Les mostres fotogràfiques del festival LUMÍNIC inundaran Sant Cugat

La ciutat es convertirà en l'epicentre de la fotografia contemporània del 26 de març al 10 de maig

Fotografia de Bea Antón
Fotografia de Bea Antón | LUMÍNIC / Bea Antón
Redacció
06 de març del 2020
Un total de 20 mostres fotogràfiques arribaran a Sant Cugat durant la segona edició de Lumínic. Un festival de fotografia que també ha organitzat una desena d'activitats entre xerrades, tallers, taules rodones i visites guiades. Un esdeveniment que inundarà la ciutat vallesana per transformar-la en un punt de trobada pels enamorats de la fotografia contemporània així com un espai de coneixement i divulgació cinematogràfica de nivell internacional.

En aquesta segona edició, les exposicions giren al voltant del concepte del multivers, basat en la creació de realitats paral·leles a partir de la fotografia, treballant temes com les diferents capes de la realitat, la concepció de l'espai-temps, la generació de realitats alternatives i la imatge latent, entre d'altres. El multivers, un terme de física quàntica, comprèn tot allò que existeix físicament: la totalitat de l'espai i el temps, totes les formes de matèria, energia i quantitat de moviment i les lleis físiques i constants que les governin.

Entre els projectes i artistes que conformen el cartell d'enguany destaquen el novaiorquès Roger Ballen, la basca Bego Antón, la polonesa Hanna Jarzabek, o els catalans Xavi Bou, Roger Grasas i Xavier Miserachs.

LUMÍNIC al MNAC

Per primer cop el LUMÍNIC posa un peu a Barcelona amb l'exposició Després del record del fotògraf Manel Úbeda al Museu Nacional d'Art de Catalunya. Es tracta d'una mostra que retrata  l'abandonament i el procés de desmantellament de les instal·lacions del Parc d'Atraccions de Montjuïc (1966-1998). A través d'una mirada plena de nostàlgia, Després del record ens parla també de la transformació de Barcelona, en la qual els vestigis del passat tenen una difícil cabuda. 

Exposicions

- Asylum of the birds, Roger Ballen: El fotògraf novaiorquès resident a Sud-àfrica Roger Ballen és un dels creadors d'imatge més influents del segle XXI. Les seves fotografies pertorbadores neixen del seu interès pel funcionament de la ment humana. En la seva obra es barregen animals i persones, vida i mort, real i imaginari. Asylum of the birds mostra unes fotografies que van ser preses en una casa d'un suburbi de Johannesburg on les persones i els animals són retratats en un decorat teatral interior ple de grafitis que Ballen crea i orquestra per a cada ocasió. Per a LUMÍNIC Ballen mostrarà 5 imatges inèdites de la sèrie Asylum of the birds.
 
- Realitats paral·leles, Xavier Miserachs: Xavier Miserachs és un dels fotògrafs catalans més importants de la seva generació. Els seus llibres Costa Brava show (1966) i, sobretot, Barcelona en Blanc i Negre (1965) marquen un moment àlgid de la seva obra fotogràfica, i són un referent per molts dels fotògrafs posteriors. Aquesta exposició busca en l’obra de Miserachs la seva mirada sobre les realitats que conviuen simultàniament: els vinguts de fora, els barris de les barraques, o els gitanos de Barcelona.

- Min Turab, Roger Grasas: A través d’una visió conceptual dels espais contemporanis, Roger Grasas explora les idees d’allò 'estrany' i d’allò 'sofisticat' en el nou paisatge àrab, on el passat i el futur es fonen per anul•lar el present. Als països àrabs de la regió del Golf Pèrsic qualsevol comentari referit al futur sol anar acompanyat del terme 'In sha Allah', que denota anhel i esperança que un esdeveniment ocorri, si aquesta és la voluntat d’Alà. El projecte Inshallah documenta la mutació urbana i interurbana. Els costums ancestrals de l’Islam conviuen amb espais postmoderns alhora que els seus paisatges històrics reben la influència de les noves tecnologies.

- Ornitography, Xavi Bou: La inquietud per captar aquells moments que passen desapercebuts i de l'interès per qüestionar els límits de la percepció humana van empènyer al fotògraf català Xavi Bou a començar el projecte Ornitography. La seva intenció es plasma en un únic espai de temps els patrons hipnòtics que generen les aus en volar, fent visible allò invisible. Tecnologia, ciència i creativitat s'uneixen per crear imatges suggerents que mostren la sensualitat i bellesa del moviment de les aus. 

- The Earth is only a little dust under our feet, Bego Antón:
L'obra de la basca Bego Antón dissecciona el comportament humà i reflexiona sobre la implicació psicològica i moral amb el món natural. A The earth is only a little dust under your feet  Antón s'endinsa en el món fantàstic i sobrenatural dels islandesos. 

- Fuera del mapa, Hanna Jarzabek: La fotògrafa polonesa Hanna Jarzabek explora l'autoproclamat estat independent de Transnístria a l'est de Moldàvia. De portes endins la regió té totes les característiques d'un estat: govern, moneda, passaport i forces armades, no obstant això, per al món exterior no existeix. Trenta anys després d'haver-se declarat independent, aquestes regions no han obtingut reconeixement.

- La vista renuncia, Mònica Roselló i Jordi Guillumet: La fotografia, com a empremta, manté un vincle indicial amb el seu referent material, encara que això no impliqui de forma automàtica la semblança entre l’objecte fotografiat i la seva fotografia. La vista renuncia juga amb la representació de la realitat, construint la imatge dins el territori de l'ambigüitat. La fotografia interpel•la la percepció, establint un diàleg entre allò que es veu i el que es reconeix.

- Blackout, David Querol: L'adaptació al canvi. Inesperat i contundent, s'imposa de sobte en un nou entorn on es desconeixen les regles del joc i res sembla encaixar, perdent el poder de decisió sobre el que esdevé al voltant. Acabarà arribant l'acceptació d'habitar un lloc que ja no genera confiança, centrant-se en minimitzar els danys que puguin generar l'arribada de nous canvis. 

- Dones amb ulls d'homes, Arxiu Nacional de Catalunya: L’Arxiu Nacional de Catalunya presenta en aquesta segona edició del festival LUMÍNIC de Sant Cugat, una selecció d’imatges procedents dels diferents fons patrimonials que conserva i que reflecteixen diferents aspectes de la vida i imatge de les dones entre finals del segle XIX i primer terç del segle XX. Totes han estat preses per professionals de la fotografia “homes”, entre els quals destaquem Gabriel Casas, Joan Bert, Ramon Claret, Josep Maria Sagarra i Plana, Frederic Cuyas, Francesc Boix o els Brangulí.