposar de suport jurídic permanent a l'oficina del Síndic, independent de l'assessoria jurídica de l'Ajuntament, també s'apunta que serà un "objectiu lluny de ser aconseguit". Una idea que la tinència d'alcaldia de Bon Govern, Lourdes Llorente, ja ha tancat la porta completament per incompatibilitat legal que no permet al consistori contractar a més gent.  

Finalment, respecte a la Carta de Serveis, que compromet al Síndic amb la ciutadania però que "està lligada al Reglament i Protocol" per fer concordar els terminis de resposta i per tant "seria desitjable aprovar-la posteriorment", "degut al retard acumulat no podem esperar massa més i la publicarem en breu". Una Carta que incorporarà indicadors de qualitat. 

Situació excepcional de pandèmia

L’any 2020 ha estat marcat per l’alarma sanitària derivada de la irrupció del virus i per les restriccions de mobilitat i d’activitat econòmica per mirar de controlar la pandèmia. Aquest fet ha impactat en la manera de desenvolupar l’activitat de l’oficina del Síndic, que durant el confinament ha estat totalment a distància, mitjançant web, correu electrònic, telèfon, i vídeo-reunions. L’activitat s’ha pogut desenvolupar satisfactòriament, sobretot per disposar prèviament de les eines necessàries, especialment el web sindicsantcugat.cat i l’aplicatiu AUPAC.

Tanmateix, també s’han interromput les assistències als districtes i les activitats en escoles, i que la quantitat de queixes i assessoraments ha disminuït respecte al 2019, per la disminució de l’activitat econòmica i per la diferent sensibilitat dels ciutadans.