patrimoni

L'Arxiu Nacional incorpora el fons documental de Ricard Salvat, memòria del teatre català

E​l fons inclou la documentació que va generar com a director d’escena, autor, productor, empresari, actor i catedràtic

per NacióSantCugat , 15 de setembre de 2020 a les 13:00 |
L'Arxiu Nacional de Catalunya incorpora el fons documental de Ricard Salvat, memòria de mig segle de teatre contemporani | Arxiu
L’Arxiu Nacional de Catalunya ha ingressat a les seves instal·lacions a Sant Cugat del Vallès el fons documental de Ricard Salvat i Ferré (Tortosa, 1934 – Barcelona, 2009), considerat una figura clau del teatre català de la segona meitat del segle XX, un període d’innovació i de creació molt fecund.

Durant els primers mesos d’enguany, l’Arxiu Nacional i la Fundació Ricard Salvat han treballat conjuntament en la selecció definitiva dels materials, l’organització del fons documental i la preparació del seu ingrés físic a l’Arxiu Nacional. El fons inclou la documentació pròpia generada com a director d’escena, autor, productor, empresari, actor, catedràtic universitari, conferenciant i director de festivals.


L'arribada material a l’arxiu estava prevista per a finals de març en el marc dels actes d’homenatge en record de Salvat que s’havien organitzat per diverses institucions i el Departament de Cultura durant els mesos anteriors, amb motiu de la commemoració dels deu anys de la seva mort. Malauradament, a causa de la pandèmia de la Covid-19 i el conseqüent confinament es va ajornar el trasllat de la documentació. El trasllat que ha tingut lloc aquest matí s’ha dut a terme amb totes les garanties de seguretat sanitària.

La conservació i difusió de l’arxiu personal de Ricard Salvat és "un element molt rellevant per al coneixement del món dramàtic durant aquells anys", han remarcat des del Departament de Cultura. Des del moment del seu traspàs se n’ha tingut consciència del seu valor i li ha dedicat una cura especial la seva família, a través de la Fundació Ricard Salvat, que l’ha conservat físicament a la seva seu, al cor del barri de Ciutat de Vella de Barcelona, ha impulsat la difusió del llegat i n’ha donat accés des del primer moment als investigadors interessats en el seu llegat.


Documentació de festivals i espectacles 

La part més rellevant del fons gira al voltant de l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual (EADAG): inclou documents de gestió, correspondència, manuscrits, mecanoscrits, crítiques i reculls de premsa, programes o cartells; d’aquesta època destaca també la correspondència entre Salvador Espriu i Ricard Salvat. Així mateix, el fons conserva programes, fotografies i textos dels primers muntatges de Salvat, de l’època del Teatre Viu, de l’Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB), de la Companyia Adrià Gual (1962-1985), dels anys d’existència de l’Escola d’Estudis Artístics de l’Hospitalet de Llobregat (EEA, 1975 i 1978), de la seva participació al Festival de Nancy i dels seus muntatges a Itàlia, Grècia, França, Euskadi, Mèxic, Alemanya, Hongria i l’Estat espanyol.


També conté materials relacionats amb la seva participació a múltiples jornades i congressos, amb l’activitat docent universitària. Cal destacar també els materials relacionats amb els tres festivals de teatre que va dirigir: el Festival de Teatre Popular de l’Hospitalet de Llobregat (1976 i 1977), el Festival Internacional de Teatre de Sitges (1977-1986) i el Festival Internacional de Teatre de Tortosa EntreCultures (2004-2006), així com dossiers d’artistes-col·laboradors.

Consta també de materials relacionats amb la seva tasca com a membre de la Comissió Internacional de Difusió de la Cultura Catalana (1990-1991), com a president de la Secció Catalana del Consell Mundial de la Pau, amb la seva activitat com a escriptor i estudiós del teatre, i amb les diverses estades a Alemanya, com ara, els materials sobre el Berliner Ensemble i Bertolt Brecht, que va anar reunint com a estudiós, com a director i com a introductor de les tècniques brechtianes a Catalunya i a l’Estat espanyol.

En els propers mesos l’Arxiu Nacional de Catalunya durà a terme els treballs tècnics de classificació, descripció i instal·lació definitiva del fons, amb l’objectiu de posar a disposició de tothom tan aviat com sigui possible aquest tresor de memòria sobre el teatre català contemporani, alhora que el Departament de Cultura i la Fundació Ricard Salvat establiran els termes definitius de la cessió en comodat del fons a la Generalitat de Catalunya.

 

Participació