Els túnels de Vallvidrera i el Cadí, més segurs per afrontar el desconfinament

En el darrer any s'han invertit 5 milions d'euros per millorar els centres de control, la il·luminació i les barreres dels viaductes, entre altres

El túnel de Vallvidrera, a punt pel repunt de la mobilitat
El túnel de Vallvidrera, a punt pel repunt de la mobilitat | Túnels
Redacció
22 de juny del 2020
Túnels de Barcelona i Cadí, empresa encarregada de la gestió dels túnels de Vallvidrera i del túnel del Cadí, ha posat en marxa diferents actuacions orientades a oferir la màxima seguretat i comoditat en els desplaçaments d’aquest estiu, en el que es preveu que, poc a poc, la mobilitat es comenci a recuperar.
 
La xarxa de Túnels està concebuda i construïda com a vies d’alta capacitat i altes prestacions. Són vies equipades amb importants sistemes de seguretat que compten amb una avançada tecnologia tant per a la detecció automàtica d’incidències, com per a l’engegada immediata i coordinada dels protocols d’actuació en cas d’emergència.
En aquest sentit, i per tal de reforçar i actualitzar els sistemes de seguretat, s’han dut a terme una sèrie d’actuacions que han comportat una inversió de més de 5 milions d’euros en els darrers 12 mesos.

En primer lloc, s’està procedint al canvi i millora de l’enllumenat interior i exterior dels túnels així com de la il·luminació d’emergència, apostant per la il·luminació LED com a projecte d’eficiència energètica i sostenibilitat de la infraestructura i que repercuteix directament en la seguretat dels usuaris.

La tecnologia LED utilitzada suposarà un estalvi energètic de prop del 30%, una major fiabilitat i durabilitat de la instal·lació i contribuirà a una reducció de l’emissió a l’atmosfera de gasos contaminants equivalent a haver plantat 7.406 arbres.

La llum blanca de la tecnologia LED proporciona un major confort visual  i per tant una millora de la seguretat en la conducció dels usuaris oferint una òptima reproducció del color, un millor contrast i una qualitat millorada de la llum en comparació amb els sistemes d’il·luminació tradicionals.
 

La sala de control del túnel del Cadí. Foto: Túnels


Una altra de les actuacions que suposen una millora en la seguretat és el canvi de barreres de protecció dels viaductes de l’accés al túnel del Cadí com a element de contenció de vehicles en cas d’accident. Concretament, i seguint les darreres normatives de seguretat,  s’han instal·lat aproximadament 1.500 metres de barreres de formigó de protecció als viaductes de Greixa, Bac de Diví i Bagà, el més alt dels quals té una alçada de 100 metres.
D’altra banda, a Vallvidrera, en tractar-se d’un túnel bidireccional i amb un carril reversible, s’ha dut a terme la instal·lació de balises a l’interior del túnel per assolir una millora de la il·luminació i la seguretat.
 
També cal destacar la renovació de les sales de control del dos centres (Vallvidrera i Cadí), equipant-les amb un nou sistema de detecció, comunicació i gestió de les incidències que es puguin produir en qualsevol punt de la concessió. Un complex sistema de càmeres que detecten qualsevol situació anormal i que activen el sistema d’alarmes a les corresponents sales de control i la posada en marxa de l’actuació necessària per part del personal d’assistència i dels sistemes d’emergència, adaptant el protocol d’actuació en funció de cada situació per tal de garantir la seguretat i una ràpida i eficaç intervenció dels equips.
 
Finalment, s’han fet millores importants en la megafonia interior dels túnels i de les galeries de servei per tal d’atendre possibles comunicacions en cas d’ accident, s’han renovat els sistemes de detecció d’incendis, s’han adequat els sistemes de ventilació de les galeries per facilitar l’auto evacuació en cas d’accident, i s’han instal·lat mes càmeres de control i seguiment del trànsit i incidències viàries.
 

Consells de seguretat viària


Arran de la situació excepcional que estem vivint per frenar la pandèmia del coronavirus SARS-CoV-2, la mobilitat a les carreteres catalanes ha registrat mínims històrics. 

El poc trànsit i unes vies amb una circulació de vehicles molt inferior a l’habitual pot generar una sensació de falsa seguretat en els desplaçaments. El raonament que, amb menys mobilitat, hi ha menys riscos a les carreteres pot comportar un relaxament, més que perillós, en la conducció. 

Des de Túnels, et recordem una sèrie de consells de seguretat viària per a tenir en compte abans de sortir:
 

Prepara el teu vehicle


Després d’un període d’inactivitat durant la quarantena, el vehicle ha d’estar a punt en aquesta tornada progressiva a la nova normalitat:

 El millor és desinfectar a fons elements com el volant, la palanca de canvis, el quadre de comandament, el cinturó de seguretat o els tiradors de les portes. El recomanable és fer-ho amb productes que continguin, com a mínim, un 70% d'alcohol per garantir-ne la plena desinfecció.

 Per als elements més delicats, com ara els seients, es pot utilitzar aigua i sabó i, en alguns casos, es pot recórrer també a l'alcohol, tot i que cal fer-lo servir amb moderació, ja que pot ocasionar danys a les tapisseries.

 La ventilació és un altre aspecte que cal tenir en compte. Alguns estudis afirmen que el coronavirus pot sobreviure a les partícules d'aire fins a tres hores, per la qual cosa és necessària una correcta ventilació del cotxe i la neteja de les reixetes de l'aire condicionat.

 Al baixar i tornar a pujar al vehicle es recomana l'ús de guants. En cas de no disposar-ne, el més aconsellable és utilitzar gel desinfectant un cop tornem a pujar al cotxe.
 

No corris i recorda: corda’t el cinturó sempre!


Conduir és sempre una activitat de risc que requereix la màxima atenció. Amb les carreteres plenes o més buides, distreure’s amb el mòbil mentre es condueix provoca accidents. 

Així mateix, la situació actual de menor trànsit a la xarxa viària no s’ha d’aprofitar per córrer més del compte i no es pot traduir en excessos de velocitat que augmenten el risc de patir accidents i la gravetat de les lesions.

Segons el darrer estudi de 2019 d'Autopistas sobre conducció en túnels, més de la meitat dels conductors, en concret un 66,3% superen la velocitat màxima autoritzada al tram previ a l’entrada del túnel, percentatge que s’eleva fins al 67,2% els qui  la superen al seu interior. Dins el túnel les velocitats són més extremes: Fins a un 7,3% dels vehicles lleugers superen els 120 km/h, mentre que a l’exterior del túnel ho fan el 4,9%.

De l’estudi realitzat per Túnels també se’n conclou que el 42,1% dels vehicles no respecten la distància de seguretat, el 2% no fa ús de les llums obligatòries i el 2,3% manipula objectes com el mòbil durant la conducció.

En aquest sentit, Túnels recorda que, en un accident amb velocitat excessiva, la probabilitat de morir o patir lesions greus és més elevada i a més, es redueix la capacitat de reaccionar davant qualsevol imprevist que pugui sorgir. Adaptar la velocitat a les circumstàncies del trànsit o del túnel, és sempre un factor protector enfront dels sinistres.

I recorda...dins d’un túnel:


 Respecta sempre les normes de trànsit.

 Encén els llums d’encreuament.

 Mantingues la distància de seguretat amb el vehicle que et precedeix, almenys 100 m o un interval mínim de 4 segons.

 Respecta els límits de velocitat màxima, adaptant-la a les circumstàncies de trànsit, a les condicions de la via i la meteorologia.

 Para atenció a la senyalització en pista i a la senyalització de les instal·lacions de seguretat, com ara sortides d’emergència, pals SOS i semàfors així com de la informació sobre carrils oberts o tancats (túnel amb carrils reversibles) seguint les indicacions dels semàfors i les aspes-fletxa.

 No canviïs de sentit ni facis marxa enrere.

 No t'aturis excepte en cas d’emergència.

 No utilitzis el mòbil mentre condueixes i evita les distraccions.