La Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat entrarà en vigor l'1 de maig

La ciutat es converteix en el primer municipi català, després de Barcelona, en activar la regulació del trànsit per als vehicles més contaminants

La ZBE de Sant Cugat serà una realitat a partir de l'1 de maig
La ZBE de Sant Cugat serà una realitat a partir de l'1 de maig | Lali Puig / Aj. de Sant Cugat
11 de març del 2021
Actualitzat el 27 d'abril a les 11:36h
La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Sant Cugat serà una realitat el pròxim 1 de maig. A partir d'aquest moment, la circulació al centre de la ciutat estarà prohibida per als vehicles més contaminants, és a dir, que no disposin de distintiu ambiental de la Direcció Genral de Trànsit (DGT). Emmirallant-se amb Barcelona, a Sant Cugat el règim sancionador també començarà sis mesos més tard, l'1 de novembre del 2021. 

En una roda de premsa al parc de la Pollancreda, Ajuntament i Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), han escenificat la coordinació i treball conjunt que han fet per tirar endavant aquesta iniciativa, aprovada inicialment el mes de maig de l'any passat en el ple municipal i de manera definitiva, el pròxim dilluns 15 de març.

L'alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla, ha expressat que "la implantació de la ZBE és un pas més en la lluita contra el canvi climàtic, igual que fa poc menys d’un any ho va ser l’anella verda". "És un moment important per Sant Cugat i estem satisfets de poder iniciar el tret de sortida", ha afegit i que se suma a altres canvis com l'ampliació dels carrils bici o la pacificació de la ciutat amb la implementació de 30 km/h. 

La zona on s'aplicarà comprèn una àrea de 4 km2 del municipi i està delimitada per la carretera de Vallvidrera, la ronda Nord, l’avinguda de Roquetes, el carrer de Sant Crist Llaceres i el passeig de Valldoreix. El regidor de Mobilitat i Transport de Sant Cugat, José Gallardo, ha explicat que la ZBE és un compromís clar en la reducció de les emissions que possibilitarà una millora en la qualitat de l’aire del nostre espai urbà, i farà que la nostra ciutat esdevingui més saludable amb una major protecció de les persones, el clima i la biodiversitat".
 

Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat. Foto: Cedida


Les restriccions estipulades per l’ordenança no afecten els vehicles amb autoritzacions especials, com poden ser els dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda (VPMR) i els que es dediquen al transport de persones amb malalties, entre d’altres. L’AMB, però, recorda que els vehicles amb autoritzacionstambé s’han de registrar i validar la pertinent autorització i no ser sancionats. 

Segons ha informat l'Ajuntament, l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions afectarà al voltant de 3.800 vehicles de Sant Cugat que no disposarien dels distintius necessàris per circular pel centre de la ciutat. 

Per la seva banda, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, ha asseverat que "amb les zones de baixes emissions locals, volem seguir la petja i el precedent de la ZBE Rondes BCN i també el recorregut que tenen en aquest àmbit moltes ciutats d’Europa". 

ZBE metropolitana 

Des de de l’AMB es recorda que la nova Llei de canvi climàtic obligarà a totes les ciutats d’Espanya de més de 50.000 habitants a establir zones de baixes emissions urbanes, com a mesura essencial per millorar la qualitat de l'aire i, en conseqüència, aconseguir un ambient més saludable per a la ciutadania d'aquests 148 grans centres urbans. “Amb la implantació de la ZBE Rondes BCN i les ZBE locals de la metròpolis de Barcelona, una vegada més, el món local continua estant a l'avantguarda de les mesures per al progrés social i econòmic en la lluita contra el canvi climàtic i la millora de la qualitat de l'aire”, ha afegit Poveda. 

De fet, el passat mes de febrer Sant Cugat va comprometre's en aplicar el Pla d'Acció d'Emergència Climàtica, que té per objectiu reduir les emissions un 55% el 2030. "És un canvi necessari", ha insistit l'alcaldessa santcugatenca i ha dit que a Sant Cugat vol ser referent per la resta de ciutats. 

En aquest sentit, Ingla ha insistit en el fet que "hem d’avançar cap a ciutats pacificades, que prioritzin la mobilitat sostenible i les persones per davant del vehicle privat". "Som una ciutat molt extensa i amb moltes zones verdes, però la gent del nucli urbà, del centre, també té dret a respirar un aire més saludable”, ha refermat Ingla. 

​Finalment Gallardo ha conclòs expressant que "l’ordenança fa efectiu un dels objectius del Pla d’acció d’emergència climàtica perquè incideix directament en un dels principals eixos, com és el canvi en el model de mobilitat més sostenible".