«La crisi ha fet aflorar punts febles del sistema educatiu que caldrà afrontar si no volem perdre infants pel camí»

El president de l'AFA del Joan Maragall, Eduard Pla, assegura que els centres educatius s'enfronten a un curs acadèmic ple de reptes i d'incerteses

Eduard Pla, president de l'AFA del Joan Maragall
Eduard Pla, president de l'AFA del Joan Maragall | Cedida
21 de maig del 2020
Actualitzat a la 13:18h
Les conseqüències de la crisi del coronavirus són difícils de preveure, però l'impacte que ha causat i causarà en el sistema educatiu serà un dels principals reptes del país en el futur immediat. El president de l'Associació de Famílies d'Alumnes (AFA) de l'escola Joan Maragall de Sant Cugat, Eduard Pla, en una entrevista a NacióSantCugat, assegura que els centres educatius s'enfronten a un curs acadèmic ple de reptes i d'incerteses que requerirà de l'ajut de tots els agents del sistema educatiu per superar la situació.

Per la seva banda, Pla també expressa el seu agraïment i satisfacció per la gestió de l'escola, que s'ha mostrat "molt receptiva" davant l'oferiment i acompanyament de l'AFA per tal de buscar solucions i donar resposta a les necessitats dels alumnes. Tanmateix, també apunta que la pandèmia ha fet aflorar un seguit de punts febles en el sistema educatiu que caldrà combatre'ls de seguida per no perdre a cap infant pel camí que s'hagi quedat enrere durant aquests dies. Un confinament, que no ha sigut igual per a tothom amb casuístiques i demandes diferents a cada llar.

- Com estan vivint les famílies el període de confinament?

- Des de la Junta hem arribat a la conclusió que cada casa és un món. Cada família viu la situació d'una manera diferent i és molt difícil de generalitzar; no hi ha un sentiment únic. Nosaltres, que hem anat seguint estretament el pols a les famílies, ens adonem que el nivell d'expectatives, de necessitats i inclús d'implicació és molt particular en cada cas. 

- Quin és el principal problema que han diagnosticat?

- A part del cansament, la conciliació laboral dels pares amb l'acompanyament de les tasques educatives dels infants. Ara bé, després entres en detall i a la mateixa classe et trobes que hi ha famílies que volen més "teca", altres que en volen menys perquè no hi poden ser tant a sobre dels petits; famílies que valoren positivament les classes virtuals, d'altres que no en volen ni a sentir parlar... El resum seria que hi ha famílies que compten amb el personal i material tecnològic necessari per ensortir-se'n i d'altres, no. La casuística és molt diversa.

- Quina valoració en fan de la reacció de l'escola?

- Estem molt contents del procés que hem anat elaborant al llarg d'aquests dies amb l'escola. El centre ha estat molt receptiu en l'acompanyament què els hem anat oferint des del primer dia per tal d'intentar pal·liar l'impacte de la pandèmia en l'ensenyament dels alumnes. És veritat que durant les primeres setmanes vam quedar tots una mica estabornits davant la nova realitat, però ja de cara a Setmana Santa vam aconseguir agafar una dinàmica amb direcció per donar resposta a les necessitats que anaven sortint de la qual n'estem bastant satisfets. 
 

Un alumne treballant de forma telemàtica Foto: Escola Montessori


- Quins han estat els objectius de la seva tasca?

- Garantir una periodicitat. Una periodicitat que permetés a les famílies entrar en una cadena caldendaritzada per ajudar-les a agafar un ritme, així com mantenir una coordinació entre els delegats de classe amb el personal docent organitzant trobades periòdiques per facilitar la feina telemàtica educativa. Una de les nostres demandes era que l'alumnat rebés permanentment un feedback, una interacció amb els seus tutors per tal de motivar-los i estimular-los a l'entregar les diferents activitats. 

- Com s'ha impartit l'activitat acadèmica de l'escola durant aquests dies?

- L'eina que s'ha utilitzat més i de la qual n'estem força contents és el blog de l'escola. En aquest espai, s'ha penjat material educatiu dividit segons els cicles formatius amb un recull de propostes sobre les diferents matèries de forma setmanal. Una eina molt útil que ha servit per donar un cop de mà a les famílies a programar-se el confinament.

"Ara entrarem en una dimensió desconeguda"

A més, també s'han organitzat trobades virtuals de grups de cinc o sis nens que serveixen per mantenir el contacte amb els tutors. No volíem que els nens quedessin desconnectats de la dinàmica escola. Des de l'AFA ens sembla primordial que els infants spiguen que hi ha algú que està pendent de tu fora del nucli familiar. A més, allà on no es podia arribar amb trobades virtuals es buscaven alternatives perquè els tutors poguessin continuar en contacte amb els alumnes, habilitant, si feia falta, trucades telefòniques individualitzades. 

- El conseller d'Educació, Josep Bargalló, anunciava ahir que aquells centres ubicats en regions sanitàries en la fase 2 del desconfinament podrien reobrir les seves portes. Com valoren una possible reobertura durant el mes de juny?

- Com a idea sembla interessant, ara bé, la concreció de tot plegat queda una mica a l'aire. Al cap i a la fi, el què s'està dient és que cada escola haurà de dissenyar un pla de retorn i estudiar la seva viabilitat. A títol personal, veuria amb bons ulls que d'alguna forma els nens poguessin acomiadar el curs de manera presencial, crec que seria important. Però alhora temo que aquesta concreció seria difícil.
 

Una aula buida. Foto: Europa Press


- Des del govern s'ha insistit que ara sortim d'una crisi sanitària per encaminar-nos a una crisi educativa i que cal estar preparats.

- Sí. Ara entrarem en una dimensió desconeguda, però el que està clar, és que sense els recursos necessaris, enfrontar-se al pròxim curs acadèmic serà molt complicat. Des de la Junta només esperem que totes aquestes mesures transitòries adoptades pel moment excepcional que estem vivint no s'allarguin massa en el temps. 

"Necessítarem molts recursos si l'objectiu és fer front a tots els reptes que se'ns venen a sobre durant el curs vinent"

A tot això, cal destacar que la crisi del coronavirus també ha fet aflorar alguns punts febles del món educatiu, com ara la bretxa digital entre l'alumnat, als quals és necessari posar-hi remei al més aviat possible. I en aquest sentit ens haurem de posar les piles perquè, o hi ha un esforç important per part de tots els agents educatius per combatre aquests punts dèbils o acabarem perdent a infants pel camí. 

- Quin missatge els agradaria enviar a l'escola, a l'Ajuntament de Sant Cugat i al Departament d'Educació?

- Al Joan Maragall, tan sols agraïment. Estem molt satisfets de la gestió de la crisi i la feina feta des del centre en un moment tan difícil. Per altra banda, a l'Ajuntament li demanaríem que s'involucrés per mirar d'adaptar els casals d'estiu perquè faciliti i doni un cop de mà en la construcció de propostes de lleure educatiu amb preus socials perquè arribin a tots els infants de la ciutat que s'han quedat sense la possibilitat de socialitzar-se durant tot aquest temps. I finalment, al Departament d'Educació, recursos. En necessitarem molts, i encara més si l'objectiu és fer front a tots els reptes que se'ns venen a sobre durant el curs vinent.