opinió

Processos participatius i mercat de Campoamor

«En el cas del mercat de Campoamor es donen els elements per dur a terme una bona pràctica participativa»

per Manuel Navas , 24 de gener de 2020 a les 12:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 24 de gener de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Què passa si el partit guanyador a unes eleccions incompleix amb les seves promeses electorals? Doncs, poc o res. De fet, és una cosa habitual en eleccions generals o autonòmiques, però en l'àmbit municipal és una cosa diferent perquè existeix més pressió pel tema de la proximitat. I què passa si un projecte del programa és qüestionat per un determinat col·lectiu ciutadà? Ha de complir-se o tot el contrari? Si incompleix traeix als seus votants i si compleix provocarà el rebuig del col·lectiu discrepant. Aquest és el dilema.

En democràcia, és inqüestionable que el govern està legitimat per les urnes per aplicar el seu programa, ja que per això ha estat votat. Però són temps en què la democràcia representativa pura és qüestionada, i amb raó, com una de les causes de la desafecció entre governants i tímidament s'estan obrint portes a la democràcia deliberativa (participació ciutadana) com a instrument per implicar i/o empoderar la ciutadania en els assumptes públics. En la jornada de Democràcia Local "Parlem de democràcia deliberativa", celebrada fa unes setmanes a Sabadell, s'assenyalava encertadament la importància tant de qui governa i també del com es governa.


Acceptar que és possible i necessari una altra forma de fer política implica que hi ha d'haver prudència i sensibilitat a l'hora d'executar projectes que poden generar situacions no desitjades i xocs evitables entre la ciutadania, sent aconsellable recórrer a processos participatius com a instrument per analitzar, deliberar i fer propostes.

En el cas del mercat de Campoamor es donen els elements per dur a terme una bona pràctica participativa: un projecte recollit en el programa d'el partit guanyador en les eleccions municipals de 2019; un determinat col·lectiu que s'oposa; sensibilitat i voluntat política de l'equip de govern per obrir portes a la deliberació abans d'executar el projecte discutit. Així són les coses, es tracta d'establir les premisses per posar en marxa una taula ad hoc.


Lògicament, l'objectiu inicial de la taula ha de ser realitzar un diagnòstic sobre l'equipament a partir de disposar de totes les dades per entendre i explicar la situació per la qual travessa el mercat, les causes i les conseqüències, els beneficis i costos per al Districte i la ciutat i concloure amb una valoració rigorosa a partir de la qual fer propostes i, en la mesura del possible, consensuar conclusions.

Un cop definit l'objectiu, la constitució de la taula també s'ha de resoldre. Perquè sigui representativa (seria un contrasentit que no ho fos), a més de tècnics de l'Ajuntament i membres de l'equip de govern, s'ha de concretar la seva composició: quines entitats formen part? Del barri on està ubicat el mercat? Dels barris confrontants? Del Districte? De la ciutat?

L'Ajuntament de Sabadell està treballant en l'elaboració del nou Reglament de Participació. Mentrestant, la vida segueix i els problemes necessiten respostes. I per evitar que el Reglament acabi sent un producte de laboratori, ha d'integrar les experiències que es duguin a terme. L'oportunitat que ofereix el mercat de Campoamor pot ser immillorable per posar en pràctica un procés participatiu i extreure conclusions.

 

Participació