Sant Cugat i la bicicleta: folklòrica o funcional?

Els robatoris de les bicicletes és una de les principals causes de desincentivació al decidir optar per aquest model de transport

Ciclista circulant pel carril bici de Rambla del Celler de Sant Cugat
Ciclista circulant pel carril bici de Rambla del Celler de Sant Cugat | Sergi Baixas
15 de gener del 2020
Actualitzat el 16 de gener a les 11:56h
Sant Cugat és una ciutat plana, ampla i allargada revestida d'una xarxa de 40 quilòmetres de carril bici. Un municipi amb potencial per seguir les tendències que s'estan establint cada vegada amb més força als països del nord d'Europa que opten per formes de transport alternatives, netes i sostenibles. Regions on les zones de vianants guanyen espai als cotxes mentre els ciutadans aposten per pedalejar abans d'asseure's davant del volant.

Ara bé, per què aquesta tendència que està tan ben vista a ulls de tothom no s'acaba d'implementar en una ciutat que aspira a ser una referència ecofriendly i que pretén aplicar una Zona de Baixes Emissions local aquest mateix any?

Els robatoris, principal preocupació

Els baròmetres indiquen que la gent té por que li robin la bicicleta. La percepció de bona part de la ciutadania de Sant Cugat és que els usuaris temen deixar la bici aparcada al carrer. Durant el darrer any, la Policia Local de Sant Cugat ha rebut un total de 38 denúncies de robatoris de bicicletes. No obstant això, a aquestes dades caldria afegir les denúncies fetes als Mossos d'Esquadra; i per altra banda recalcar que molts santcugatencs directament renuncien a denunciar perquè ja assumeixen les "poques esperances" de recuperar-les.
 

Rambla del Celler Foto: Sergi Baixas


Una visió generalment compartida que provoca que els ciutadans, a l'hora de comprar-se una bici, optin majoritàriament per un model de gamma mitja-baixa amb aspecte "barato" o de segona mà. En casos més comptats, hi ha qui opta per bicicletes plegables valorades al voltant de 1.200 euros a les quals no tothom pot tenir accés. Els santcugatencs no es refien de deixar-les al carrer i s'obliguen a entrar-les a casa on potser no tenen espai, sumant-hi més problemàtiques pels que opten per aquest mode de transport.

Biciregistre i bicibox

Per combatre i intentar pal·liar la sensació de manca de seguretat que acaba desincentivant al ciutadà a agafar la bici, l'administració local ha promogut durant els darrers anys el biciregistre. Un cens de bicicletes estatal que permet fer un seguiment i facilitar la identificació i retorn en casos de robatori o vandalisme. El registre, que es pot fer en línea, consisteix en la instal·lació d'un adhesiu indestructible amb un codi que queda guardat en una base de dades compartida entre l'Àrea Metropolitana de Barcelona i els cossos policials.

El biciregistre és un cens de bicicletes que permet fer un seguiment i facilitar la identificació i retorn en casos de robatori o vandalisme

A més, per altra banda, el consistori també ha apostat per la construcció de 14 bicibox repartits per tot el municipi. Uns espais d'aparcament tancats i gratuïts, gestionats per l'AMB, que permeten deixar aparcada la bicicleta de forma protegida fora de casa. Actualment tenen una ocupació de quasi el 80% i l'Ajuntament té previst construir-ne més al llarg de la legislatura sense deixar de banda la resta de places d'aparcament situades a la via pública. A més, durant els pròxims mesos s'obrirà el nou pàrquing de bicicletes ubicat darrere de l'estació de Sant Cugat que acollirà fins a 150 bicicletes. Un projecte que fa més de tres anys de retard per problemes en relació amb l'obtenció dels permisos pertinents pel tancat de la zona.
 

El nou pàrquing per a bicicletes pendent d'obertura darrere de l'estació de FGC de Sant Cugat Foto: Sergi Baixas


L'Assemblea de la Bici apreta

L'Assemblea de la Bici Sant Cugat és una organització que aglutina a usuaris de la bicicleta a títol individual, entitats, botigues de bicicletes i tècnics vinculats al món de la mobilitat que comparteixen la necessitat d'avançar cap a una ciutat 100% ciclista. L'entitat critica que per part de l'Ajuntament se li doni a la bicicleta un ús "més folklòric que funcional".

L'objectiu de l'Assemblea de la Bici és "apretar a l'Ajuntament"

La plataforma, nascuda a partir dels tallers organitzats pel Grup d'Ecologia del Club Muntanyenc Sant Cugat i oberts a la ciutadania, pretén convertir la bicicleta en un mode de transport prioritari per a desplaçar-se per Sant Cugat. Una entitat que lluita per garantir un model que ofereixi seguretat, coherència, rapidesa, confort i atractivitat pels seus usuaris.

El coordinador de l'Assemblea de la Bici, Ernest Vidal, explica en una entrevista a NacióSantCugat que l'objectiu és "apretar a l'Ajuntament". Comenta que van néixer quan van observar que a la ciutat s'estaven fent molts carrils bici "mal fets i dissenyats que no sabien ni per què els feien". Va ser aleshores quan va sorgir la idea "d'organitzar-nos per poder assessorar-los" i aconseguir tenir una ciutat "més humana". Vidal senyala que no importa la quantitat de kilòmetres construïts sinó la seva qualitat per donar la imatge que existeix una "alternativa real" al cotxe de forma còmoda i segura. 

L'informe dels punts crítics

Farà quatre anys, l'entitat va decidir redactar i entregar un informe al consistori amb un recull de més de vuitanta punts crítics en carrils bici de la ciutat que s'haurien de revisar "com més aviat millor". Des del nou equip de govern de l'Ajuntament asseguren que s'estan estudiant els punts un a un per prioritzar les actuacions necessàries que dependran de la partida de pressupostos destinada a Mobilitat que està preparant el tripartit.

"La Declaració d'emergència, la Zona de Baixes Emissions, Sant Cugat ciutat verda... No poden acabar sent només paraules buides"

Vidal comenta que des de fa poc es reuneixen cada dos mesos amb l'executiu en petit comitè i, tot i que assegura que les trobades són "benintencionades", no són massa fructíferes. Tot i això, el coordinador de l'Assemblea explica que estan "contents", ja que les dues parts venen a les reunions "amb els deures fets", però que després de discutir la situació, no s'arriba a traduir en res i hi ha una manca de concreció perquè "ens diuen que no tenen diners" i que de moment estan esperant a l'aprovació dels pressupostos.

Ara bé, l'entitat sí que lamenta la falta d'acció per part de l'administració local durant els darrers anys i senyala que la majoria de propostes que s'han acabat duent a terme han estat gràcies als pressupostos participatius que "la ciutadania ha reclamat". Troben a faltar més iniciativa per part del mateix Ajuntament.

La visió del nou govern

L'any 2018 en una enquesta realitzada per l'Ajuntament, els santcugatencs responien a la pregunta "Quin mitjà de transport utilitza amb més freqüència per desplaçar-se per Sant Cugat?" amb un 11,6% a la bicicleta, enfront del cotxe que s'enfilava fins al 53,7%.

L'objectiu principal és "prioritzar el manteniment i la connexió dels carrils bici per poder gaudir d'una xarxa el màxim de circular i completa possible que la gent vegi com una alternativa real sostenible"

El regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport José Gallardo afirma que Sant Cugat aspira "al màxim" en l'aposta d'aconseguir que cada vegada més santcugantecs decideixin agafar la bicicleta o altres formes de mobilitat sostenibles en comptes dels vehicles de motor.
 

Entrevista al regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport José Gallardo Foto: Ajuntament de Sant Cugat


Gallardo ressalta en una entrevista a NacióSantCugat que en els darrers set anys l'ús de la bicicleta a la ciutat s'ha doblat. Unes xifres que "no són suficients" i destinaran tots els esforços possibles perquè aquestes dades continuïn a l'alça augmentant les partides de pressupost destinades a la mobilitat. L'objectiu principal és "prioritzar el manteniment i la connexió dels carrils bici per poder gaudir d'una xarxa el màxim de circular i completa possible que la gent vegi com una alternativa real sostenible".

Aplicar l'Ordenança de Bicicletes de l'AMB

El regidor comenta que l'Ajuntament té el "compromís" d'avançar en un projecte de ciutat més atractiva pels ciclistes. Per aquest motiu, a més de combatre la inseguretat a través de diferents mesures com ara el biciregistre i els bicibox; habilitar i ampliar la xarxa de carrils bici; promoure tallers als centres educatius per a la conducció segura i manteniment de bicicletes; l'aplicació de la nova Ordenança de Bicicletes i Patinets és essencial. 

Fa dos anys, l'Àrea Metropolitana de Barcelona va redactar una ordenança moderna i actualitzada sobre aquests vehicles i va proposar que tots els ajuntaments de la zona la copiessin. Malgrat tot, avui dia Sant Cugat continua amb una legislació que en molts casos queda obsoleta i genera problemes als ciclistes. Gallardo però, explica que l'ordenança ja està enllestida i que s'aprovarà al llarg dels propers mesos però que encara queden alguns "aspectes tècnics i jurídics" per acabar de polir que s'adaptin a la realitat pròpia i singular del municipi. A més, comenta que la idea del govern és aplicar aquesta ordenança de mobilitat juntament amb la de la Zona de Baixes Emissions local, ja que estan relacionades i són complementàries.

Projectes de l'Ajuntament 

A partir de les reunions bimensuals amb l'Assemblea de la bici que cataloguen de "molt cordials", el regidor de Mobilitat explica que són conscients en tot moment de les actuacions que s'han de realitzar a la ciutat i que maneguen el dossier pressupostat de tots els punts crítics que calen posar fil a l'agulla. Una sèrie d'obres que han valorat amb un cost d'aproximadament dos milions d'euros, que s'hauran d'anar solucionant "amb prudència i de forma periòdica".

"La Smart City si és útil, sí; però per fer 'postureo', no"

Ara per ara, els punts prioritaris que l'Ajuntament té pendents són l'ampliació dels carrils bici a Mira-sol i Salvador Espriu sorgits a partir dels pressupostos participatius; o la connexió amb Rubí a la rotonda de l'Hipòdrom. Durant els darrers anys, a Sant Cugat s'han habilitat connexions als carrils bici que connecten amb les zones escolars de l'avinguda Ragull i Abat Escarré; la millora de mobilitat a l'avinguda de la Generalitat a la zona del Parc Empresarial de Can Sant Joan; o la construcció de nou carrils bici més situats, entre d'altres, a l'avinguda Graells, Pere Serra i Rius i Taulet.
 

Rambla del Celler Foto: Sergi Baixas


Una de les obres més característiques que s'estan estudiant és la remodelació de la rotonda de la Rambla del Celler. Un punt molt transitat que no té connexions segures delimitades entre els carrils bici d'ambdues bandes de la Rambla i que porten als ciclistes a posar-se en situacions perilloses. Una possible solució implicaria eliminar la rotonda i construir un carril lineal de punta a punta per fer prevaldre i garantir la seguretat dels usuaris.

"La Smart City si és útil, sí; però per fer 'postureo', no"

Fa uns mesos es van instal·lar dos ecocomptadors de bicicletes en diferents punts de Sant Cugat que mostren el trànsit diari de ciclistes. Situats a Rambla del Celler i al Camí de Can Ganxet comptabilitzen un total de 650 i 400 bicis diàries respectivament.

Una idea de l'Assemblea de la Bici que li agradaria que en un futur es transformés en un tòtem que mostressin en temps real el nombre de ciclistes que han passat per aquell punt. Una forma d'incentivar a la gent a agafar la bici per promoure i incentivar l'ús de la bici encarant a la ciutadania a superar rècords de ciclistes. No obstant, Gallardo assegura que si ha de renunciar als tòtems per habilitar un carril bici, ho farà; "la Smart City si és útil, sí; però per fer 'postureo', no".
 

Bicibox situat darrere de l'estació de FGC de Sant Cugat Foto: Sergi Baixas


El futur de Sant Cugat

El regidor de mobilitat augura un "futur prometedor". Senyala que si aquest govern aconsegueix implementar totes les mesures que té previstes "avançarem força". Això sí, avisa que a nivell social haurà d'haver-hi una sèrie de canvis d'hàbits que puguin arribar a molestar, en un principi, a certa part de la ciutadania. 

"Necessitarem un ampli consens per part de la societat en el que caldrà deixar de pensar en nosaltres mateixos i pensar més en Sant Cugat", recalca Gallardo al ser preguntat per les possibles protestes que esdevinguin a partir de l'aprovació de les mesures previstes. Explica que caldrà coordinar i gestionar una ciutat on no calgui agafar el cotxe apostant més pel transport sostenible i públic. "La Declaració d'emergència, la Zona de Baixes Emissions, Sant Cugat ciutat verda... No poden acabar sent només paraules buides", sentencia.