L'edifici modernista de l'estació de Les Planes recupera la seva esplendor original

Els treballs, que van començar al febrer, han permès restaurar la fesomia de l’immoble datat de l’any 1916

Imatge de l'edifici modernista restaurat
Imatge de l'edifici modernista restaurat | FGC
29 de novembre del 2023
Actualitzat a la 13:54h
L'edifici modernista tardà de l'estació de Les Planes recupera la seva esplendor. Aquest matí, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra, ha visitat l'indret coincidint amb la finalització dels treballs de restauració de l'immoble que han permès recobrar la seva fesomia original de l’any 1916.

Amb una inversió de 275.000 euros, s'ha retirat la marquesina de ferro que no formava part de l'edificació de l'època i que es va afegir per protegir els viatgers de les inclemències meteorològiques. Un cop construïda l’andana central de l’estació, la marquesina de l’edifici va perdre la seva funcionalitat principal i va passar a ser un element prescindible. Amb aquesta actuació, s’ha recuperat la volumetria de l’edifici i s’evitaran els desperfectes que provocaven els tirants de la marquesina sobre la façana tot falcant els seus fonaments.

A banda, amb la mateixa voluntat de recuperar l’aspecte original, s’ha actuat sobre les fusteries i els acabats exteriors. Pel que fa a la sala interior de vestíbul, que amb els anys ha acollit el traspàs de les taquilleres a les bitlleteres automàtiques, s’ha recuperat l’aspecte que tenia inicialment i s’ha actuat sobre els totxos de l’arc de la paret, les rajoles i el paviment. També s’ha dut a terme un estudi cromàtic de tots els components de l’edifici que ha permès descobrir les policromies originals amagades sota les diferents intervencions que s’han realitzat al llarg dels anys i tornar l’edifici a la paleta de colors originals.

Finalment, també s’han realitzat altres treballs de millora al conjunt de l’estació contemplats al projecte licitat que han consistit bàsicament en la reparació de les zones de la coberta de l’edifici, la substitució i arranjament d’elements de fusteria, la millora de l’accessibilitat i la instal·lació d’una nova pavimentació a les andanes laterals.

"A FGC creiem fermament en la importància de divulgar i posar en valor el nostre patrimoni històric", ha exposat Segarra, qui ha recordat que la companyia ferroviària està dedicant esforços en una estratègia definida per restaurar i posar en circulació trens antics, habilitar i crear nous espais de divulgació i preservació de material mòbil, i avançar en la digitalització de prop de dos milions i mig de documents de l'arxiu històric.
 

Imatge de la roda de premsa amb el president de FGC, Toni Segarra Foto: FGC


Pel que fa a l’edifici de Les Planes, el president d’FGC ha afirmat que “és una satisfacció haver recuperat l’essència d’aquest edifici modernista i acostar així la història ferroviària del país a les persones que viatgen amb Ferrocarrils”.
 

La història de l'estació

L’estació de Les Planes, inaugurada el 1916 i finalitzada completament el 1917, es construeix en el context expansionista del paratge idíl·lic de la ciutat jardí de Collserola per a les classes mitjanes de Barcelona, tant per a viure-hi com per al lliure dominical. En aquell moment, Les Planes no respon a cap nucli de població consolidat, però alhora s’espera que n’esdevingui un.

Amb aquesta premissa es construeix una estació d’estil modernista tardà que flirteja amb un noucentisme incipient i que es projecta amb una idea d’una certa representativitat, però amb la voluntat de passar desapercebuda entre la resta de construccions de ciutat jardí que s’espera que es vagin creant al seu entorn durant els anys consecutius.

El volum de l’edifici de viatgers original, inclòs en el catàleg de patrimoni arquitectònic de l’Ajuntament de Barcelona, és rectangular i consta de planta baixa, primera planta i golfes. Està rematat per una coberta de teula a quatre aigües amb generosos ràfecs, escapçada en una de les cantonades per una esvelta torre que fa de reclam de l’estació. Altres elements singulars són les tribunes volades a la planta primera i les obertures en arc de mig punt a la planta baixa.

El 1946 s’amplia el nombre d’andanes a tres i, tret d’intervencions secundàries, no és fins al 1983 que l’estació es rehabilita integralment en la línia de les intervencions corporatives de la dècada. El 1998 l’arquitecte Albert Vilaplana en fa la gran remodelació amb una passarel·la de connexió entre andanes amb ascensors i escales fixes.