ERC aposta per implantar la mobilitat sostenible i la generació d'energies netes

El candidat del Vallès Occidental, Juli Fernàndez, ha explicat que el partit crearà una conselleria d'Acció pel Clima

El candidat d'ERC al Vallès Occidental, Juli Fernández, amb representants locals a Sant Cugat.
El candidat d'ERC al Vallès Occidental, Juli Fernández, amb representants locals a Sant Cugat. | Anna Mira
05 de febrer del 2021
Actualitzat a la 13:29h
"La transformació de la mobilitat no és una opció, cal una visió ecologista i de combat climàtic". Així de contundent s'ha mostrat el candidat d'ERC al Vallès Occidental, Juli Fernàndez, en un acte polític aquest divendres 5 de febrer al matí a tocar de l'Anella Verda de la ciutat. Un carril bici que des de la seva posada en marxa fa uns mesos ha generat molta controvèrsia a part de la ciutadania i comerciants que la consideraven innecessària. Però per l'alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla, "tenim la necessitat de treure cotxes del centre de la ciutat i ha significat una millora-ne la mobilitat".

Fernàndez ha explicat que si ERC governa, crearà una conselleria d'Acció pel Clima per coordinar totes les accions del govern i treballar per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) del 2030. "L'emergència climàtica ens obliga a repensar la mobilitat i a pensar en l'energia neta". Precisament el candidat comarcal s'ha basat en aquests dos àmbits per posar sobre la taula, necessitats que volen revertir.

"El sistema energètic actual d'oligopoli ens condemna a pagar l'energia més cara d'Europa i ens condemna a la competitivitat de les empreses i no garanteix l'accés a l'energia en situacions de vulnerabilitat", ha expressat. En aquest sentit, els republicans es comprometen a seguir treballant per generar energia a tots els sostres de tots els edificis públics, per l'autoconsum -com ja es fa en alguns punts- i posar els excedents en el mercat.

A Sant Cugat, Ingla ha anunciat que s'invertirà 1 milió d'euros en col·locar plaques fotovoltaiques a edificis municipals però també escoles. Fernàndez també s'ha compromès a treballar per avançar en la gestió dels recursos hídrics.

La Zona de Baixes Emissions, a tocar 

La mobilitat sostenible és un dels pilars que defensa ERC pels pròxims anys. Ingla ha assegurat que a Sant Cugat, l'Anella Verda cal connectar-la amb la resta de ciutat i aposten per "crear tota la xarxa de carris bici per accedir a punts de la ciutat o una ciutat 30 km/h ciutat pacífica". Per la seva banda, la comissionada per l'Emergència Climàtica de l'Ajuntament, Alba Gordó, ha avançat que la Zona de Baixes Emissions a Sant Cugat serà molt aviat una realitat. Està previst que entri en funcionament abans de l'estiu. 

Fernández ha insistit a millorar la connexió a través de xarxa ciclable i eixos cívics que permeten fer desplaçaments entre municipis. Recorda que posaran sobre la taula l'avinguda metropolitana de l'N-150. "Hem de tenir que això farà que transformem la nostra mobilitat". 

Aposta per la connexió ferroviaria a la comarca 

El Quart Cinturó no respon a la situació d'emergència climàtica que tenim. "No té sentit executar infraestructures que es van plantejar els anys 60", les solucions passen per "la xarxa ferroviària orbital dels vallesos i pel transport de mercaderies per ferroviari".

"No té cap sentit crear autopistes noves". No obstant això, Fernàndez ha apuntat que si cal millora les existens, com en el cas de Terrassa que la B-40 acaba en un carrer. "No pots ser el defensor del combat climàtic i del Quart Cinturó", ha defensat i ha recordat que a més a més, l'estudi informatiu ha caducat per tercera vegada. 

En relació precisament amb la contaminació Gordó ha recordat que a tot a l'àrea metropolitana es podrien evitar 4.000 morts l'any per la contaminació. "Ens hi va la salut", ha insistit.