«L'escola d'adults aporta formació i aprenentatge al llarg de la vida»

Conversem amb la cap d'estudis i una membre de l'equip directiu de l'Escola d'Adults de Sant Cugat

Lucía Herrero i Rosa Mir, de l'Escola d'Adults de Sant Cugat.
Lucía Herrero i Rosa Mir, de l'Escola d'Adults de Sant Cugat. | Cedida
13 d'agost del 2020
Actualitzat a les 19:23h
Aquest 2020 l'Escola d'Adults de Sant Cugat (CFA) celebra el seu quarantè aniversari des de la seva creació a la ciutat. Des de finals dels anys setanta, la ciutat ha experimentat un enorme canvi i també ho han fet les necessitats de formació dels santcugatencs. Actualment es troba a la Casa de Cultura, on va iniciar-se quan l'edifici era unes dependències de l'Escola de Mestres de la Universitat Autònoma de Barcelona, però durant un període va ubicar-se en un local dels baixos de l'edifici de Correus a la Rambla de Can Mora.

En una entrevista amb NacióSantCugat, la cap d'estudis, Lucía Herrero, i la secretària de l'equip directiu, Rosa Mir, expliquen la importància de l'existència d'una escola que té per objectiu acompanyar les persones en la seva formació al llarg de la vida.

- Enguany fa quaranta anys que es va posar en marxa l'escola d'adults a Sant Cugat. Quins eren els neguits dels anys vuitanta a la ciutat?

- Rosa: La necessitat no era només de Sant Cugat sinó que molts municipis de Catalunya anys 78 i 79 la gent adulta millorava el seu currículum. Sobretot ens centràvem en l'alfabetització, per obtenir el graduat escolar. El primer va ser un any que molta gent va prendre consciència de la necessitat d'aprendre. El segon any ja hi havia 150 alumnes i dos professors.

- I actualment, quines necessitats hi ha?

- R: Enguany hem tingut 500 alumnes i set professores. L'alfabetització no és tan comuna però encara hi ha força gent que busca obtenir títol de graduat escolar, preparar-se per les proves accés grau superior o grau mitjà, aprendre anglès o informàtica.

- Lucía: També oferim castellà per estrangers o diferenciem la part instrumental de la gent de fora que vol aprendre la llengua i la cultura de la gent universitària i coneixedora d'altres llengües, que arriba a Sant Cugat amb un contracte de feina però no coneix l'idioma. A més a més, una de les noves necessitats és la dels joves entre 16 i 18 anys que se'ls ha de donar resposta. D'una banda, són joves que no es poden incorporar a l'institut perquè no tenen els estudis obligatoris; i de l'altra, són els menors no acompanyats amb qui es busca formar-los per incorporar-los en el sistema educatiu i laboral.

- Quins cursos se'ls ofereixen?

- L: Principalment se'ls dona l'oportunitat de veure que ells sí que són capaços. El sistema expulsa aquests joves i des de l'escola d'adults els donem una segona oportunitat.

- R: Actualment hi ha 25 joves i tots porten una motxilla i un bagatge molt negatiu a sobre, que els costa tirar endavant. 

- Com ha evolucionat l'entitat? Han canviat algunes activitats?

- R: Ha evolucionat moltíssim. Sobretot pel que fa a la informàtica i l'anglès, ens hem adaptat a les necessitats a la societat. Ara fem més grups amb diferents nivells. També amb el castellà per estrangers, ja que Sant Cugat té molta demanda perquè hi ha moltes famílies desplaçades a treballar a Sant Cugat.

- A qui va dirigida l'escola?

- R: A qualsevol adult que tingui ganes d'aprendre. Sovint venen perquè una veïna els ho ha dit, o per les amigues, etc. I quan arriben aquí descobreixen que el món dels adults encara funciona i que funcionarà molt temps.

- L: Han passat molts anys i encara ens ignoren als adults i en molts casos ens descobreixen de casualitat. L'escola d'adults és una formació al llarg de la vida. A més a més tenim matrícula viva, de manera que et pots incorporar al llarg de tot l'any.

- Quin és l'objectiu?

- R: Ajudar en el món laboral, titulació acadèmica. Ara a partir del setembre vindrà molta gent d'entre trenta i cinquanta anys que voldran millorar el CV. En un moment de crisi acostuma a passar. També ajudem a les persones a formar-se i que puguin agafar els FGC i puguin llegir les parades de tren, per exemple. Cal entendre que la formació i l'aprenentatge és al llarg de la vida.
 

Alumnes de l'Escola d'Adults de Sant Cugat. Foto: Cedida



- L: Exacte, col·laborem en la inserció laboral, i la integració a la societat, d'aquestes persones que moltes vegades manquen d'autoestima i es pensen que són inútils.

- Consideren que falten espais de socialització, en aquest sentit?

- L: El nostre paper no és només donar certificats sinó socialitzar i crear espais de grup.

- R: Hi ha molta gent prejubilada, gent d'uns cinquanta-cinc anys a més que tenen ganes boges aprendre i d'ajudar-nos amb tot allò que poden.

- De quina manera els ha afectat el coronavirus? Hi ha problemes de bretxa digital entre els alumnes?

- L: Ens hem trobat amb la bretxa digital però l'hem resolt bastant bé, tret del grup d'instrumental que necessiten presencialitat. L'Ajuntament ha proporcionat SIM i ordinadors els hem repartit a qui els necessitava. No s'ha pogut seguir amb tota normalitat perquè que no estàvem preparats però tots els cursos han tingut les seves classes. Ara estem treballant perquè si torna a passar puguem començar a preparar els alumnes perquè puguin sentir-se còmodes. 

- Tenien previst fer alguna celebració pel 40è aniversari?

- R: Teníem previst al mes de maig unes corals cantades dins del claustre del monestir i fer una donació d'un banc amb una placa commemorativa. Esperem poder-ho fer entre setembre i octubre. 

- Quin suport tenen per part de l'Ajuntament? És suficient?

- L: Sempre parlem amb ells però ens agradaria que ens fessin més publicitat i difusió. Actualment veiem que hi ha una voluntat i tenim reunions constants amb l'ajuntament. 

- Quins objectius tenen de cara al futur?

L: Estem en la línia d'anar innovant, canviant i incorporant les necessitats. Estarem en un programa d'innovació i anem adaptant-nos a l'alumnat. Per aquest curs tenim pendent adaptar el sistema en línia a la nostra presencialitat, combinar les dues opcions, sense perdre la presencialitat. També volem erradicar l'analfabetització, que tot i ser mínima, encara existeix.

R: Volem potenciar moltíssim la tutorització dels grups. Intentem arribar a tots els alumnes i tractar-los de manera personal, creiem que la tutorització és un dels èxits de l'escola.