Com arriben a l'escola els alumnes de Sant Cugat?

La majoria van a peu, el cotxe resisteix i les bicicletes guanyen terreny

Entrada d'una escola de Sant Cugat
Entrada d'una escola de Sant Cugat | Anna Mira
Nació
21 de febrer del 2024
Actualitzat a les 10:59h
L’Ajuntament de Sant Cugat ha presentat aquest dimarts una proposta de mapa de camins escolars ubicats al centre de la ciutat. El plànol és el resultat de la feina de diagnosi que s’ha estat fent durant els darrers mesos de la mà d'una quinzena de centres educatius i les AFEs en el marc del Procés Participatiu de Camins Escolars.

Amb reunions de treball, qüestionaris, accions participatives i passejades in situ, tota la informació recollida ha permès dibuixar els principals itineraris escolars del municipi i copsar els principals punts que caldria millorar per garantir la seguretat i la comoditat de les famílies. "Volem fer una ciutat més amable i segura per a tothom", ha manifestat el regidor de Participació, Francesc Duch.

Entre les principals conclusions, destaca que la meitat de l'alumnat viu, com a màxim, a 1 km de distància (48%) del seu centre educatiu. De la resta, un 44,2 % viuen a entre 1 i 5 km de distància, i un 6,8 % viuen a més de 5 km. Sota aquesta premissa de proximitat, el 52,5% dels alumnes van a l'escola caminant; un 9,3% ho fa en bici; un 5,4% en transport públic (bus o tren) i el 29,7% restant en vehicle privat.

Entre els centres educatius que tenen més alumnes que arriben caminant, destaca el Joan Maragall (85%), el Pla i Farreras (82%), i el Collserola (73%). Pel que fa a la qualitat de vehicle privat, s'albiren les més allunyades del centre com l'Avenç (58%) i Ciutat d'Alba (38%). En bici, s'observa el Leonardo da Vinci (24%) i el Pi d'en Xandri (21%). I finalment, en bus/tren, es recull el Liceu Politècnic (42%) i el Leonardo da Vinci (29%).
 

Sobre si preferirien anar a l’escola d’una altra manera, el 73 % respon que no. Tot i això, del 27 % que respon que sí, moltes famílies que van en cotxe o en tren apostarien per poder anar a l’escola en autobús o en bicicleta. I dels que van en bus, un 30% voldrien fer-ho en bicicleta.

En qualsevol cas, entre els aspectes negatius més assenyalats del trajecte a l'escola es recull: massa trànsit, cruïlles perilloses, passos de vianants insegurs i la discontinuïtat de la xarxa de carrils bici. Per contra, entre els punts més positius destaca la proximitat, les pacificacions de l'entorn escolar i l'aspecte relacional.

 

Presentació Diagnosi de Mobilitat Per Als Camins Escolars de Sant Cugat by Sergi Baixas on Scribd