coronavirus

Sant Cugat reforça el protocol d’actuació per atendre les persones sense llar

A dia d'avui, l’Ajuntament té detectades nou persones en aquesta situació

per NacióSantCugat, 21 de gener de 2021 a les 09:00 |
Xarxa d'Atenció a les Persones Sense Llar | Jordi Jon Pardo
Aquesta informació es va publicar originalment el 21 de gener de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Sant Cugat ha reforçat el protocol d'actuació per atendre millor les persones sense llar. L'objectiu de l'Ajuntament és ajudar al màxim aquestes persones i oferir-los recursos i alternatives habitacionals perquè puguin millorar la seva situació, en especial davant el fred intens dels mesos d'hivern.

Davant d'aquesta "complexa realitat social", els departaments de Serveis Socials i la Divisió de Proximitat i Relacions amb la Comunitat de la Policia Local han treballat conjuntament durant els darrers mesos per perfeccionar el protocol i el circuit d’atenció al sensellarisme.


El resultat ha estat un document que recull i estableix totes les accions a realitzar. Moltes d’aquestes accions abans es feien sense estar concretament sistematitzades i ara totes han quedat recollides amb els protocols adequats, a més de millorar alguns aspectes que estaven pendents com per exemple establir un circuit de comunicació diari, determinar les funcions específiques de cada servei o en quines fases es realitza el treball conjunt. 

Tanmateix, s’està oferint a les persones sense sostre que fan ús temporal d’un centre d’acollida un servei de cura d’animals de companyia. Cal tenir en compte que als centres d’acollida no és permesa l’entrada amb animals. L’objectiu és que l’àrea de Benestar Animal pugui activar la xarxa de voluntaris per tenir cura temporal d’aquests animals. En aquests moments un servei molt similar està en marxa, dirigit a persones que tenen la malaltia de la Covid-19 i temporalment no poden tenir cura dels seus animals de companyia.  


Nou sensellars a Sant Cugat

En aquests moments l’Ajuntament té detectada aquesta situació al municipi: tres persones vivint en furgoneta o cotxe, quatre dormint al carrer i dues en allotjament temporal. D'aquestes, vuit són homes i una dona. Des del consistori avisen però, que la variabilitat i la mobilitat en les persones que no tenen llar és molt alta i que aquestes xifres podrien variar.


Què s’ofereix a les persones sense llar?

Els Serveis Socials ofereixen diferents recursos per millorar la situació d’aquestes persones: ús d’una pensió, relloguer d’habitacions, dutxes a Càritas, menjador social a Càritas... En la majoria de casos les persones sense llar en un primer moment no accepten cap tipus de recurs, tot i que posteriorment només a partir d’intentar establir un vincle mica en mica accepten algun dels recursos.


Com a servei d’atenció d’urgència, l’Ajuntament disposa del CUESB (Centre d’atenció a les urgències i emergències socials de Barcelona) amb qui es té un conveni de col·laboració. L’atenció al CUESB es pot activar tant des de la Policia Local com des dels Serveis Socials per atendre situacions d’urgència. Si la persona accepta, s’ofereix allotjament per una nit o cap de setmana i després els Serveis Socials realitzen una recerca d’allotjament alternatiu més estable.

Actuacions en cas d’onada de fred

En situacions d’onada de fred, Serveis Socials actua per atendre els casos de persones sense llar i també de persones amb llar però amb vulnerabilitat social (persones que viuen en habitatges aïllats i/o sense xarxa social i familiar). S’ha elaborat un llistat amb aquest col·lectiu i des de Creu Roja en avisos d’onada de fred (o calor) contacten amb ells per detectar qualsevol necessitat.

En casos de nevada una tècnica de Serveis Socials acompanyada per Policia o Protecció Civil visiten totes les persones d’aquest llistat per conèixer in situ les necessitats (mantes, menjar, butà, llenya, ....) o bé comprovar si cal activar algun recurs d’allotjament alternatiu temporal.

Què pot fer la ciutadania en cas de detectar aquestes situacions?

Han de trucar a la Policia Local (092) o enviar un missatge a serveissocials@santcugat.cat.

Projecte de futur: "Primer, la llar"

 Properament l’Ajuntament iniciarà una prova pilot per oferir habitatges a persones sense llar. El projecte s’ha batejat com a “Primer, la llar”, i s’adreçarà a les persones sense llar que hagin acceptat recursos de millora de la seva situació. Properament es presentarà aquest projecte amb més detall.

Altres notícies que et poden interessar

​​​
​​​
​​​

 

Participació