«L'Ajuntament ens ha ignorat»; la plataforma Repensem la ZBE critica que no els han respost les al·legacions

El col·lectiu intervindrà durant el ple d'aquest dilluns en el qual s'ha d'aprovar l'ordenança que regularà la Zona de Baixes Emissions a Sant Cugat

La ZBE de Sant Cugat serà una realitat a partir de l'1 de maig
La ZBE de Sant Cugat serà una realitat a partir de l'1 de maig | Helena Serravinyals amb H
15 de març del 2021
Actualitzat el 27 d'abril a les 11:35h
La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Sant Cugat serà una realitat el pròxim 1 de maig. La ciutat es convertirà així en la segona ciutat de Catalunya, després de Barcelona, en aplicar la normativa per reduir el trànsit contaminant del centre de la ciutat. Ara bé, la normativa és la mateixa que la de la capital catalana, avalada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona; i els distintius de la DGT són els que marcaran la diferència entre els vehicles als quals se'ls permetrà circular i els que no.

Unes normes que no comparteix la plataforma Repensem la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat, sorgida el mes de maig passat, quan es va aprovar inicialment l'ordenança, i revifada la setmana passada amb l'anunci de l'aprovació definitiva i l'entrada imminent -l'1 de maig- de la ZBE a la ciutat. En declaracions a NacióSantCugat, un dels impulsors ha explicat que se senten "completament ignorats" i "absolutament decebuts" amb l'Ajuntament de qui asseguren que no han rebut resposta de les al·legacions que van presentar el 16 de juny de 2020. 

"Nosaltres no estem en contra de la Zona de Baixes Emissions", deixen clar. "Però creiem que copiar la ZBE de Barcelona no s'adequa al model de ciutat que tenim", especifiquen. És per això que aquesta plataforma està conformada per una norantena de persones a títol personal que estan afectades directament o no per les restriccions de la ZBE i compta amb l'adhesió de l'associació Sant Cugat Comerç i l'associació de Veïns i Propietaris de Valldoreix. "L'objectiu que tenim és millorar-la". 

Des de la plataforma expliquen que es van reunir amb el regidor de Mobilitat, José Gallardo, i la comissionada per l'Emergència Climàtica, Alba Gordó, el passat 22 de juliol on se'ls va explicar el projecte i "ens va semblar una reunió constructiva on semblaven disposats a escoltar les nostres propostes". Mesos després de no rebre cap comunicació per part de l'Ajuntament, un dels impulsors de la plataforma s'ha mostrat sorprès per la rapidesa en tirar endavant la ZBE "quan a la reunió se'ns va plantejar com un repte de futur". 

La zona on s'aplicarà comprèn una àrea de 4 km2 del municipi i està delimitada per la carretera de Vallvidrera, la ronda Nord, l’avinguda de Roquetes, el carrer de Sant Crist Llaceres i el passeig de Valldoreix. Una de les propostes de la plataforma passa crear distintius d'àmbit local que tinguin en compte aspectes com l'ús del vehicle o el quilometratge, ja que des de la plataforma afirmen que els de la DGT "han estat altament qüestionats". 

Segons ha informat l'Ajuntament, l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions afectarà al voltant de 3.800 vehicles de Sant Cugat que no disposarien dels distintius necessaris per circular pel centre de la ciutat. En aquest sentit des de la plataforma per repensar la ZBE posen l'accent en la "discriminació classista" que això suposa, ja que "una persona que a Sant Cugat tingui un cotxe més vell és perquè segurament no té la capacitat econòmica per fer-ho". 

La plataforma intervindrà durant l'audiència pública del ple d'aquest dilluns 15 de març en el qual s'aprovarà de manera definitiva l'ordenança de la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat.